2022-04-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja exakt, om folk inte vill köpa deras godis så får de sluta sälja eller hitta en bättre lösning.
Det är så den fria marknaden fungerar.

Som du säger så sker den redan automatiskt via en automat.
Då kan man ju lika gärna skipa att att ha personer som står i varsin kassa för att sälja ett litet utbud av godis etc till överpriser.
Det är ju personalen som kostar pengar.

Antingen slopar man godisförsäljningen etc helt och låter folk ta med eget, med längre personalkostnader.

Eller så har man en koisk/butik utanför som säljer tobak, tidningar stort utbud av godis mm.

Det finns ju massor butiker som inte säljer mat etc utan bara chips, glass, läsk osv till bra priser.

Det fungerar inte att sälja godis mm i litet utbud till högra priser i centrala dela av städer/orter.

Tror det blir svårt för dom att hålla samma priser som turkkioskerna. Antagligen omöjligt.
Citera
2022-04-11, 11:24
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
What you got there, one of those cafe latte in your shirt?

You get me one coffee drinker on that jury, you gonna walk outta there a rich man!
Citera
2022-04-11, 11:27
Medlem
Oj, vad pepp man blev att återvända till sunkiga Filmstaden nu.

Not.

De får såklart sätta vilka regler de vill hos sina biografer. Men detta kan väl knappast löna sig ekonomiskt särskilt mycket. Bio kostar redan runt 130, med snacks och dricka blir det väll 200 jämt. Löjligt ovärt, och med tanke på att alla nya filmer är skräp så lär de gå i konken snart.
Citera
2022-04-11, 11:28
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?
Har du svenska som andraspråk? Fattiga riddare? Det är en maträtt, inte en synonym till snåljåp.
Citera
2022-04-11, 11:29
Medlem
Haha era snåla jävlar. Smugglar ni också in folköl på krogen?

Det enda man behöver smuggla in på biografen är ju sprit, och det är bara att ha i fickan. Ni är dumma i huvudet om ni tror dom kommer visitera er.

Finns det nåt töntigare än när folk ska ta med egna popcorn i plastpåsar? Dom tror dom är så jävla smarta som har hittat ett sätt att "lura systemet". Ha så kul med era kalla, sega, osaltade popcorn.
Senast redigerad av vanexa 2022-04-11 kl. 11:32.
Citera
2022-04-11, 11:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Tänk lite mera kring detta.

Jag tror bio som koncept måste ändras. Om det är många som fipplar med telefonen är ju det ett tecken på något. Vi kanske har börjat konsumera media på andra sätt än just vanliga filmer. Hos oss går serier betydligt mer än vanliga filmer. Ofta för att man inte är säker på att man orkar en hel film om man inte är helt hängiven. Sen sitter man där likväl och plöjer 3-4 timmar serie.

Men man kan ta en paus, göra något annat och komma tillbaka. Bio som idee blir ju då extremt dåligt om det inte är en extremt hängiven publik.

Gör något för dessa. De där som gärna stänger av omvärlden helt och sjunker ner i fåtöljen. Inte för de som vill se nästa del i en filmsereie. (Ja tom de stora filmerna blir serier nu, och trilogin utökas, filmuniversum byggs ut etc etc...)
Citera
2022-04-11, 11:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Bryr mig inte, för film slutade var bäst på bio för mig för sådär 10 år sedan. Men jag skulle kunna tänka mig att betala för film och gå på bio igen, om de förbjuder all form av dryck och mat i salongerna, samt portförbjuder alla idioter som inte håller käften under filmen eller kollar i sina telefoner.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2022-04-11 kl. 11:36.
Citera
2022-04-11, 11:33
Medlem
Scientologys avatar
Har nog aldrig tagit med mig eget godis, mat eller dryck till en biosalong vad jag kan minnas.Men bara tanken på att man inte är tillåten att göra så, känns fel och motbjudande. Rimligen slår det tillbaks mot Filmstaden. Folk vill nog bestämma vad de väljer att snaska på under biovistelsen.

Förstår inte riktigt hur de tänker. Det skapar ju knappast sympati för Filmstaden direkt.
Citera
2022-04-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Alla företag kan neka personen att ta del av verksamheten så länge det inte går emot diskrimineringslagen. Så i detta fall kan dem bara neka personen som tar med sig egen snacks dryck att se på film.

