2022-04-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Filmstaden kan inte tvinga dig att bli visiterad, men dom kan vägra dig inträde om du inte går med på det (så länge dom har tydliggjort den regeln innan).

Sen kommer dom inte att ha folk eller vilja till att visitera mer än möjligtvis någon enstaka gång när det är övertydligt....
Se mitt svar till Svenhelsing
Citera
2022-04-11, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag förstår ditt resonemang men undrar fortfarande med vilket stöd.

En orsak är :” Kroppsvisitation får enligt 28 kap. 11 § första stycket rättegångsbal- ken göras om det finns anledning att anta att brott på vilket fängelse kan följa har begåtts. Bestämmelsen får tillämpas på den som är skä- ligen misstänkt för brottet. ”

Att ta med popcorn är inte belagt med fängelse. Vad jag vet. Alltså kan väl inte polisen heller göra kroppsvisitation?

Om en pojke under 15 år säger jag skiter i vad du säger och går in ändå. Vad händer?

Jag påstår att ingenting händer bortsett från att det blir dålig stämning i media för bion. Oavsett ålder men under 15 är speciellt avs visitation.
Den visitationen du hänvisar till är en tvångsåtgärd, dvs något du inte kan säga nej till. Det är helt irrelevant i sammanhanget eftersom vi pratar om en frivillig visitation. Jämförelsen är lika absurd som att anklaga biografen för stöld eller rån för att de tar betalt för biljetten.
Citera
2022-04-11, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ser inte problemet. Precis som att man inte tar med sig egen egen mat till restauranger så tar man inte heller med sig eget godis till biografen.
Det är ju inte riktigt jämförbart. Man går på restaurang för att äta mat. Man går inte till en biograf för att äta godis. Det är en bisyssla.

Många går på bio utan att äta eller dricka något. Hur vanligt är det att gå på restaurang utan att vare sig äta eller dricka?
Citera
2022-04-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
It's outrageous, egregious, preposterous!

Du kan uppenbarligen, liksom jag, din Seinfeld.
Kramer hade liknande problem på bion och anlitade - Jackie Chiles!
Citera
2022-04-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Den visitationen du hänvisar till är en tvångsåtgärd, dvs något du inte kan säga nej till. Det är helt irrelevant i sammanhanget eftersom vi pratar om en frivillig visitation. Jämförelsen är lika absurd som att anklaga biografen för stöld eller rån för att de tar betalt för biljetten.
Men mitt resonemang är ju just att säga nej till visitation.
Med vilket stöd i lag kan de vägra mig som besökare att ta med eget godis? Det är ju kärnfrågan. Om jag på fråga säger nej ni får inte titta i min väska eller ficka. Med vilket stöd kan de vägra tillträde bara för att jag inte tillåter visitation? Jag kan inte se det.

Jag förstår deras tanke med bättre finansiering men det är skillnad på att gå ut och be om hjälp alternativt hota med att inte komma in trots köpt biljett.
Citera
2022-04-11, 16:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
"Många tror att biografer är i filmbranschen och tjänar extra på popcorn, men de har fel.
Biografer är i popcornsbranschen. Filmerna ska bara locka dit folk."
Popcorn, 2007
Går man på bio går man dit för att se film, går man på restaurang är man där för att äta eller dricka, åker man buss är det för man vill åka någonstans.

Nog jävla hutlöst dyrt att gå på bio än de skall ha 50kr extra för en jävla burk popcorn och 25kr för en dricka när man köper en chipspåse för 15kr och en dricka för 10kr runt hörnet.
Skiter egentligen i vilket då jag personligen aldrig går på bio då jag avskyr babbar och störiga ungdomar. Men själva grejen och att jämföra en bio med en restaurang som några här gör är verklighetsfrånvänt
Citera
2022-04-11, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Men mitt resonemang är ju just att säga nej till visitation.
Med vilket stöd i lag kan de vägra mig som besökare att ta med eget godis? Det är ju kärnfrågan. Om jag på fråga säger nej ni får inte titta i min väska eller ficka. Med vilket stöd kan de vägra tillträde bara för att jag inte tillåter visitation? Jag kan inte se det.
Avtalslagen
Citera
2022-04-11, 16:50
Medlem
Emellies avatar
Kanske kan de sänka priserna på snacks i sin egen butik också? Då kanske beskedet skulle tas emot lite bättre.
Citera
Medlem
cerns avatar
Synd att det finns folk som köper godiset utanför salongerna.
Man ska ju stötta bio-businessen såklart!

Det är bra tänkt att markera men i längden så kommer biografen bara förlora mera på detta!
Citera
Medlem
dwgs avatar
Enbart luffare tar med sig eget till bio.
Citera
2022-04-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Andra länder får göra som dom vill, vi ska inte titta på hur andra gör såvida det inte är till en förbättring för oss.

Här försöker man med just det, tvinga folk att handla på biografen än på andra ställen. Och det är det folk motsätter sig. Det är fel att försöka införa sådana styrningar med tvång och förbud helt enkelt.

I mina öron låter det hela som anti-vaxx-argument. Vem tvingar dig att gå på bio???
Citera
2022-04-11, 16:52
Avslutad
Biograferna har stått tomma under pandemin och nu ska pengarna in igen.

Vet själv att farsan smög in godis och dricka när vi barn var små för att vi helt enkelt inte hade så mycket pengar och varje krona räknades och bio var lite av en "lyx" för oss.

Men sen att vuxna människor med bra inkomst i ren protest smyger med sig godispåsar för att spara några kronor är bara patetiskt.

Skulle jag gå på bio i dagens läge hade jag gjort ett aktivt beslut att slösa extra pengar på biografernas slask för att stödja dom. Jag tycker bion ändå har ett kulturellt värde som kan få finnas. Men jag har samtidigt full förstående och respekt för att småbarnsföräldrar eller ungdomar med 50kr i veckopeng smugglar in sina förnödenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in