2022-04-05, 23:53
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Gammalt inlägg men samma tanke slår mig också ofta när jag ser serien. En annan grej är att jag tycker Tony inte alls är så jävla hemlig av sig i telefonsamtal som FBI snackar om.

Ha, jag tänkte på exakt samma sak senaste gången jag tittade igenom den.

Det finns tillfällen när Tony snackar vitt och brett om vad som sker. T ex i Pine Barrens-avsnittet där han säger över telefon vem ryssen är och vad som måste göras med honom.
Citera
2022-04-06, 21:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Det blev väl en ganska oundviklig situation slutligen då familjen trots allt startade krig mot en av familjerna från New York och som jag ser det var den uppbyggnaden och det slutliga kriget tvunget att ta huvudfokus i själva maffia-scenerna. Sedan vid sidan om hade vi mängder av parallella storys från: Tony själv med sina många olika äventyr, flera av Tonys närmsta familj och hans släktingar, flera karaktärer i Tonys andra familj samt utomstående som spelar flera små story-roller och ger tittaren viktiga svar. Visst, det fanns inga yngre maffia-killar i de senare säsongerna, dock vet jag inte vad de hade haft för plats i storyn eller om de bara hade fyllt en överflödig roll, sett till tidigare säsonger.
Man hade kunnat ha dem i roller som Mikey Palmice i säsong 1 under kriget. Och i de tidigare 2 säsongerna mellan Raplhies död och slutkriget så kunde de ha gjort lite vad som helst.
Senast redigerad av sebastian_ 2022-04-06 kl. 21:53.
Citera
2022-04-09, 02:42
Avslutad
1. Tonys hus är inte så värst imponerande, trots allt. Jag hade velat se minst dubbelt så stort och mer pampigt, inte så plastigt och krympt som hans hus är och upplevs. Köksområdet är ju rena skämtet och ganska fult också. Dessutom är det öppet för attack och regn av kulor. Tony misshandlar huset ibland och det förstärker känslan av hur plastigt det är när sakerna han kastar träffar.
Johnnys Sacks hus hade passat honom och familjen bättre.

2. Jag tror att serien utspelar sig helt i Tonys hjärna. Därför som han aldrig får några tillfredsställande konsekvenser av sitt handlande (förrän i sista avsnittet). Vilket också förklarar varför han väljer samma typ av kvinna om och om igen utan att fatta något om det.
FBI buggade skiten ur maffians bilar på riktigt redan tidigt 80-tal, men Tonys gäng klarar sig ifrån det trots att många affärer avgörs där. Inte realistiskt alls. Den chansen hade en FBI tagit vara på. Till och med mord sker som FBI kunde suttit vid första parkett på.

3. Från ovanstående punkt blir Carmela, som faktiskt inte är dum, "den perfekta hustrun". För tänk på det: Familjemedlemmar och sedan länge vänner/"farbröder" till familjen slutar tvärt att komma och ingen ser dem längre, alla indikationer på att de är döda.
Tony hävdar ofta att de svikit och ingått i vittnesskyddsprogram som förklaring. Men ingen i Tonys gäng, eller Tony själv, som ju är den FBI mest av allt vill ha, och hade fokuserat på i det scenariot, skakar galler från vittnesmålen, och inget tas ens till rättegång. Detta reagerar i princip ingen på eller funderar vidare över. Carmela, i en värld som inte bara var Tonys hade ifrågasatt det. Att Carmela är så trogen och hängiven äktenskapet är för att Tonys psyke har henne som ett landmärke och inte så mycket eldig passion. Carmela kan mycket väl symbolisera USA som Tony både avgudar och förstör.
Här kan Melfi fungera som Tonys samvete/sidan av honom som vill "prata med honom om vad han gör" som egentligen aldrig kommer fram mer än i kortare ögonblick. Eller faktumet att Tony älskar livet som sociopatisk gangster; men en liten del inom honom kämpar emot det och kanske till och med är rädd för det livet, och det visualiseras i sessionerna med doktor Melfi, så att Tony lättare ska kunna acceptera vad som framkommer, om det sker "kliniskt" med en som vet sin sak.
Hans kärlek och omtanke om djur kan vara ett sätt för honom att få vara ett normalt barn och få glimtar av en barndom utan kaos. Det renaste som man kan likställa de djur människor mest bryr sig om med.

