2022-04-12, 17:27
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det har du så rätt i.

Farbror börjar bli gammal och mitt UFC minne sviker ibland.

Dock så kom Randys grekromerska brottning bra till pass i clinchen. Om jag inte minns helt fel nu så var han väldigt duktig på dirty boxing.

Det var väl rätt sällan han plockade ner folk med rent grekromerska tekniker men han var duktig på att trä armar och jobba slag i clinchen och vara jobbig.

Antar att det var det han syftade på i dokumentären om Mark O Madsen när han säger att grekromersk brottning kan fungera bra i MMA, men det är en spekulation ifrån min sida.

Förövrigt är det precis så jag tycker att Mark O Madsen borde fightas om jag vore hans coach dvs clincha, tryck upp folk mot buren, undvik nedtagningar och trötta ut dem med dirty boxing.

Jo, jag håller med.

Ja, Couture dök väl mycket på benen i början av karriären har jag för mig fram tills han utvecklade sin clinchade stil med dirty boxing.

Dan Henderson är en annan amerikan som brottades grek-romersk, även om han blev mer känd för sin högerslägga på slutet hade han också en vass clinch anpassad för MMA, både slag och nedtagningar inblandat, han släppte en bra DVD om det som jag lärde mig väldigt mycket av.

Angående Madsen håller jag delvis med, tycker alldeles för många brottare i MMA enbart utvecklar sin grappling defensivt, väl på marken siktar de på att vinna på GnP. Hade hellre sett att de börjar vässa sitt submission game istället. Vissa är redigt bra på att kombinera brottning och BJJ. Makwan Amirkhani är en av dom som är riktigt vass med sina strypningar om han får tag på huvudet, samma sak gällde Reza Madadi.
Citera
2022-04-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Jo, jag håller med.
Hade hellre sett att de börjar vässa sitt submission game istället. Vissa är redigt bra på att kombinera brottning och BJJ. Makwan Amirkhani är en av dom som är riktigt vass med sina strypningar om han får tag på huvudet, samma sak gällde Reza Madadi.
Ja om Makwan har en bra dag på jobbet, får ner dig på backen och får börja jobba stryp så blir det jobbigt. Alla hans varianter på Anacondachocke är ju helt absurda.

Angående Reza så föll det sig nog ganska naturligt att han blev en duktig grappler. Brottningen hade han redan i ryggsäcken och om jag inte minns fel igen så representerade han och tävlade för Hilti under sin aktiva tid.

Det var väl en klubb som var väldigt BJJ fokuserad.
Citera
2022-04-12, 21:27
Medlem
En sak som slår mig efter Khamzats match emot Burns förra Söndagen är den extrema hatstormen och drevandet emot Khamzat som person.

Nu pratar jag inte bara om dem som ansåg att Burns vann matchen utan allt annat.

Förutom en helt egen Flashbacktråd i invandringsforumet där hatet emot honom som person går för fulla muggar och hans hemadress tom hängs ut så har han även uppmärksammats av både Samnytt och Riks i extremt negativa ordalag.

Det är helt unikt i svensk MMA historia. Ingen annan person med utländsk härkomst som vistas i Sverige och har representerat Sverige i UFC har fått utstå samma hat, varken Phannie, Ilir, Reza, Guram mfl så vad gör Khamzat så unik att han förtjänar allt detta ?

Varför just detta Khamzat hat ? Är det för att han är invandrare och muslim ? Det är tex Reza också och ingen drog igång någon hatkampanj emot honom.

Ät det för att han är dömd för brott ? Det är Reza också samt även Alex som har gjort sig skyldig till betydligt värre saker och dessutom suttit både på behandlingshem och i fängelse och ingen har hållt det emot honom.

Är det kopplingen till Kadyrov ? eller bara vanlig avundsjuka på någon med extrem talang som dessutom tjänar bra med pengar ?

Jag vill hålla mina egna politiska åsikter utanför det här utan är mest intresserad av fenomenet.

Just nu känns Khamzat lika hatad som tex en fighter som Colby Covington om vi ska dra en amerikansk parallell och det känns på något sätt lite oförtjänt.
Citera
2022-04-12, 22:24
Medlem
mr.demons avatar
Citat:

Är det kopplingen till Kadyrov ? eller bara vanlig avundsjuka på någon med extrem talang som dessutom tjänar bra med pengar ?

