2022-04-11, 15:48
Medlem
Hussefars avatar
Är man på bio är man där för att se en film. Att sedan de flesta väljer att götta sig lite är en annan sak. Biografen kan inte kräva att man ska köpa godiset/drickan på plats. Om det är ett problem så får de väl sluta ta överpris för skiten.
Citera
2022-04-11, 15:50
Medlem
MuppSmurfs avatar
Inte en dag för tidigt att det här beslutet tas. Jag köper alltid på plats tycker det är en del av upplevelsen. Om man är så fattig att man inte har råd att köpa läsk och popcorn så får man väl stanna hemma.
Citera
2022-04-11, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag har inte bevisbördan för att klargöra att Filmstaden inte har rätt att förbjuda medhavt godis.

Självklart stiftas inga lagar som förbjuder förbud, det skulle i så fall finnas oändligt med lagar.

Hierarkin är Grundlag - Lag - Förordning - Föreskrift. Detta styr allt.

Filmstaden stiftar inte lagar. De kan låtsas förbjuda men det har ingen rättsverkan.

Fast du hävdade ju att man inte kan förbjuda medhav mat och dryck då "svensk lag gäller", därför efterfrågar jag vilken lag du syftar på mer exakt.
Citera
2022-04-11, 15:55
Medlem
Trodde redan det var förbjud på det.
Citera
2022-04-11, 16:00
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
På deras hemsida står att läsa:

Pressansvarig har också kommenterat:

Kommer ni försöka smuggla in snacks ändå eller bita i det sura äpplet och betala deras överpriser?

Har dem rätt att visitera besökare eller hur ska de upprätthålla regeln?
Efter stormen i vattenglaset meddelade ju någon högre uppsatt att det inte är aktuellt med visitation vilket torde betyda att man fortsättningsvis kan släpa med sig eget gotta.
Citera
2022-04-11, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Finns en aspekt jag inte ser i tråden efter litet snabbt läsande.

Dricka spills, godispåsar "tappas" etc etc. Kort och gott, förtäringen medför en kostnad för biografen.

Därför är det förståeligt att man vill ha in förtjänst på förtäringen också.

Särskilt om inte biljettpriset ger så mycket.

Sedan kan jag hålla med om att priset man har kan förefalla litet högt.

Men då vet man inte hur mycket städ+ underhåll kostar heller.

Bra poäng.

Sen verkar vissa hävda att en bio bara ska ha som verksamhet att visa filmer, men varför måste de begränsa sig till det? Om biografen har som affärsidé att tillhandahålla både film och dryck/snacks som en helhetsupplevelse så får de väl göra det?

Nu var det längesen jag gick på bio, men då minns jag att de hade goda baconsnacks man kunde köpa. Dessa säljs inte vad jag vet i vanliga affärer, så det kan absolut vara en del av deras affärsidé.
Citera
2022-04-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
Har ingen koll på hur andra länder gör... men i mina öron låter det lika mycket som en "lättkränkt svensk"... Ingen tvingar dig att gå på bio och köpa godiset där... på samma sätt som ingen tvingar dig gå på fotboll eller hockeymatcher och enbart handla där... I förhållande till idrottsevenemang skulle jag ändå påstå att bio med familjen är billigare än en match inom idrotten... oavsett vad du köper extra

Andra länder får göra som dom vill, vi ska inte titta på hur andra gör såvida det inte är till en förbättring för oss.

Här försöker man med just det, tvinga folk att handla på biografen än på andra ställen. Och det är det folk motsätter sig. Det är fel att försöka införa sådana styrningar med tvång och förbud helt enkelt.
Citera
2022-04-11, 16:02
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Du jämför det med att ta med film till biografen?

Utbudet som biograferna har i form av läsk och godis är enormt litet, för att inte tala om det hutlöst höga priset.
Det finns inger försvarbart i det här beslutet
Förutom att det är ett företag som blöder pengar och tappar hundratals anställda för de inte har råd att betala ut löner?
Men du tycker allt ska vara gratis va? Förstatliga allt?
Citera
2022-04-11, 16:05
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Förutom att det är ett företag som blöder pengar och tappar hundratals anställda för de inte har råd att betala ut löner?
Är du helt tappad bakom vagnen??? Du drar allt till de extremaste ytterspetsarna nu kan frammana. Försök för en gångs skull se de mer normalt.
Vettiga priser och ett bra utbud så behöver man inte gå och handla på andra ställen.
Citera
2022-04-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun

Tänker du ofta dikotomt?
Citera
2022-04-11, 16:09
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Hahaha lycka till att visitera babbar. Utan uppbackning av väktare finns det ingen bioanställd i världen som skulle riskera liv och lem för att ett skitföretag ska kunna tjäna några extra hundralappar på sketna popcorn. Och om de väljer att ha en säkerhetskontroll kommer personalkostnaderna öka betydligt mer än vad intäkterna för snacks kommer att öka, och för att inte tala om hur många som kommer sluta gå på bio om de ska bli förnedrade vid inträde. Nej det här kommer aldrig att gå att genomföra i praktiken. Var lite diskret bara så kommer det vara business as usual.
Citera
2022-04-11, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är helt riktigt, min tanke gällde främst rätten att visitera mm, eller har de rätt till det också?
De har rätt att vägra släppa in dig om du vägrar. Så enkelt är det. Du kan vägra att bli visiterad, men då kan de vägra släppa in dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in