Att alla är deprimerade och hemsöks av olika tunga saker eller människor de dödat, beror på att Tonys hjärna är funtad så. Det är hur han ser världen och använder ett maffia-liv inom vilket man kan undvika att bli vuxen och mogen fullt ut, och kan leka av sig det allvarliga och dystra som finns djupt nere i Tony.

4. När Paulie dödar väninnan till modern för att få tyst på henne och sno pengarna, måste han rimligtvis lämna DNA över hela jävla stället.

5. Jag är helt säker på att Tony skjuts ihjäl i sista avsnittet, men jag kan lämna det öppet för att någon ur familjen stryker med eller kulorna träffar dem i stället för Tony. Vilket gör Tonys liv rätt så slut och mörkt i alla fall.
En del av mig älskar Tony och vill se honom göra affärer och vara maffia i all evighet, men en annan vill se honom lida och få straff för all skit och smärta han orsakat andra. Han är dock en förträfflig lögnare. Han ljuger på ett sätt som är mycket svårt att se igenom, jag tror att han skulle kunna slå en lögndetektor utan problem.

6. Fan vad de gnäller om hur italienare framställs och mottas, när det är tack vare sådana som dem och deras enorma kriminalitet som folk har den synen. Inte så mycket självinsikt hos herrarna.

7. Härlig TV med interventionen för Chris drogmissbruk och det så klart spårar ur med bråk och våld när mafioso-psykopater håller i det! Haha. Den scenen är så jäkla bra.

Jaja, det var några tankar från mig.
Senast redigerad av GenesisP 2022-04-09 kl. 03:08.
Citera
2022-04-10, 19:31
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
1. Tonys hus är inte så värst imponerande, trots allt. Jag hade velat se minst dubbelt så stort och mer pampigt, inte så plastigt och krympt som hans hus är och upplevs. Köksområdet är ju rena skämtet och ganska fult också. Dessutom är det öppet för attack och regn av kulor. Tony misshandlar huset ibland och det förstärker känslan av hur plastigt det är när sakerna han kastar träffar.
Johnnys Sacks hus hade passat honom och familjen bättr.

Har också tänkt på det. Ser omodernt ut.
Även huset Christopher köper ser mycket större och finare ut.
Bobby köper ju senare Sacks hus.
Citera
2022-04-10, 20:24
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Tycker väl inte direkt att Tony har en kontemporär aura - så att hans hus är något ”förlegat” interiörmässigt och stilistiskt är ju inte direkt förvånande.
Citera
2022-04-10, 21:50
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Tycker väl inte direkt att Tony har en kontemporär aura - så att hans hus är något ”förlegat” interiörmässigt och stilistiskt är ju inte direkt förvånande.

Konstigt att han inte anställde "The guy who was an interior decorator and killed sixteen czechoslovakians" då.
Citera
2022-04-10, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Konstigt att han inte anställde "The guy who was an interior decorator and killed sixteen czechoslovakians" då.

His house looked like shit!
Citera
2022-04-10, 21:57
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator

Haha, där är han ju.

"He jumped out of the tree and came at me with a chainsaw, I got a right to defend my self Ton!"
Citera
2022-04-10, 21:58
Medlem
Yokosunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator

Put universal remote back on docking station
Citera
2022-04-14, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki

Ja, eller hur. Vissa delar ser ut som 80-talshus och i stilen.

Att Tony skulle acceptera att Chris hus var så mycket större än hans känns spontant lite konstigt. Hierarkisk som maffian är med speciella regler. Man kunde tänka sig att Tony först skulle varit tyst för att se om Chris själv kunde lista ut det, men annars gjort honom mycket uppmärksam på problemet.
Det känns direkt underminerande mot Tony och hans position. Tony, som inte ens fick bära shorts under grillträffar på hans egen tomt, som Carmine Sr. läxade upp honom om. Shorts ser ju ganska töntigt ut på en man generellt och mer så på en man som lever för att ingjuta respekt och rädsla.

