2022-04-11, 15:25
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
1. Gissar att du inte har barn
2. Gissar att du inte är skild och ska bära kostnaden själv för två barn

Att gå på bio för mig och mina barn kostar ca 450:- bara i biljettpris och sen tillkommer ca 100:-/barn (ja det kostar så mycket) om jag ska handla godis, dricka och popcorn på Filmstaden. Totalt alltså 650:- för alla tre och då blir jag utan godis. Det är ett helt orimligt nöje när man jämför med vad vi kan göra för dom pengarna. Att ha köpt godis på Ica innan bion har varit en förutsättning för att mina barn har haft möjlighet att ens gå på bio nån gång ibland, nu är det helt uteslutet.
Välj en annan biograf. Ingen tvingar dig att välja filmstaden. Om du har ont om pengar kanske du ska skippa biografen och lägga pengar på annat.

När jag var liten så var biobesök något speciellt. Föräldrarna tog mig till bio någon enstaka gång per år. Då blir det inte så extremt dyrt. Tar man däremot ungarna till varenda djävla film så får man ju vara beredd på att betala för det hela också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Precis. Biljettpriset ger dig tillgång till att se filmen under ca två timmar, precis som att köpa en kopp kaffe ger dig tillgång till kaféet i ca två timmar till exempel.

Varför är det okej i din värld att dra fram ditt eget godis i biografen, men inte dina egna mazariner på kaféet? Antingen så är ”allt okej” efter att man köpt tillgång till lokalen via biobiljett / kopp kaffe eller så finns det oskrivna regler man ska följa.

Vart ligger skillnaden?
Skillnaden är att en biograf är en biograf, och ett kafé är ett kafé. Det jag betalar för på bion är filmen, och på kaféet betalar jag för fika.

Kaféet säljer ett mervärde där du får din delicatomazarin för 20:- med plasten borttagen på en liten assiett, en tesked som de förhoppningsvis diskar osv.
Vad är mervärdet i att köpa påsen med Bilar för 35:- på bion istället för att betal 12:- på Ica (eller strunta i det?)

Köper jag inget fika på kaféet kommer jag bli ombedd att gå. Köper jag inget godis på bion, ja då har jag ändå köpt min rätt att vara där i och med biobiljetten för 165:- eller vad de kostar nu för tiden. Eller ska det tillkomma ett köpkrav på godis för minst 100:- annars släpps man inte in i salongen?

En annan jämförelse: på kaféet kanske du tar upp mobilen eller en bok att kolla i. Men se nej, det får du kanske inte eftersom kaféet också har ett litet utbud av tidningar och böcker till trippla priset… rimligt? Nej. Ungefär som det där att man inte får ta med eget snacks till biografen.
Senast redigerad av Rritt 2022-04-11 kl. 15:28.
Citera
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?
Du jämför det med att ta med film till biografen?

Utbudet som biograferna har i form av läsk och godis är enormt litet, för att inte tala om det hutlöst höga priset.
Det finns inger försvarbart i det här beslutet
Citera
2022-04-11, 15:26
Medlem
JeffDaviss avatar
”Publikföraktande självskadebeteende” säger DNs filmskribent Helena Lindblad och tipsar Filmstaden om att ”billigare biljetter hade varit så mycket smartare, och mer inbjudande”.

Jag håller helt med. Filmstaden har verkligen bajsat sig själva i munnen. När kommer pudeln?

https://www.dn.se/kultur/helena-lindblad-filmstadens-godisforbud-ar-rent-sjalvskadebeteende/
Citera
2022-04-11, 15:33
Medlem
VolvoSonetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Skillnaden är att en biograf är en biograf, och ett kafé är ett kafé. Det jag betalar för på bion är filmen, och på kaféet betalar jag för fika.

Kaféet säljer ett mervärde där du får din delicatomazarin för 20:- med plasten borttagen på en liten assiett, en tesked som de förhoppningsvis diskar osv.
Vad är mervärdet i att köpa påsen med Bilar för 35:- på bion istället för att betal 12:- på Ica (eller strunta i det?)

