Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Du verkar inte förstå vad rysstroll är.
Det är människor som har betalt från ryska staten att skriva inlägg baserade på nedskriva "manus" som oftast handlar om hur bra Ryssland är i förhållande till vissa negativa politiska beslut i Sverige, ibland har inläggen även ryska talesätt som är direktöversatta, det handlar inte om svenska incels som är sura över den stora resetten.
Det här är tyvärr ett
allvarligt misstag att tro, och ger en väldigt förenklad bild av situationen. För under de senaste åren så har man i olika sammanhang tydligt märkt av, vilket rörelser som Scientologerna, Qanon och ryska GRU också vet om och kallt utnyttjar, att identitetssammanhörighet och -politik
är minst lika effektiva motiv som ekonomiska medel (kanske rent av ännu mer).
Ilskna, ofta unga, män (för det handlar mer eller mindre
uteslutande om män) som är övertygade om att allt i samhället är fel, behöver något/någon att skylla på och som inte ha någonstans att vända sig med denna vrede...
Dessa, ska vi kalla dem "sökare", är mycket användbara, lätta att forma och framförallt kommer de lägga ner
väldigt mycket tid och verksamhet på att få någon form av uppmärksamhet eller bekräftelse från en källa de respekterar (anonym eller ej)!
https://www.wired.com/story/online-conspiracy-groups-qanon-cults/
Citat:
Online Conspiracy Groups Are a Lot Like Cults
Inside these closed online communities, outside voices are discredited and dissent is often met with hostility, doxing, and harassment. Sound familiar?
För en eller ett par veckor sedan så var det en (såklart) nyregistrerad användare som postade
långa inlägg i
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24), vilket uppmärksammades eftersom han postade dessa essäer ungefär var 2:e-5:e minut! Citerade du honom fick du väldigt ofta ytterligare ett par A4-sidor som svar. Det märkligaste var att bara... ca. 50% av dessa inlägg verkligen berörde Rysslands invasion av Ukraina och den konflikt som detta startat?
Andra användare i tråden gjorde sig såklart lustiga över denna "bot", rapporterade inläggen och någon Sherlock Holmes-aktig jävel lyckades till slut tom. slå fast och påvisa att alla inläggen var RT-artiklar körda genom Google Translate till svenska.
Men jag minns så tydligt när jag citerade och ironiserade över ett av användaren ifrågas inlägg och fick en knaggligt svensk artikel tillbaka, med ett väldigt särskiljande undantag! Innan 'artikeln' så inleddes posten med två-tre sura meningar
på klockren och grammatiskt korrekt svenska som svarade mig att det
"faktiskt var jag som var dum i huvudet" och vi
"vänstertroll" snart skulle få se hur viktig och självklar Putins agenda och krigsförklaring var. Och tonen i dessa meningar var det som slog mig; detta var
en true believer.
Som ~23:00 på en fredagskväll satt där och CTRL+C/V:ade in lite rappligt översatt RT in till oss här på Flashback. Så varför skulle man behöva betala människor för något, när de gör detta gratis och på sin egen fritid
av ren personlig övertygelse?
Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Putin och Trump tillhör den goda sidan.
Ryssland är naturligtvis inte fienden. Det är globalisterna som utmålar Ryssland som fiende som är den riktiga fienden.