2022-04-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Men den jämförelsen blir ju skev. Du drar ju inte förbi bion och hämtar upp en DVD och drar hem. Du tittar på filmen i deras lokaler så då köper du ditt tilltugg av dom precis som du inte skulle ta med dig en dricka utifrån till en pizzeria och sitta och äta pizzan i deras lokaler utan du skulle köpt en burk med din pizza.

Se ovan.

Den här frågan skulle behöva ställas i juridik delen av forumet. För vad folk anser är ohyfsat är ointressant. Kan företaget blockera någon tillträde till den produkt som dom precis sålt på grund av medhavd tilltugg?
Citera
2022-04-11, 14:14
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Men den jämförelsen blir ju skev. Du drar ju inte förbi bion och hämtar upp en DVD och drar hem. Du tittar på filmen i deras lokaler så då köper du ditt tilltugg av dom precis som du inte skulle ta med dig en dricka utifrån till en pizzeria och sitta och äta pizzan i deras lokaler utan du skulle köpt en burk med din pizza.

Se ovan.

Du har helt rätt. Liknelsen var dålig.

En jämförelse man kan dra är däremot att gå på konsert. En 33cl riktigt äcklig Norrlands guld kostar 85kr. Då smugglar jag hellre med mig en fickplunta med lite god whisky.
Citera
2022-04-11, 14:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpencerPratt
Med tanke på det dryga svaret så antar jag att du går på bio för att trycka i dig godis? Hur jävla fet är du?
Har varit liknande regler på hockey m.m. Självklart måste biograferna ta igen på något efter influensan.
Allt som låter borde vara förbjudet. Satt bredvid någon som hade några jävla nötter med sig, lät som en hackspett.
Citera
2022-04-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vad är det för lag som förbjuder privata aktörer att förbjuda medhavd mat och dryck? Det låter ju väldigt märkligt.

Du menar alltså att jag kan sitta med en egen kaffetermos på Espresso House, och de kan inte göra något åt saken?
Jag har inte bevisbördan för att klargöra att Filmstaden inte har rätt att förbjuda medhavt godis.

Självklart stiftas inga lagar som förbjuder förbud, det skulle i så fall finnas oändligt med lagar.

Hierarkin är Grundlag - Lag - Förordning - Föreskrift. Detta styr allt.

Filmstaden stiftar inte lagar. De kan låtsas förbjuda men det har ingen rättsverkan.
Citera
2022-04-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Finns en aspekt jag inte ser i tråden efter litet snabbt läsande.

Dricka spills, godispåsar "tappas" etc etc. Kort och gott, förtäringen medför en kostnad för biografen.

Därför är det förståeligt att man vill ha in förtjänst på förtäringen också.

Särskilt om inte biljettpriset ger så mycket.

Sedan kan jag hålla med om att priset man har kan förefalla litet högt.

Men då vet man inte hur mycket städ+ underhåll kostar heller.

Man kanske kan spara pengar genom att spola rent både salong och ohyfsade besökare som inte kan hålla efter med högtryckstvätt efter föreställningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Bra koll du har...

En privat aktör kan såklart sätta vilka regler den vill så länge det inte diskriminerar någon. Skulle du gå in med godis och de nekar dig har du ju ingen rätt att kliva in ändå förstår du väl?
De har ingen rätt att förbjuda, visitera eller neka.

Bra koll du har...
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBana87
”Stort utbud” kan man ju diskutera, särskilt inom dryck. Deras 50 cl petflaskor är typ cola, cola zera, fanta, sprite och mineralvatten, that’s it. Standard grejer bara.

Hur ska dem ens kolla att folk inte har med sig egen dryck eller tilltugg? Att man måste tömma allt ens innehåll och gå igenom en security check? Jo tjena.

Det har väl alltid varit ”förbjudet” att ta med sig egna saker? De här är bara skrämseltaktik.

Fattar att dem gör såhär då filmbolagen tar mer eller mindre hela kakan och att det kostar att driva en biograf men då får de åtminstone skaffa ett större sortiment om de ska köra den stilen.

Pallar inte fontändryck och äter bara sockerfritt godis. Har de läsk på burk och sockerfritt? Troligen inte.
Citera
2022-04-11, 14:23
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
Bojkottar du idrottsevenemang som fotboll och ishockey då oxå? Samma regler där i grunden.... dock kanske inte när det gäller godis etc... Där kan man även skylla på serveringstilstånd som gör att du inte får ta med externa grejer.... Så att regeln finns på andra ställen är inget nytt för besökare.

Även om biopersonalen är få så kan de tillkalla vakt precis som vid andra situationer... Så skulle någon bli påkommen lär de bli utslängda utan möjlighet till pengar tillbaka... och DET vore väl tråkig upplevelse??

Jag fattar inte vad du menar? Jag bojkottar biosalongen pga woke-agendan i varje film som nu släpps. Jag har inga problem med att köpa snacks i biosalongen.
Citera
2022-04-11, 14:24
Medlem
Neatlesss avatar
För biografen i Skövde så omfattas inte de av beslutet. Biografen tillhör företaget Svenska bio och delar bara biljettsystem med Filmstaden. Källa

Det verkar som lokala avvikelser mot förbudet finns. Måste vara skönt för de ställen som har en ursäkt liknande den här och slippa kritiken.
Citera
2022-04-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
För biografen i Skövde så omfattas inte de av beslutet. Biografen tillhör företaget Svenska bio och delar bara biljettsystem med Filmstaden. Källa

Det verkar som lokala avvikelser mot förbudet finns. Måste vara skönt för de ställen som har en ursäkt liknande den här och slippa kritiken.

Nej det är ingen lokal avvikelse... Beslutet gäller FILMSTADEN... inte Svenska Bio...
Citera
2022-04-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
De har ingen rätt att förbjuda, visitera eller neka.

Bra koll du har...

Visitera går utmärkt... på bio liksom på idrottsevenemang.
Citera
2022-04-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flachkopf
Man kanske kan spara pengar genom att spola rent både salong och ohyfsade besökare som inte kan hålla efter med högtryckstvätt efter föreställningen?

I den bästa av världar

Går inte så mycket på bio, men kan faktiskt inte minnas någon enda gång jag INTE sett skräp på golvet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in