Köper jag inget fika på kaféet kommer jag bli ombedd att gå. Köper jag inget godis på bion, ja då har jag ändå köpt min rätt att vara där i och med biobiljetten för 165:- eller vad de kostar nu för tiden. Eller ska det tillkomma ett köpkrav på godis för minst 100:- annars släpps man inte in i salongen?

En annan jämförelse: på kaféet kanske du tar upp mobilen eller en bok att kolla i. Men se nej, det får du kanske inte eftersom kaféet också har ett litet utbud av tidningar och böcker till trippla priset… rimligt? Nej. Ungefär som det där att man inte får ta med eget snacks till biografen.

Det här sammanfattar det hela riktigt bra. En biograf säljer biljetter till en filmförevisning, det har absolut ingenting med förtäring att göra. De har naturligtvis full rätt att förbjuda förtäring i sina lokaler, men att tvinga folk vart de ska handla är bland det unknaste affärside´jag hört. Godis Gestapo
Citera
2022-04-11, 15:33
Medlem
"Många tror att biografer är i filmbranschen och tjänar extra på popcorn, men de har fel.
Biografer är i popcornsbranschen. Filmerna ska bara locka dit folk."
Popcorn, 2007
Citera
2022-04-11, 15:35
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Princip sak. Ungefär som att Ica skulle förbjuda dig att använda tygpåse för man vill sälja plastpåsar för 10kr styck där man har marginaler på minst 1000%.

Många ställen som säljer mat och snacks där det inte är tillåtet att ta med egen mat. Så förstår inte varför biografen ska vara något undantag där alla får ta med sig vad de vill?
Citera
2022-04-11, 15:35
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Bromölla, Filmpalatset.

De tar kort numera också. Men det var nog inte särskilt längesen de började med det. 🙂
Citera
2022-04-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det är jävligt enkelt och jag har aldrig begripit vilka fattiga riddare det är som tar med sig godis till en biograf. Tar ni med er mat till en restaurang också?

Är det buffé är det klart som fan jag tar med mig matlådor för att täcka matbehovet nästkommande dag. Är det en dyr restaurang tar jag med mig mat och köper något lätt.
Citera
2022-04-11, 15:43
Medlem
gubbroras avatar
Vi kan göra en jämförelse. Sj säljer persontransporttjänster, som komplement har dom ofta en restaurangvagn eller bistro där man kan köpa såväl mat som kaffe och mackor.

Med samma logik som Filmstaden skulle SJ förbjuda passagerarna att ta med matsäck eller mellanmål.
Inte heller medtagen dryck får förtäras under resans gång. Det är naturligtvis orimligt.

Men, jag är extremt imponerad av de stekare som utan att blinka köper gott och blandad för överpris gärna kompletterad med en överprissatt läsk.

Det är verkligen glädjande att Sverige kunnat frambringa så framgångsrika människor. Jag förstår verkligen att dom är så stolta så att dom i tråden måste berätta att dom utan att blinka betalar guld för skit
Citera
2022-04-11, 15:44
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
På deras hemsida står att läsa:

Pressansvarig har också kommenterat:

Kommer ni försöka smuggla in snacks ändå eller bita i det sura äpplet och betala deras överpriser?

Har dem rätt att visitera besökare eller hur ska de upprätthålla regeln?

Hahaha... förra veckan hörde jag av en bekant (irakier) att han var på bio med sina söner.

De tog med sig hamburgare från Mcdonald in till biosalongen.

Efter bion var han arg över att ungarna fått dressing på sina byxor... undrar då hur fan det såg ut runt om - undrar jag nu såhär efter. Äta en big mac i mörker...sallad och dressing överallt.

Där har ni anledningen till varför man inte vill ha in mat mm. i lokalen.

Babbar. Big suprise.
Citera
2022-04-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
De har ingen rätt att förbjuda, visitera eller neka.
Jo, precis lika stor rätt som du har i ditt hem. En biograf är liksom ingen allmän plats där någon har "rätt" att vistas.
Om någon ändå bryter sig in är det ett lagbrott.

Prova att gå in på en krog som nekar dig t.ex...

Eller ett hotell, eller en affär, eller vilken jävla plats som helst som inte är allmän plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in