2022-04-11, 14:45
  #997
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
I och med att UK försvann så är det block som tydligast motsatt sig centralstyre och federalism väldigt svagt. Det var vi, Danmark och UK i princip i många frågor som höll emot, t ex Euron.

Nu saknas det en motkraft mot axeln Paris-Berlin.

Det tråkiga är att framförallt Orban verkar genomkorrupt.

Med Ukraina i EU bildas ett ganska stort block österifrån som är emot centralstyre osv. Men de kommer inte att kompa bra ihop med Danmark - Sverige... ujujuj, det går inte alls. Inte som det är just nu.

Sverige-UK var svaga när det gällde motstånd mot migration och allmän humanism-imperialism och grön galenskap, men visst...man ville minska lite på ekonomiska centralstyret som är kopplad till euron.
Citera
2022-04-11, 15:08
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Sverige-UK var svaga när det gällde motstånd mot migration och allmän humanism-imperialism och grön galenskap, men visst...man ville minska lite på ekonomiska centralstyret som är kopplad till euron.

Sverige var naturligtvis för allmän humanism men kunde ibland stödja UK mot en federalistisk riktning.

UK hoppade av EU i huvudsak på migrationsfrågan.

Sverige brukar nog övertrumfa EU i gröna frågor.

Hursomhelst kommer östblocket, om vi får kalla dem så, bromsa federala ambitioner.
Citera
2022-04-11, 15:12
  #999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Visst, det skulle innebära att andelen netto-bidragsmottagare ökade kraftigt i unionen om man lade till ett så stort och så fattigt land som Ukraina. Lagom kul för Sverige och Danmark som räknas till unionens snåljåpar (tillsammans med Österrike och Nederländerna).

Att Sverige är så dåliga förhandlare är väldigt tröttsamt. Alltid största nettobetalare och man lyckas inte ens få igenom snusförsäljning som motkrav. Eller något annat heller.

Jag har för mig Holland ligger tvåa som nettobetalare.

Grejen är att fler får dela på en mindre kaka så att säga. När t ex Polen inser det, kanske de inte alls vill ha med Ukraina? Hyffsat rika länder som Spanien måste bli nettobetalare.
Citera
2022-04-11, 15:24
  #1000
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret

Samarbetet ekonomiskt fortsätter givetvis med Ungern då de är ekonomiskt integrerade genom EU. Tysk dominans i EU försvinner inte i första taget då de är en sådan ekonomisk gigant. Lite synd att Tyskland också varit Moskvas nyttiga idioter. Ett Le Pen-styrt Frankrike riskerar röra sig bort från unionen, vilket stärker Tysklands ställning i den. Likt Brexit stärkte Tyskland och Frankrikes ledarskap i unionen, men försvagade länder som Sverige som ofta var allierade med UK i EU-frågor. Men det gäller ekonomisk makt. I politiska ställningstaganden i EU är det folkmängd och ej BNP som räknas.

Jag menar ekonomisk samarbete genom Polens Three seas initiative där man skapat även man skapat en investeringsfond på flera miljarder euron för att bygga ut infrastrukturen mellan de tre haven, och man ska även samarbeta närmare när det gäller energi-frågor.

Tror inte att Frankrikes avgång stärker tysk dominans, då Franco-Germania alliansen i hjärtat av unionen är kärnan för Tysklands dominans. Frankrike får exempelvis jordbruksstöd i utbyte mot tysk dominans i monitära unionen, de delar på bytet när det gäller byråkratiska nyckelpositioner och vart institutionerna befinner sig (oftast i småländerna mellan de två jättarna). Frankrike var även otroligt intresserade att stå som ledare för en framtida EU-arme, något som Tyskland antagligen skulle gå med på i utbyte att få till sin egna EUs förenta-staterna-projekt, något som SPD med Martin Schulz och gänget dregglat efter sedan lång tid tillbaka.

Utan någon som Macron eller en EU-vänlig president i Frankrike så blir det helt omöjligt för Tyskland att få stöd för sitt teknokratiska superprojekt, ämnad att döda en gång för alla de europeiska nationalstaterna (något som Tyskland drömmer om då de antagligen själva, mer än någon annan, drömmer om att upphöra vara Tyskland). Utan Frankrike så står Tyskland väldigt ensam mot ett väldigt enad östfront.

Sydeuropa tål inte Tysklands översitteri dessutom.