Angående Vitos bögande, som tagits upp i tråden åtskilliga gånger, så går det inte ihop med Vitos handlingar tidigare i serien. Jag kan förstå att han drar grova skämt om kvinnor och vad han vill att de ska göra när han är bland sina maffia-vänner, men att telefon-terra Adriana och vara sliskig emot henne när Chris är på rehab var ju ingenting som någon förväntade sig av honom eller han behövde göra. Med hans undertryckta läggning känns det som en konstig situation att försätta sig i. Dock tog hans bögade fart när han gick ner mycket i vikt, och att han kanske innan det hade accepterat att aldrig få vara bög, och därmed levde sig in i rollen som "hetero" för att slå bort alla tankar på kuk och killar.
Angående vikten, syns det att Vitos/skådisens höfter/underkropp har tagit rejäl skada av sådan övervikt under lång tid. Han går som en pingvin och rör sig vingligt.

Phil är den mest klassiska mafioson. Tuff, grov i munnen, extremt våldsam, homofobisk, psykopat, i utseendet. Han lever efter de gamla reglerna och jag tror fan inte att han skulle kunna bli en tjallare för FBI oavsett vad de hotade med. Hade man haft en som Phil efter sig hade i alla fall jag varit livrädd.

Det var synd att Feech inte var med längre. Han kunde gjort det riktigt intressant.
Citera
2022-04-14, 02:20
Bannlyst
Citat:

Att Tony skulle acceptera att Chris hus var så mycket större än hans känns spontant lite konstigt. Hierarkisk som maffian är med speciella regler. Man kunde tänka sig att Tony först skulle varit tyst för att se om Chris själv kunde lista ut det, men annars gjort honom mycket uppmärksam på problemet.
Det känns direkt underminerande mot Tony och hans position. Tony, som inte ens fick bära shorts under grillträffar på hans egen tomt, som Carmine Sr. läxade upp honom om. Shorts ser ju ganska töntigt ut på en man generellt och mer så på en man som lever för att ingjuta respekt och rädsla.

Angående Vitos bögande, som tagits upp i tråden åtskilliga gånger, så går det inte ihop med Vitos handlingar tidigare i serien. Jag kan förstå att han drar grova skämt om kvinnor och vad han vill att de ska göra när han är bland sina maffia-vänner, men att telefon-terra Adriana och vara sliskig emot henne när Chris är på rehab var ju ingenting som någon förväntade sig av honom eller han behövde göra. Med hans undertryckta läggning känns det som en konstig situation att försätta sig i. Dock tog hans bögade fart när han gick ner mycket i vikt, och att han kanske innan det hade accepterat att aldrig få vara bög, och därmed levde sig in i rollen som "hetero" för att slå bort alla tankar på kuk och killar.
Angående vikten, syns det att Vitos/skådisens höfter/underkropp har tagit rejäl skada av sådan övervikt under lång tid. Han går som en pingvin och rör sig vingligt.

Phil är den mest klassiska mafioson. Tuff, grov i munnen, extremt våldsam, homofobisk, psykopat, i utseendet. Han lever efter de gamla reglerna och jag tror fan inte att han skulle kunna bli en tjallare för FBI oavsett vad de hotade med. Hade man haft en som Phil efter sig hade i alla fall jag varit livrädd.

Det var synd att Feech inte var med längre. Han kunde gjort det riktigt intressant.

Så man är antingen gay eller straight, det finns inga som gillar både och?

Märkligt det där med sådana sinnen som ditt, hur lever du ditt liv till vardags? Mest rutiner antar jag? Skulle en ny tanke poppa in i skallen, skulle det bli ångest direkt?
Citera
2022-04-14, 18:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Tonys hus ligger dock betydligt trevligare och trädgården är klart finare än de husen som ligger på en öde åker. Tony köpte dessutom huset när han bara var en vanlig made guy och ganska långt ifrån en boss om jag förstår det rätt. Det finns ju ingen egentlig anledning att köpa nytt när meadow har flyttat och Aj är något år från att göra det. Visst är han väldigt småsint men att förbjuda sin favorit christopher från att köpa ett hus med fler kvadratmeter än hans hade ju bara blivit löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in