2022-04-11, 15:24
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Nej skämtar definitivt inte. Tror Chimaev har stor fördel stående med den boxning han visade upp och särskilt då jabb (även från southpaw). Colby är inte ens i närheten av Burns eller Usmans slagstyrka. Hur ska han ge Chimaev problem tänker du?
Du har rätt angående kraften i nävarna. Däremot är Colby en cardio-maskin till skillnad från Burns, och har även skillsettet att göra matchen till jäkligt jobbig. Långt ifrån självklart att Khamzat orkar 5(?) ronder mot Colby.

Däremot är Colby vs Khamzat en helt obegriplig matchning enligt mig, man brukar normalt sett inte försöka deraila prospects genom att skicka in de mot den solklara 2:an i divisionen innan de får title shot. Bättre att ställa fighters som redan förlorat mot Usman mot varandra, t.ex Burns vs Colby.
Senast redigerad av Dirty. 2022-04-11 kl. 15:29.
Citera
2022-04-11, 16:03
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Dock hade ju Khamzat inte haft storleks och styrke övertaget emot dessa nämnda...

Tror inte en suck på att Khamzat skulle gå in och brotta ner Vettori bara sådär... Heller inte ett power house som Costa, trots att hans ground game inte är att tala om.

Om han inte lyckas ta ner en LHW som Burns "egentligen" är har jag svårt att se det...

Tror inte det kommer vara någon märkbar storleks eller styrkeskillnad om han hoppas upp en viktklass. Har inte kollat in olika fighters längd osv... men förväntar mig att det inte kommer vara något hinder. Han har dessutom tävlat i betydligt högre viktklass i brottning och ändå dominerat.

Stilmässigt har Khamzat ett övertag med sin brottning och jag tror det räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Mark O. Madsen såg bra ut. Ser dock alltid ut som att han borde ha en växel till och det blir jämnare än vad det borde. För att vara silvermedaljör från OS så har han ändå ganska svårt att dominera brottningen. Har själv alltid tyckt att grekisk-romerska brottare sett ut att ha svårare i MMA än fristilsbrottare, något som jag tycker syns på Madsen.

Det är inte många överhuvudtaget som enbart tränat OS-stilarna som har någon vidare framgång. Undantagen är när det finns någon annan grapplingstil som bygger vidare på marken. I Japan hade de japanska fristilsbrottarna catchwrestling, I Ryssland har de Sambo. USA har sin folkstil vilket ALLA amerikanska brottare tränat, det är denna brottningsstilen som är effektivast då den går ut på att hålla kvar motståndaren på marken samtidigt som den som är underst ska jobba sig upp igen.

Madsens stora problem har varit som alla andra brottare som enbart brottats en OS-stil, väl på marken har de problem med att hålla kvar motståndaren i backen.
Citera
2022-04-11, 16:22
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Nej skämtar definitivt inte. Tror Chimaev har stor fördel stående med den boxning han visade upp och särskilt då jabb (även från southpaw). Colby är inte ens i närheten av Burns eller Usmans slagstyrka. Hur ska han ge Chimaev problem tänker du?
Om du undrar hur en av de bästa i UFC som hade varit mästare om inte den bästa i hela organisationen (möjligtvis delat med Volk) är i samma viktklass ska ge Chimaev problem så känns det inte som att du kan så mycket om MMA. Hur är det relevant att Colby inte slår lika hårt som Usman eller Burns? Han har andra vapen. Ska jag ens behöva lista dem? Uthållighet, brottning, g and p. Kan ta en smäll (tom få käken bruten och gå ut och vinna nästa rond) osv osv.
Citera
2022-04-11, 16:24
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=w7xpBKULBo8
Chimaev and Burns light up Jacksonville! | Fight Week
UFC 273 Review Show with Michael Bisping (live)

https://www.youtube.com/watch?v=_NNDOkoK3yg
WEIGHING IN #243 | UFC 273 RECAP | JOANNA VS WEILI | SILVA RETURN TO BOXING

