• 1
  • 2
2022-04-06, 20:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Bpde jag och min fru har skulder.
Såvitt jag förstått så har jag utmätning på mig, men jag har inget de kan ta då bilen är gammal och vi bor i hyresrätt. Frugan verkar dock inte ha någon utmätning på gång, trots att hon haft skulderna länge.

Hursomhelst håller jag på stoppa undan studielånen till att kunna leva under våran semester i sommar.
Jaja, inga moralpredikningar om att man inte ska ha skulder, men jag tycker faktiskt inte samhället har tagit hand om mig så bra att jag känner mig moraliskt skyldig att betala tillbaka snarast. Det kommer när det kommer, eftersom de ändå gör löneutmätning, och geldenärerna har mycket bättre förutsättningar att ligga ute med femsiffriga belopp än vad stackars jag har.

Hursomhelst undrar jag vid vilken gräns de börjar nalla pengar från sparkontot.
För närvarande har vi drygt 10.000 på hennes sparkonto, blir runt 30.000 innan vi åker på semestern.

Är det klokast att ta ut en ansenlig mängd av det i kontanter och växla på forex?
Är det sannolikt att de tömmer ens sparkonto om man har ynka 10-20.000 liggandes?
Citera
2022-04-06, 20:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Såvitt jag förstått så har jag utmätning på mig, men jag har inget de kan ta då bilen är gammal och vi bor i hyresrätt. Frugan verkar dock inte ha någon utmätning på gång, trots att hon haft skulderna länge.

Hursomhelst håller jag på stoppa undan studielånen till att kunna leva under våran semester i sommar.
Jaja, inga moralpredikningar om att man inte ska ha skulder, men jag tycker faktiskt inte samhället har tagit hand om mig så bra att jag känner mig moraliskt skyldig att betala tillbaka snarast. Det kommer när det kommer, eftersom de ändå gör löneutmätning, och geldenärerna har mycket bättre förutsättningar att ligga ute med femsiffriga belopp än vad stackars jag har.

För närvarande har vi drygt 10.000 på hennes sparkonto, blir runt 30.000 innan vi åker på semestern.

Är det klokast att ta ut en ansenlig mängd av det i kontanter och växla på forex?
Är det sannolikt att de tömmer ens sparkonto om man har ynka 10-20.000 liggandes?

Först av allt.. jag är moralisk. Betala era skulder. Inte enbart för moralens skull, utan för er egna. Låter du skulderna ligga så kommer du få betala mer i slutändan.

Såklart, plocka ut pengarna från alla möjliga konton, göm kontanterna där fogden inte hittar dom, men plockar du ut 30.000 och gömmer undan, så kommer fogden säkert ändå se till att plocka det dubbla minst av er vid utmätning för att sälja av. Är det värt en resa i sommar för att spara in era semesterpengar.. och sedan inse att fogden skrapar er bara när de väl kommer hem till er och plockar allt av värde?
Citera
2022-04-06, 20:38
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Först av allt.. jag är moralisk. Betala era skulder. Inte enbart för moralens skull, utan för er egna. Låter du skulderna ligga så kommer du få betala mer i slutändan.

Såklart, plocka ut pengarna från alla möjliga konton, göm kontanterna där fogden inte hittar dom, men plockar du ut 30.000 och gömmer undan, så kommer fogden säkert ändå se till att plocka det dubbla minst av er vid utmätning för att sälja av. Är det värt en resa i sommar för att spara in era semesterpengar.. och sedan inse att fogden skrapar er bara när de väl kommer hem till er och plockar allt av värde?
Ja vad ska de plocka?
Ett gammalt xbox, en teve man får kanske 300:- för och våra tandborstar?

Det enda jag har av värde är speldatorn, men den är så gammal nu att marknadsvärdet inte är av så farligt brinnande intresse.

Det är 12.000 jag är skyldig efter att skatteåterbäringen gjort sitt, så jag är lite nyfiken på hur sannolikt det är att de går hem och plockar prylar för en så liten skuld.
Det är ju ändå avbetalt på runt tre månader på löneutmätningen.

Och hur mycket kan man egentligen gå med i näven till forex och växla till euro?
Visst kan jag visa kontoutdrag på varifrån pengarna kommer, men det känns lite dubiöst att komma med 20-30k i näven och växla.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-06 kl. 20:42.
Citera
2022-04-06, 20:39
Medlem
Kronofogden kan gå in och ta pengarna utan att meddela er om de ser en risk med att de försvinner, så skynda dig att ta ut dem.
Citera
2022-04-06, 20:49
Medlem
Loamigads avatar
Men om du är skyldig 12k och planerar att ha 30k till sommaren, så är det väl ganska simpelt? Semestra / överlev på 18k ist?

Men för att svara på din fråga, fixa ett cryptokort och för över cashen dit, ez.
Citera
2022-04-06, 20:58
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Min tes att mods är luffare stärktes precis ännu mer. Nu är dom fattiga också… fogden kan plocka cash när som helst oavsett om du ”bara” har 5000 eller 20000. Bättre betala dina skulder än lever rövare på semester du knappt förtjänar
Jag har inte tagit semester sedan jag började jobba för 8 år sedan, och jag har aldrig varit utomlands ifred med någon jag tycker om.
Så jo, jag har förtjänat den här semestern.

