2022-04-11, 16:52
Medlem
Jag är osäker på vilken senaste filmen jag sig på bio var, vet säkert att jag såg Rate Race och Planet Of The Apes, och kanske också Collateral Damage och Star Trek Nemesis, men fick nog. Priserna närmade sig 100kr/biljetten och fullt av ohyfsad ohyra i salongen som förstörde med prat och kommunikationsapparater, så det konceptet förpassades med rätta till historien. Nu kostar det runt dubbla, dom tar inte emot kontanter, 15 minuter reklam, kräver att folk experimentvaccinerat sig och utbudet är sedan säkert 10år tillbaka smittat av sjukdomen Wokimus Maximus. Hur någon fortfarande kan vilja gå på bio övergår mitt förstånd, redan innan den här nyheten. Människor vill bli lurade, eller vill tro att en upplevelse är bättre än vad den egentligen är. Självvald soffa, självvald storlek på TVn, självvalt ljudsystem, pausknapp med toalett 5 meter bort, det är värt pengar. Att gå på bio är något man i jämförelsen skulle ha betalt för.

Har man barn, är dom 4-5år gamla så kan dom om inte räkna åtminstone läsa ut tal och förstå vilket som är störst, Netflix4K delat på fem hushåll i släkten kostar 430kr/år, Disney+ delat på 7 hushåll kostar 127kr/år. Totalt 567kr, och det är väl minimum där som ett biobesök med barn hamnar, så visa dom siffrorna och förklara att -Om ni vill gå på bio idag så säger vi upp Disney+ och Netflix och så blir ni utan det i ett år. Hela sommaren, hela hösten, hela vintern, hela våren. Sen får dom välja själva, och dom har rimligtvis lärt sig värdera olika saker gentemot varann om dom är ordentligt uppfostrade.

Dom som förvarar biografernas priser, biografföretag har ingen rätt att gå runt ekonomiskt eller existera, i synnerhet inte då dom ej står på konsumenternas sida. Redan innan Mp3 och fildelningen blev stort så var det löjligt dyrt i skivbutikerna, dom hade alla möjligheter i världen att unisont gå ihop och förklara för dom stora skivbolagen att nu halverar ni priserna så vi kan sälja helt nya album för 99kr i varenda butik och allt som är 6 månader gammalt för 49kr, men det gjorde inte skivbutikerna, så att merparten av alla skivbutiker gick under var så välkommet, dom fick precis vad dom förtjänade. Distributionsföretag som inte står på konsumenternas sida till 100% har noll % existensberättigande.

Jag skiter i hur dom ekonomiska avtalen för biografer ser ut med filmbolagen, men det är samma sak där, det är möjligt för att biografkedjor i hela världen att gå ihop och förklara för Hollywood och dom störta filmbolagen att nu ändrar vi på avtalen så vi kan sälja biobiljetter för 50kr/st, eller så bojkottar vi er på världsbasis och visar bara gamla filmer tills ni alla gått i konkurs. Har ni råd att betala ut dom megalönerna ni gör åt era överbetalda stjärnor och chefer, så finns det bevisligen marginaler.

Likt heroinister ägnar ni er åt stödköp från en konsumentfientlig industri, som vill er illa med hjärntvätt. Inget bräkande i flock förändrar det faktumet.
Citera
2022-04-11, 16:52
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Går man på bio går man dit för att se film, går man på restaurang är man där för att äta eller dricka, åker man buss är det för man vill åka någonstans.

Nog jävla hutlöst dyrt att gå på bio än de skall ha 50kr extra för en jävla burk popcorn och 25kr för en dricka när man köper en chipspåse för 15kr och en dricka för 10kr runt hörnet.
Skiter egentligen i vilket då jag personligen aldrig går på bio då jag avskyr babbar och störiga ungdomar. Men själva grejen och att jämföra en bio med en restaurang som några här gör är verklighetsfrånvänt

Vad har du för billiga priser på popcorn och dryck på din bio? När jag var ute senast var det betydligt dyrare har jag för mig.
Citera
2022-04-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Avtalslagen
Mer exakt vad? Nåt allvarligt brott mot vad man kommit överens om pga en generell skylt?

Jag raljerar lite men verkligen? Kvar är då även frågan kan de lagligen stoppa mig om jag går in ändå?

Som upplysning skulle jag se att godis förbjöds totalt för det är så jävla störande men sånt är tydligen livet nu för tiden.
Citera
2022-04-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
I mina öron låter det hela som anti-vaxx-argument. Vem tvingar dig att gå på bio???

