Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Fristils brottare bör väl ändå ses som en bättre grund än grekisk-romersk? Precis som du säger har många tränat flera stilar, men tror inte jag kan nämna en enda MMA-fighter som lyckats riktigt bra med enbart grekisk-romersk bakgrund. Finns iaf några fristils brottare som lyckats bra.
Rent spontant är den enda renodlade grek-romerska brottaren som varit framgångsrik som jag kan komma på Kid Yamamoto. Finns en ryss också som gått ett fåtal UFC-matcher som också bara har en grek-romersk bakgrund, skrev på för något år sedan, kommer inte ihåg vad han heter just nu.
Nedtagningsmässigt skulle jag säga att fristil är en bättre grund än grek-romersk. Grek-romersk skulle nog dock fungera bättre mot burväggen, svårt att säga egentligen hur stor fördel fristilen har över grek-romersk men ja baserat på antalet framgångsrika fighters ligger fristil före.
Dock har de båda stilarna samma problem, markkampen är i stort sett bortraderad. Finns lite regeländringar som gäller i fristilen sedan en tid tillbaka som lett till mer markkamp men det tar en generation eller två innan det syns.
Citat:
Ursprungligen postat av
WhiskeyTango84
Randy Couture är väl det bästa exemplet på en UFC fighter (och tidigare mästare i både HW och LHW) vars "bas" var grekromersk brottning.
Dock så har jag för mig att han även pysslade med amerikansk college brottning som så många andra ungdomar innan han sadlade om till grekromersk stil, tävlade i det i ett antal år och sedan började med MMA och hamnade i UFC.
Före college sysslande han också med folkstilen. Couture tänkte också ägna sig åt fristil med råkade registrera sig fel och vann en grek-romersk tävling vilket ledde till att han blev aktuell för landslaget. Det var bara en slump.