Riktigt så enkelt är det inte. De kan neka att sälja biljetter så länge det inte sker på diskrimineringsgrunder. När de väl sålt biljetten har de ingått ett avtal och får inte häva det hur de vill. Vanligtvis är man ganska restriktiv med hur oskäliga avtal företag får sluta med konsumenter, speciellt om de har en dominerande ställning på marknaden.

Som jämförelse skulle man kunna ta att SJ bestämmer att man inte får ta med egen mat och dryck på tåg utan måste köpa det i bistron, det skulle antagligen anses oskäligt.
Citera
2022-04-11, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Har nog aldrig tagit med mig eget godis, mat eller dryck till en biosalong vad jag kan minnas.Men bara tanken på att man inte är tillåten att göra så, känns fel och motbjudande. Rimligen slår det tillbaks mot Filmstaden. Folk vill nog bestämma vad de väljer att snaska på under biovistelsen.

Förstår inte riktigt hur de tänker. Det skapar ju knappast sympati för Filmstaden direkt.

Filmstaden säljer säkert både dadlar och fikon för de med mer exotiskt lagda smaklökar.
Citera
2022-04-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BufordT.Justice
Helt enig. Utbudet är katastrofalt. Med et sagts så förstår jag deras tanke bakom "idén".

Dock kanske man ska justera till lite mer marknadsmässiga priser också när man ändå kommer på fina idéer. Om man måste sätta hus och hem i pant för lite läskeblask och popcorn blir det naturligt för prismedvetna att ta med eget snacks. Drabbar ju i synnerhet föräldrar med ett gäng barn vilka gärna önskar godis till filmmyset.

Kan de inte skapa ett koncept med öl/vin/riktig mat till filmerna istället? Det var magiskt att uppleva möjligheten att få beställa en öl och en whiskey sourz före filmen vid biobesöket på andra sidan ankdammen. ❤️

Det finns ju independent salonger som inte tillhör Filmstaden som kör det konceptet. Man kan även hyra salonger för vänner etc för att spela konsolspel osv även. Capitol är en av dessa, sen vet jag att Rigoletto har någon vip bio där man kan dricka lite gottgott.

Filmstaden har ju otur när dom tänker, de förstår inte att en 2-3 barnfamilj inte kan lägga 1000 kr bara för att se en film om alla ska ha varsin dricka, popcorn eller tonåringar/studenter. Sänk priserna och skaffa större sortiment är svaret som dem egentligen söker.

De missade en bra PR spot att passa på att samtidigt säga ”Men vi har åtminstone ett större sortiment nu” eller dylikt nu när dem kommer med de ”dåliga” nyheterna. Deras press meddelande var dåligt dessutom, verkligen "our way or the highway"-attityd på det hela utan att komma med som sagt positiva nyheter på det hela. Snacka om att gå miste om att vända på steken. Personen som godkände det här trötta pressmeddelandet borde få sparken för att dem inte klämde in något mer när dom hade chansen, detta är inte särskilt tilltalande eller lockande om de vill tjäna mer pengar.

Det här är bara en snål, kortsiktig lösning. Helt fel väg att gå vilket kommer göra att de tappar framförallt barnfamiljerna som hellre kan se på Disney+ (särskilt nu när de har att man kan hyra nya storfilmer i appen) och de slipper allt praktiskt krångel på det.

Dom sätter sig själva i en dålig sits om de inte som sagt utökar sitt sortiment eftersom dom ska spela på att de ta bort valmöjligheterna utan att göra förbättringar hos sig själva. Självklart så kommer det vara dem som skiter i det och kör på ändå, det får stå för dem men dom skapar samtidigt ett större incitament att folk kommer smuggla med sig ännu mer av egen dryck/tilltugg.
Senast redigerad av EricBana87 2022-04-11 kl. 11:56.
Citera
2022-04-11, 11:38
Medlem
Borta.s avatar
Ni som klagar på att folk låter när de äter, jag kan inte riktigt förstå den grejen då ljudet i biosalongen är så högt att sådana ljud bara drunknar och försvinner?

Måste vara väldigt extrema smackare i så fall.

Jag köper nog gärna snacks direkt på plats i fall det underlättar ekonomiskt för filmstaden. Jag går ändå så sällan på bio, ett fåtal gånger per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in