Citat:
Överlag är länderna väster om den tidigare järnridån mycket mindre pålitliga som del av ett konservativt block. I väst tenderar regeringar att komma och gå. FPÖ får sitta i någon regering, sen blir det ny regering. Samma med Lega i Italien. En Le Pen eller liknande skulle också sitta kanske en mandatperiod likt Trump. Medan länder som Polen och Ungern är mer konservativt pålitliga under längre tid då de är enpartistater i stil med Sverige under socialdemokraternas sötebrödsdagar. Långa maktinnehav är vad som krävs för att få med sig institutioner på sin sida. Polen har väl fortfarande en del kommunister i domstolarna.

Vad du menar med att Österrike söker sig till sina imperie-dagar förstår jag inte. Skulle Österrike ha imperialistiska ambitioner gentemot grannarna i öster? Förutsättning för att få ett konservativt block från Östersjön till adriatiska havet är att alla dessa östeuropeiska länder lägger ner chauvinismen och gamla gränsdispyter och territoriella anspråk.

Nej, inte alls. Jag menar att Österrike söker tillbaka till imperie-dagarna för att finna en identitet bortom den tyska sfären av inflyttande. Österrike vill ju helst av allt på alla sätt undvika att associeras med Tyskland, ungefär som Ukraina drivs av att slippa associeras med Ryssland.

Ukraina söker tillbaka sin identitet till Polen-Litauen, och Österrike till Österrike-Ungern. Det handlar mer om att konstruera en positiv självbild än att ha stormaktsambitioner.

Men givetvis är konservatismen instabil i Väst, men det kan ändå orsaka problem för establisemanget att ständigt behöva hantera med nationalkonservativa regeringar som inte går med på tyska teknokraternas lösningar.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-11 kl. 15:44.
Citera
2022-04-11, 15:32
  #1001
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att Sverige är så dåliga förhandlare är väldigt tröttsamt. Alltid största nettobetalare och man lyckas inte ens få igenom snusförsäljning som motkrav. Eller något annat heller.

Jag har för mig Holland ligger tvåa som nettobetalare.

Grejen är att fler får dela på en mindre kaka så att säga. När t ex Polen inser det, kanske de inte alls vill ha med Ukraina? Hyffsat rika länder som Spanien måste bli nettobetalare.

Jag ser tydligt hur en själslig band existerar mellan Polen och Ukraina som sträcker sig bortom sådan form av småaktig egoism. Polen har genom alla årtionden varit den främsta förespråkaren inom EU att Ukraina borde få komma in i Europeiska värmen.

Sverige är givetvis alltid urusla på att stå sin vakt om egna intressen. Det är lika bra säger jag, vi skulle bara slössa våra pengar på fel saker inrikes.
Citera
2022-04-11, 16:54
  #1002
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att Sverige är så dåliga förhandlare är väldigt tröttsamt. Alltid största nettobetalare och man lyckas inte ens få igenom snusförsäljning som motkrav. Eller något annat heller.

Jag har för mig Holland ligger tvåa som nettobetalare.

Grejen är att fler får dela på en mindre kaka så att säga. När t ex Polen inser det, kanske de inte alls vill ha med Ukraina? Hyffsat rika länder som Spanien måste bli nettobetalare.

Att inget av länderna i Östeuropa och endast Italien i Sydeuropa är nettobetalare blir förstås problematiskt. Klubben av nettobetalare borde kunna expanderas som du är inne på. Rika länder som Spanien, Tjeckien, Slovenien.
Citera
2022-04-11, 18:57
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Att inget av länderna i Östeuropa och endast Italien i Sydeuropa är nettobetalare blir förstås problematiskt. Klubben av nettobetalare borde kunna expanderas som du är inne på. Rika länder som Spanien, Tjeckien, Slovenien.

Det blir nödvändigt i längden, allt annat vore befängt.

Men det där är ingen lätt nöt att knäcka, framförallt om Sverige hela tiden skall vara duktigaste flickan i klasen...
Citera
2022-04-11, 19:44
  #1004
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag ser tydligt hur en själslig band existerar mellan Polen och Ukraina som sträcker sig bortom sådan form av småaktig egoism. Polen har genom alla årtionden varit den främsta förespråkaren inom EU att Ukraina borde få komma in i Europeiska värmen.

Sverige är givetvis alltid urusla på att stå sin vakt om egna intressen. Det är lika bra säger jag, vi skulle bara slössa våra pengar på fel saker inrikes.