Du svarar på din egna fråga. Nej, jag hatar honom verkligen inte. Tyckte det var skönt att se att han blev lite "ödmujkad". Och hans ska nog tacka Allah att det inte var Usman han slogs mot. Finns givetvis dom på detta forum som hatar han enbart för att han är muslim.

Jag varken gillar eller ogillar honom.
Citera
2022-04-13, 00:53
Medlem
Nästa helg så ryker Phannie Kianzad ihop med Lina Länsberg så vad tror vi om den matchen ?

Båda är strikers i grunden och brukar hålla sina matcher stående så jag tippar på att det blir ett stående krig.

Phannie är lite mer av en boxare medans Lina Länsberg har en mer Kick/Thai baserad stil.

Detta är andra gången de möts men nu i UFC.

Personligen så tror jag att Phannie tar hem det, det var nämligen hon som vann deras förra möte och hon är 10 år yngre än Lina.

Lina har dock fin thaiclinch med bra armbågar och knän så sätter hon Phannie i gallret och gör en grisig match av det så kan hon plocka hem det rent teoretiskt.

Phannie bör hålla avstånd och använda sin fina boxning, tar hon ner det till backen (vilket jag inte tror) så har hon fördel där då Lina inte har någon vidare grappling och har haft det jobbigt när hon hamnar på marken i tidigare matcher.

Phannie har bättre grappling men ingen av dem har någon vidare brottning.

Förlorar Lina den här matchen så tror jag hon går i pension pga sin ålder då hon har passerat 40 strecket.

Matchen sänds på prelims så vi får se hela galan 😀
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-04-13 kl. 01:01.
Citera
2022-04-13, 15:53
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Du har ännu inte lyckats lista ut att Colby aldrig kommer att kunna utnyttja sin brottning mot Chimaev? Den enda fördel Covington har är Cardio och erfarenhet där Chimaev är lite rikare nu efter helgen. Scenariot är högst troligt att han måste stå med någon som har räckvidd på honom och är en bättre boxare. Jag har inget emot Colby och tycker han är en krigare av rang men i den här eventuella fighten får han mycket förutsättningar emot sig. Den ende som ger Chimaev problem i 170 är Usman.
Burns gav ju Chimaev problem.

Colby är ett rätt stort steg upp trots att Burns är jävligt bra. Och hans cardio är ju typ det han byggt hela sin stil på så den betyder rätt mycket. Sen boxades han ju mest mot Usman i nästan 10 ronder.
Citera
2022-04-13, 16:03
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
En sak som slår mig efter Khamzats match emot Burns förra Söndagen är den extrema hatstormen och drevandet emot Khamzat som person.

Nu pratar jag inte bara om dem som ansåg att Burns vann matchen utan allt annat.

Förutom en helt egen Flashbacktråd i invandringsforumet där hatet emot honom som person går för fulla muggar och hans hemadress tom hängs ut så har han även uppmärksammats av både Samnytt och Riks i extremt negativa ordalag.

Det är helt unikt i svensk MMA historia. Ingen annan person med utländsk härkomst som vistas i Sverige och har representerat Sverige i UFC har fått utstå samma hat, varken Phannie, Ilir, Reza, Guram mfl så vad gör Khamzat så unik att han förtjänar allt detta ?

Varför just detta Khamzat hat ? Är det för att han är invandrare och muslim ? Det är tex Reza också och ingen drog igång någon hatkampanj emot honom.

Ät det för att han är dömd för brott ? Det är Reza också samt även Alex som har gjort sig skyldig till betydligt värre saker och dessutom suttit både på behandlingshem och i fängelse och ingen har hållt det emot honom.

Jag vill hålla mina egna politiska åsikter utanför det här utan är mest intresserad av fenomenet.

Just nu känns Khamzat lika hatad som tex en fighter som Colby Covington om vi ska dra en amerikansk parallell och det känns på något sätt lite oförtjänt.
Det har såklart att göra med att han är mer känd. Är ju bästa fightern under svensk flagg just nu. Gustafsson fick också massa hat, även då med rasism inblandat ("han kan inte vinna mot svarta") Gemene man vet vem Chimaev är, gemene man vet inte vem Phannie är. Reza är ju lite känd pga. handväskorns och Ilir för han varit med länge men inte i närheten av Chimaev plus att Chimaev är hajpad som fan just nu och "i ropet" så klart att fler folk har åsikter om en jättekänd person jämfört med en halvkänd.