Håller med om att Mackenzie Dern mot Tecia Torres var näst bästa efter Gilbert Burns vs Chimaev, bra podcast nästan varje gång av weighing in
Senast redigerad av UpTop 2022-04-11 kl. 16:37.
Citera
2022-04-11, 16:38
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Om du undrar hur en av de bästa i UFC som hade varit mästare om inte den bästa i hela organisationen (möjligtvis delat med Volk) är i samma viktklass ska ge Chimaev problem så känns det inte som att du kan så mycket om MMA. Hur är det relevant att Colby inte slår lika hårt som Usman eller Burns? Han har andra vapen. Ska jag ens behöva lista dem? Uthållighet, brottning, g and p. Kan ta en smäll (tom få käken bruten och gå ut och vinna nästa rond) osv osv.

Du har ännu inte lyckats lista ut att Colby aldrig kommer att kunna utnyttja sin brottning mot Chimaev? Den enda fördel Covington har är Cardio och erfarenhet där Chimaev är lite rikare nu efter helgen. Scenariot är högst troligt att han måste stå med någon som har räckvidd på honom och är en bättre boxare. Jag har inget emot Colby och tycker han är en krigare av rang men i den här eventuella fighten får han mycket förutsättningar emot sig. Den ende som ger Chimaev problem i 170 är Usman.
Citera
2022-04-11, 16:42
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Det är inte många överhuvudtaget som enbart tränat OS-stilarna som har någon vidare framgång. Undantagen är när det finns någon annan grapplingstil som bygger vidare på marken. I Japan hade de japanska fristilsbrottarna catchwrestling, I Ryssland har de Sambo. USA har sin folkstil vilket ALLA amerikanska brottare tränat, det är denna brottningsstilen som är effektivast då den går ut på att hålla kvar motståndaren på marken samtidigt som den som är underst ska jobba sig upp igen.

Madsens stora problem har varit som alla andra brottare som enbart brottats en OS-stil, väl på marken har de problem med att hålla kvar motståndaren i backen.
Fristils brottare bör väl ändå ses som en bättre grund än grekisk-romersk? Precis som du säger har många tränat flera stilar, men tror inte jag kan nämna en enda MMA-fighter som lyckats riktigt bra med enbart grekisk-romersk bakgrund. Finns iaf några fristils brottare som lyckats bra.
Senast redigerad av Dirty. 2022-04-11 kl. 16:46.
Citera
2022-04-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Fristils brottare bör väl ändå ses som en bättre grund än grekisk-romersk? Precis som du säger har många tränat flera stilar, men tror inte jag kan nämna en enda MMA-fighter som lyckats riktigt bra med enbart grekisk-romersk bakgrund. Finns iaf några fristils brottare som lyckats bra.
Randy Couture är väl det bästa exemplet på en UFC fighter (och tidigare mästare i både HW och LHW) vars "bas" var grekromersk brottning.

Dock så har jag för mig att han även pysslade med amerikansk college brottning som så många andra ungdomar innan han sadlade om till grekromersk stil, tävlade i det i ett antal år och sedan började med MMA och hamnade i UFC.

Det är ingen slump att Mark O Madsen som är grekromersk brottare i grunden sökte sig till Xtreme Couture för att slipa till sin MMA rent generellt och få träna med en UFC legend med samma brottningstil.

Randy Couture själv skymtar förbi i dokumentären "The Olympian" när Madsen är i Las Vegas och förbereder sig inför en av sina tidigaste matcher och menar på att grekromersk brottning kan fungera ypperligt i MMA.

Antar att Madsen tränar där på heltid nu med Couture som mentor då han verkar ha flyttat till USA.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-04-11 kl. 19:39.
Citera
2022-04-11, 20:06
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.

Rent spontant är den enda renodlade grek-romerska brottaren som varit framgångsrik som jag kan komma på Kid Yamamoto. Finns en ryss också som gått ett fåtal UFC-matcher som också bara har en grek-romersk bakgrund, skrev på för något år sedan, kommer inte ihåg vad han heter just nu.