Ingen? Men det ska fan inte vara nå jävla förbud och tvång om vart jag handlar godis och förtär detta. Du låter lite som en fascistisk vaxxer.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vad har du för billiga priser på popcorn och dryck på din bio? När jag var ute senast var det betydligt dyrare har jag för mig.
Som jag skrev. Skiter i vilket då jag INTE går på bio. Därav har jag ingen klar prisbild, men ok det är ännu dyrare än jag trodde!

Popcornen i din burk kostar 1,50kr vare sig de tar 50 eller 75kr för dem på filmstaden. Får tom. donken att framstå som prisvärt!?
Citera
Medlem
Smugumins avatar
Tycker inte att detta är konstigt, man får inte ta med mat in på restauranger eller ha med dryck på pubar och då blir det logiskt att man inte får ta med medhavt godis på bion. Snarare märkligt att det inte varit förbjudet från första början
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns inga juridiska hinder för visitation. Antagligen har de en lapp någonstans där det står att visitation kan förekomma, och dessa regler godkänner du när du köper biljetten.

Du kan vägra att bli visiterad. De kan vägra att släppa in dig på grund av detta.

De har själva gått ut med att ingen visitation kommer göras och de kommer heller inte att konfiskera någons godis så dröm vidare.

Och även om ”inga juridiska hinder” finns för visitation - tror du själv att en 18-åring brud kommer att visitera ett bröligt grabbgäng för att möjligtvis hitta en påse sura nappar från Ica?
Citera
2022-04-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Om man har med sig en egen Fanta på X2000 - ska man bli utkastad då för att man inte handlar i Bistron?

Ditt exempel om sprit på krogen var värdelöst. Syftet med att gå på krogen är att dricka sprit bland annat. Ditt ändamål med krogbesöket är just att dricka sprit/vin/öl och du väljer därför att köpa deras utbud.

Skillnanden på krogen och biografen är att du inte besöker biografen för att äta godis utan för att se på film. Den konsumtion som går utanför huvudsyftet med visiten kan därför göras på annat håll precis som i mitt exempel längst upp med Fanta på tåget. Och samma argument förklarar någons idiotliknelse med att ta med mat på restaurang.

Ditt exempel var betydligt sämre, SJ tillåter en att ta med dricka/mat . Men hade de haft en regel om man inte fått göra det hade det inte varit konstigt om du blev utkastad.

Tydligt med denne tråden så hör bio och godis/läsk ihop, man är bara för snål att betala för det.

Det måste ju vara ett ickeproblem om man inte ens gillar att dricka/äta under bion.

Man får inte heller ta med egen mat på simhallar, Leos lekland osv
Deras kärnverksamhet är inte heller mat/dryck men vill du förtära det i deras lokaler får du helt enkelt betala deras priser.
Citera
2022-04-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Ingen? Men det ska fan inte vara nå jävla förbud och tvång om vart jag handlar godis och förtär detta. Du låter lite som en fascistisk vaxxer.

Typiska hårda ord från "fria tänkare".... Har aldrig förstått var fascism kommer in i debatten men lycka till med dina filmer
Citera
2022-04-11, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Som jämförelse skulle man kunna ta att SJ bestämmer att man inte får ta med egen mat och dryck på tåg utan måste köpa det i bistron, det skulle antagligen anses oskäligt.
En jättestor skillnad är att det handlar om kollektivtrafik. Då kommer kontraheringsplikt in i bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Mer exakt vad? Nåt allvarligt brott mot vad man kommit överens om pga en generell skylt?

Jag raljerar lite men verkligen? Kvar är då även frågan kan de lagligen stoppa mig om jag går in ändå?
Jag utgår från att informationen är tillräckligt tydlig för att en domstol ska bedöma att du har accepterat att visitation är en del av avtalet.

Men det hela kan inte bli värre än ett avtalsbrott. Du kan naturligtvis stämma dem om du tycker att de inte uppfyllt sin del av avtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
De har själva gått ut med att ingen visitation kommer göras och de kommer heller inte att konfiskera någons godis så dröm vidare.

Och även om ”inga juridiska hinder” finns för visitation - tror du själv att en 18-åring brud kommer att visitera ett bröligt grabbgäng för att möjligtvis hitta en påse sura nappar från Ica?
Förmodligen inte. Jag diskuterade bara juridiken.
Citera
2022-04-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
Typiska hårda ord från "fria tänkare".... Har aldrig förstått var fascism kommer in i debatten men lycka till med dina filmer

Jag gav bara svar på tal.
Citera
2022-04-11, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Det är så gulligt när folk i västvärlden som vuxit upp i en skyddad verkstad långt bort från förtryckande diktaturer tror att det handlar om fascism när en biograf vill bestämma sina egna regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in