2022-04-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är så gulligt när folk i västvärlden som vuxit upp i en skyddad verkstad långt bort från förtryckande diktaturer tror att det handlar om fascism när en biograf vill bestämma sina egna regler.

Du tycker att lite förtryck inte är stort nog? Du låter så världsvan. Är du ifrån ett förtryckt land?
Citera
2022-04-11, 17:06
Avslutad
Vafalls...
Jag trodde att det alltid hade varit förbjudet... Fan va konstigt
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Förmodligen inte. Jag diskuterade bara juridiken.

Men nu har Filmstaden själva gått ut och sagt att de varken kommer visitera folk eller konfiskera godis så vad juridiken säger spelar ingen jävla roll.

Filmstaden kom med en idiotisk idé. Folk rasar. Ingen som tidigare tog med eget godis kommer sluta med det. Punkt.
Citera
Medlem
Det verkligt anmärkningsvärda i det här är det fullständiga PR-haveri som skett och det kundfientliga sätt det kommunicerats på. Den som säger att den här historian har stärkt Filmstadens varumärke ljuger.

Problemet är att de behöver öka intäkterna. Men när ryggmärgsreflexen är att göra det genom en aggressiv kampanj där man försämrar för kunderna visar på att någonting är fruktansvärt fel i företaget.

Det rimliga hade varit att hitta sätt att paketera det på ett sätt så att de tjänar mer per kund. De måste ha siffror på vilka de mest attraktiva föreställningarna är, inför till exempel speciella dyrare visningar på dessa tider där det ingår dricka och snacks. Vill man se en film på en lördag så får man köpa paketet.
Citera
2022-04-11, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Du tycker att lite förtryck inte är stort nog? Du låter så världsvan. Är du ifrån ett förtryckt land?
Förtryck? Neger, snälla...

Låt mig gissa. Du tycker också att det är förtryck när en restaurang eller klubb tillämpar klädkod?
Citera
2022-04-11, 17:07
Medlem
Insyn5s avatar
Det är inte speciellt många som går på bio nuförtiden ändå, fan sämre bild och upplösning än hemma om man har en bra TV.
Citera
2022-04-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jag gav bara svar på tal.

Någon bra företagare kommer du aldrig att bli eller försäljare uppenbarligen... Frågar är hur du får inkomster i ditt liv? Bion kanske inte tagit rätt beslut här men de är faktiskt människor de oxå som ska leva på en lön, precis som skådespelarna i filmerna. Detta verkar inte du förstå eller dra någon slutsats kring för att du ska kunna leva ditt fria liv med egna villkor som passar dina önskemål
Citera
2022-04-11, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men nu har Filmstaden själva gått ut och sagt att de varken kommer visitera folk eller konfiskera godis så vad juridiken säger spelar ingen jävla roll.

Filmstaden kom med en idiotisk idé. Folk rasar. Ingen som tidigare tog med eget godis kommer sluta med det. Punkt.
Vet du vad? Om du inte är intresserad av att diskutera juridiken så är du varmt välkommen att inte göra det. Men nu var vi några som tyckte att det var intressant att diskutera de juridiska möjligheterna för biografer att visitera folk.
Citera
2022-04-11, 17:10
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du ska alltså gå och se en film och gnäller över att ditt godis kanske är 3kr dyrare än på LIDL?
Hela BIO industrin är en utdöende form pga, I-Net. Var glad att du får uppleva det. Jag tror inte våra barnbarn kommer ha samma möjlighet.
Fortsätter man i den andan att förbjuda folk från att ta med sin egen PET-flask med dryck samt godis som inte går att hitta i biografens butik, så kommer folk att bojkotta biograferna.
Jag själv kommer inte att gå på bio på grund av det beslutet. Synd, då jag har två biljetter som jag fick i present som nu bara kommer att löpa ur sitt giltighetsdatum istället.
Citera
2022-04-11, 17:11
Medlem
Citat:
Förtryck? Neger, snälla...

Låt mig gissa. Du tycker också att det är förtryck när en restaurang eller klubb tillämpar klädkod?

Gissa på du. Men försök inte förringa förbudet dom satt upp.

Du har inte svarat på min fråga heller. Är du från ett förtryckt land?
Citera
2022-04-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Biograferna har stått tomma under pandemin och nu ska pengarna in igen.

Vet själv att farsan smög in godis och dricka när vi barn var små för att vi helt enkelt inte hade så mycket pengar och varje krona räknades och bio var lite av en "lyx" för oss.

Men sen att vuxna människor med bra inkomst i ren protest smyger med sig godispåsar för att spara några kronor är bara patetiskt.

Skulle jag gå på bio i dagens läge hade jag gjort ett aktivt beslut att slösa extra pengar på biografernas slask för att stödja dom. Jag tycker bion ändå har ett kulturellt värde som kan få finnas. Men jag har samtidigt full förstående och respekt för att småbarnsföräldrar eller ungdomar med 50kr i veckopeng smugglar in sina förnödenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Skönt att slippa höra folk som dragit med sig chipspåsar och annat otyg in i salongen.

Hur mycket dyrare kan det bli att köpa dricka och popcorn i biografen jämfört med i valfri turkkiosk? 20kr?

Tycker inte att det är några hutlösa priser i biosalongen heller så förstår inte uppståndelsen. Stanna hemma om det inte passar då.

Låter chipspåsen mindre beroende på var du köper den?
Citera
2022-04-11, 17:12
Medlem
Citat:
En jättestor skillnad är att det handlar om kollektivtrafik. Då kommer kontraheringsplikt in i bilden.

Jag utgår från att informationen är tillräckligt tydlig för att en domstol ska bedöma att du har accepterat att visitation är en del av avtalet.

Men det hela kan inte bli värre än ett avtalsbrott. Du kan naturligtvis stämma dem om du tycker att de inte uppfyllt sin del av avtalet.

Förmodligen inte. Jag diskuterade bara juridiken.
Nu var ju frågan vad de gör tror jag. Kan de stoppa mig?
Jag ser vad du skriver. Men för resonemangets skull så tror jag ingen domstol kommer att bifalla att visitering är en acceptabel del av ett generellt avtal om ett simpelt biobesök. Det skulle jag bedöma faller under orimlig avtalstext från en starkare part, dvs biograffirman utnyttjar sin starkare ställning mot en privatperson.

Fråga 2, hur ser det ut om en ungdom under 15 (eller om det är 18 år) kommer och köper en biljett. Får de verkligen göra ett avtal överhuvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in