Nedtagningsmässigt skulle jag säga att fristil är en bättre grund än grek-romersk. Grek-romersk skulle nog dock fungera bättre mot burväggen, svårt att säga egentligen hur stor fördel fristilen har över grek-romersk men ja baserat på antalet framgångsrika fighters ligger fristil före.

Dock har de båda stilarna samma problem, markkampen är i stort sett bortraderad. Finns lite regeländringar som gäller i fristilen sedan en tid tillbaka som lett till mer markkamp men det tar en generation eller två innan det syns.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Randy Couture är väl det bästa exemplet på en UFC fighter (och tidigare mästare i både HW och LHW) vars "bas" var grekromersk brottning.

Dock så har jag för mig att han även pysslade med amerikansk college brottning som så många andra ungdomar innan han sadlade om till grekromersk stil, tävlade i det i ett antal år och sedan började med MMA och hamnade i UFC.

Före college sysslande han också med folkstilen. Couture tänkte också ägna sig åt fristil med råkade registrera sig fel och vann en grek-romersk tävling vilket ledde till att han blev aktuell för landslaget. Det var bara en slump.
Citera
2022-04-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Rent spontant är den enda renodlade grek-romerska brottaren som varit framgångsrik som jag kan komma på Kid Yamamoto. Finns en ryss också som gått ett fåtal UFC-matcher som också bara har en grek-romersk bakgrund, skrev på för något år sedan, kommer inte ihåg vad han heter just nu.

Nedtagningsmässigt skulle jag säga att fristil är en bättre grund än grek-romersk. Grek-romersk skulle nog dock fungera bättre mot burväggen, svårt att säga egentligen hur stor fördel fristilen har över grek-romersk men ja baserat på antalet framgångsrika fighters ligger fristil före.

Dock har de båda stilarna samma problem, markkampen är i stort sett bortraderad. Finns lite regeländringar som gäller i fristilen sedan en tid tillbaka som lett till mer markkamp men det tar en generation eller två innan det syns.

Före college sysslande han också med folkstilen. Couture tänkte också ägna sig åt fristil med råkade registrera sig fel och vann en grek-romersk tävling vilket ledde till att han blev aktuell för landslaget. Det var bara en slump.
Det har du så rätt i.

Farbror börjar bli gammal och mitt UFC minne sviker ibland.

Dock så kom Randys grekromerska brottning bra till pass i clinchen. Om jag inte minns helt fel nu så var han väldigt duktig på dirty boxing.

Det var väl rätt sällan han plockade ner folk med rent grekromerska tekniker men han var duktig på att trä armar och jobba slag i clinchen och vara jobbig.

Antar att det var det han syftade på i dokumentären om Mark O Madsen när han säger att grekromersk brottning kan fungera bra i MMA, men det är en spekulation ifrån min sida.

Förövrigt är det precis så jag tycker att Mark O Madsen borde fightas om jag vore hans coach dvs clincha, tryck upp folk mot buren, undvik nedtagningar och trötta ut dem med dirty boxing.
Citera
2022-04-12, 08:42
Medlem
Alex cowboy oliviera går skilda vägar med UFC.
Sjukt charmig fighter.
Man lärde sig nåt nytt om honom och hans alla baby mamas varje gång han slogs.
22 fighter i UFC sen debuten 2015..det e snyggt
Citera
2022-04-12, 10:20
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Alex cowboy oliviera går skilda vägar med UFC.
Sjukt charmig fighter.
Man lärde sig nåt nytt om honom och hans alla baby mamas varje gång han slogs.
22 fighter i UFC sen debuten 2015..det e snyggt
Såpass! Tråkiga nyheter, han är alltid underhållande.
Citera
2022-04-12, 16:12
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84

Dock så har jag för mig att han även pysslade med amerikansk college brottning som så många andra ungdomar innan han sadlade om till grekromersk stil, tävlade i det i ett antal år och sedan började med MMA och hamnade i UFC..
Man kan i princip stryka alla amerikaner från diskussionen då de alltid brukar ha fina college-meriter i brottning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in