Helt onödigt att ha synpunkter på det.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-04-06 kl. 21:11.
Citera
2022-04-06, 21:35
Medlem
Citat:
Jag har inte tagit semester sedan jag började jobba för 8 år sedan, och jag har aldrig varit utomlands ifred med någon jag tycker om.
Så jo, jag har förtjänat den här semestern.

Helt onödigt att ha synpunkter på det.
Då är det verkligen intressant att du på den tiden utan semester inte lyckats att spara ihop till en resa nu.

Lyd mitt råd: Spara först och res sedan. För er egen skull.
Citera
2022-04-06, 21:58
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ja vad ska de plocka?
Ett gammalt xbox, en teve man får kanske 300:- för och våra tandborstar?

Det enda jag har av värde är speldatorn, men den är så gammal nu att marknadsvärdet inte är av så farligt brinnande intresse.

Det är 12.000 jag är skyldig efter att skatteåterbäringen gjort sitt, så jag är lite nyfiken på hur sannolikt det är att de går hem och plockar prylar för en så liten skuld.
Det är ju ändå avbetalt på runt tre månader på löneutmätningen.

Och hur mycket kan man egentligen gå med i näven till forex och växla till euro?
Visst kan jag visa kontoutdrag på varifrån pengarna kommer, men det känns lite dubiöst att komma med 20-30k i näven och växla.

Orimligt att du har Löneutmätning med 12k i skuld men du kanske haft det länge?

Har du löneutmätning kommer de mest troligt inte nalla av din sparpengar. Speciellt inte om du bara har 12000:- kvar att betala.

Du kan nog med god vigör ha kvar pengarna på ditt konto.
Citera
2022-04-06, 22:15
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:

Hur är det samhällets fel att du har skulder?
Kanske läge att inte åka på semester under en pågående utmätning eller hur fan tänker folk!?
Klipp dig och skaffa dig ett jobb så kan du åka på semester nästa sommar istället med gott samvete!

Men till din fråga om forex så växlade jag in 3500-4000 usd när jag kom tillbaka från mexico och hade sålt min Van där och dom frågade ingenting alls.
Citera
2022-04-06, 22:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Orimligt att du har Löneutmätning med 12k i skuld men du kanske haft det länge?

Har du löneutmätning kommer de mest troligt inte nalla av din sparpengar. Speciellt inte om du bara har 12000:- kvar att betala.

Du kan nog med god vigör ha kvar pengarna på ditt konto.
Nja så farligt länge är det inte, sedan våren förra året då en stor del var tre hyresskulder jag inte kunde betala. Det var därför jag flyttade tillbaka till min hemstad där jag bor nu med frun, eftersom det inte fanns något jobb att försörja sig på där, medan jag hade stadigt heltidsjobb här.
Det märkliga är att jag har suttit på större skulder än så under längre perioder utan att det varit tal om vare sig löneutmätning eller utmätning av tillgångar. Bara nu i veckan fick jag ett brev om att de hade kollat genom mina tillgångar om något kunde utmätas, och det var väl tur det att vi har pengarna sparade på fruns konto och inte mitt.
Hon har haft CSN-skulder på mycket mer än det mycket längre än mig, men aldrig fått någon utmätning av tillgångar.
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Hur är det samhällets fel att du har skulder?
Kanske läge att inte åka på semester under en pågående utmätning eller hur fan tänker folk!?
Klipp dig och skaffa dig ett jobb så kan du åka på semester nästa sommar istället med gott samvete!

Men till din fråga om forex så växlade jag in 3500-4000 usd när jag kom tillbaka från mexico och hade sålt min Van där och dom frågade ingenting alls.
Ja flyget och boendet är redan betalt, och rent krasst så klarar vi väl oss egentligen på det vi har undanstoppat just nu om vi bara ska bada och äta yoghurt hela semestern.
Men hon har aldrig någonsin varit utomlands, och det känns verkligen viktigt för mig att vi kan få den här resan tillsammans just nu. Få vara lite ifred från arbetet med att vara förälder, och allmän frihet från de bekymmer vi har i vardagen under två veckor.

Men jag vill verkligen att det ska få vara en ordentlig upplevelse, så jag vill att vi ska ha utrymme för att gå på de museer vi vill, ha råd med tunnelbanekort hela perioden och allt det där.
Så 30k i rena fickpengar för mat och upplevelser i två veckor är helt klart i överkant, men överskottet när vi är färdiga kommer förstås att gå till nödvändigheter. Laga bilen om det behövs, något klädplagg inför vintern, och sedan skuldbetalning.

Jag vill bara ha friheten i just de där två veckorna, och sedan är jag villig att slava lite mer om det är det som behövs. Nästa sommar blir det något mycket billigare, typ åka med familjen till något äventyrsbad, hoppland, gröna lund och så.
Citera
2022-04-06, 22:36
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Såvitt jag förstått så har jag utmätning på mig, men jag har inget de kan ta då bilen är gammal och vi bor i hyresrätt.
Du måste väl veta om du har utmätning?
Citera
2022-04-06, 22:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Du måste väl veta om du har utmätning?
Ja jag fick ett brev om det idag, och det var utefter det jag förstod det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in