Så du vill inte går ur EU?

Någon skrev i en annan tråd att han hoppas att Ungern lämnar EU så att de slipper ta emot migranter. Då svarade någon annan och sa att EU inte alls kan tvinga Ungern att ta emot migranter.

Norrmän är förresten inte förvånade över att relativt få ukrainska flyktingar vill till Norge:
https://www.document.no/2022/04/04/velger-andre-land-overraskende-fa-ukrainske-flyktninger-til-norge/

Vad är din åsikt förresten om franska presidentvalet?
(FB) Frankrike val 2022
Citera
2022-04-11, 20:22
  #1005
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Så du vill inte går ur EU?

Någon skrev i en annan tråd att han hoppas att Ungern lämnar EU så att de slipper ta emot migranter. Då svarade någon annan och sa att EU inte alls kan tvinga Ungern att ta emot migranter.

Norrmän är förresten inte förvånade över att relativt få ukrainska flyktingar vill till Norge:
https://www.document.no/2022/04/04/velger-andre-land-overraskende-fa-ukrainske-flyktninger-til-norge/

Vad är din åsikt förresten om franska presidentvalet?
(FB) Frankrike val 2022

Jag börjar tänka mig att man kanske kan ändra EU inifrån och istället för dagens liberala imperialism så kan konservativare länder i östeuropa och södra europa tvinga på exempelvis migrationsstopp för hela Europa.

Ser möjligheten att Tyskland-dominansen snart går mot sitt slut.

Sverige utanför Europa skulle nog ta emot lika många invandrare ändå, jag brinner alltså inte för EU-utträde som tidigare. EU har visat sig impotent som påtryckare för liberala värderingar i och med visigrad, så det är inte så farligt. Ungern och Polen är bättre på att skydda svenska gränser än vad Sverige skulle ha varit.

Le Pen...vi får se hur mycket hon verkligen kan röra om i grytan, jag är osäker ifall hon verkligen kan det. Vill se vad som har hänt inom ett år efter att hon vunnit.
Citera
2022-04-11, 20:24
  #1006
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag börjar tänka mig att man kanske kan ändra EU inifrån och istället för dagens liberala imperialism så kan konservativare länder i östeuropa och södra europa tvinga på exempelvis migrationsstopp för hela Europa.

Ser möjligheten att Tyskland-dominansen snart går mot sitt slut.

Sverige utanför Europa skulle nog ta emot lika många invandrare ändå, jag brinner alltså inte för EU-utträde som tidigare. EU har visat sig impotent som påtryckare för liberala värderingar i och med visigrad, så det är inte så farligt. Ungern och Polen är bättre på att skydda svenska gränser än vad Sverige skulle ha varit.

Le Pen...vi får se hur mycket hon verkligen kan röra om i grytan, jag är osäker ifall hon verkligen kan det. Vill se vad som har hänt inom ett år efter att hon vunnit.

Ja, Sveriges regering är glad över att Polen skyddar oss mot migranter.
Citera
2022-04-11, 20:31
  #1007
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag börjar tänka mig att man kanske kan ändra EU inifrån och istället för dagens liberala imperialism så kan konservativare länder i östeuropa och södra europa tvinga på exempelvis migrationsstopp för hela Europa.

Ser möjligheten att Tyskland-dominansen snart går mot sitt slut.

Sverige utanför Europa skulle nog ta emot lika många invandrare ändå, jag brinner alltså inte för EU-utträde som tidigare. EU har visat sig impotent som påtryckare för liberala värderingar i och med visigrad, så det är inte så farligt. Ungern och Polen är bättre på att skydda svenska gränser än vad Sverige skulle ha varit.

Le Pen...vi får se hur mycket hon verkligen kan röra om i grytan, jag är osäker ifall hon verkligen kan det. Vill se vad som har hänt inom ett år efter att hon vunnit.

Afs säger fortfarande att Sverige förlorar på EU eftersom vi betalar så mycket, samt att Dublinförordningen har satts ur spel.

Det är därför många på flashback har lämnat SD för Afs, eftersom Afs fortfarande vill lämna EU.
Citera
2022-04-11, 20:34
  #1008
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Afs säger fortfarande att Sverige förlorar på EU eftersom vi betalar så mycket, samt att Dublinförordningen har satts ur spel.

Det är därför många på flashback har lämnat SD för Afs, eftersom Afs fortfarande vill lämna EU.

Jag bryr mig inte om pengafrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in