Och grundproblemet ligger med kopplingen till Kadyrov och sen har det skapat en snöbollseffekt. Jag blev själv dock förvånad när jag fick veta att han inte har svenskt medborgarskap, när jag frågat om det innan har folk idiotförklarat mig och skrivit "klart han har"
Citera
2022-04-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Burns gav ju Chimaev problem.

Colby är ett rätt stort steg upp trots att Burns är jävligt bra. Och hans cardio är ju typ det han byggt hela sin stil på så den betyder rätt mycket. Sen boxades han ju mest mot Usman i nästan 10 ronder.
Anledningen till att Colby körde mestadels stående emot Usman trots att Colby är en riktigt bra brottare är att Usman också är en brottare i världsklass och de få gånger Colby försökte ta ner Usman så gick det ju inte så bra.

Colbys enda chans att vinna de matcherna var att försöka köra över Usman med volymstriking och plocka poäng, för slå ut Usman på en TKO har han inte tryck i nävarna för så hans gameplan i Usman matcherna var enligt mig rätt okej.

När Colby mötte Masvidal däremot så var gameplanen den motsatta dvs utnyttja sin överlägsna brottning och undvika det stående då Masvidals enda chans att vinna den matchen var typ på domarbeslut i ett strikingkrig, för slå ut Colby är svårt.

Tippar på att Colby vs Khamzat skulle bli en stående match det också. Två killar med världsklassbrottning som tar ut varandras spetskompetens.

Frågan är dock vem som vinner.

Khamzat slår hårt som satan men Colby tål rejält med däng och fortsätter fightas trots käkfrakturer och annat.

Khamzat å sin sida åt Burns hårdaste smällar och fortsatte så han har helt klart en av divisionens bästa hakor också, då Burns slår som en häst sparkar.

Antingen slutar det med en TKO vinst för Khamzat eller så vinner Colby på poäng via volymstriking, det är vad jag tror iallafall.

Kommer bli en jobbig match för Khamzat hur eller hur då det förmodligen blir en femrondare och Colby med sin megakondis är som gjord för att gå femronderskrig medans Khamzats kondis förmodligen är sämre då han klipper så satans mycket vikt för att klara 170 pounds gränsen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-04-13 kl. 19:00.
Citera
2022-04-14, 08:24
Medlem
Citat:

Hade han inte haft denna nära relation med Kadyrov,och det inte hade varit ett krig just nu där Kadyrov är en pjäs ,hade tongångar varit annorlunda.
Det är inte långt ifrån allt hat Colby fick när han besökte Trump.
Citera
2022-04-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Hade han inte haft denna nära relation med Kadyrov,och det inte hade varit ett krig just nu där Kadyrov är en pjäs ,hade tongångar varit annorlunda.
Det är inte långt ifrån allt hat Colby fick när han besökte Trump.
Jo jag vet.

Satan vad glad Colby blev dock när Trump ringde upp honom i direktsändning under segerintrevjun efter någon match och de uppmanade honom att slå på högtalarfunktionen i mobilen så att alla tittarn fick ta del av samtalet.

Har aldrig sett en så glad Colby, han var fan som ett barn på Julafton och samtalet blev därefter typ, det var humor 😂

Vet också att Colby sa i någon intervju att han hade fått extremt mycket skit som Trumpsupporter, tom från sin egen familj.

Dock är det ingen som har sagt något negativt vad jag vet om att tex Dana White är Trumpsupporter och har talat under Trumprallies innan han valdes som president.

Förövrigt den förste amerikanska presidenten någonsin att bevista ett UFC event.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-04-14 kl. 11:02.
Citera
2022-04-14, 21:30
Medlem
Marlon moraes ger upp MMA karriären
Kay Hansen blir kickad av ufc
Citera
2022-04-15, 04:50
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Tycker det är helt fruktansvärt att människor är så jävla mentalt handikappade nuförtiden att de kan ägna sig åt att hata någon som de inte ens har träffat. Ok, vissa gillar man inte eller stör sig på men det borde stanna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in