Citat:
Ursprungligen postat av
Downtownkid67
Vad är det som händer i Kina igen som kräver lockdown men som smyginformeras om här. Är det ett smakprov på nästa episod av pandemin. Om utbrottet som startade i just Kina spred sig som löpeld världen runt, innebär det då inte att nya varianten kommer hit.
Det pratas om barn som isoleras från sin föräldrar? Är det nästa plan efter att i förra delen isolerat gamla att dö ensamma på sjukhus eller ålderdomshem. Barn är en röd zon, minerad mark, om uppgifterna stämmer hur kan det tillåtas gå så långt. Skulle detta hända här skulle vissa delar av Se förvandlas till ett inferno. Något är på väg, pandemin som tar fart eller kriget som sprider sig hit när se lämnar in sin Nato ansökan, båda ihop eller allt på en och samma gång, pandemi, krig, naturkatastrofer, ekonomikrasch...
Jag håller med. Det är oroande på alla plan. Det är mycket som händer och delvis hänger det kanske ihop?
Den lockdown som nu gäller i Shanghai är givetvis tuff. En spridning av ett mycket smittsamt och potentiellt dödligt virus i en stad med 26 miljoner människor är förstås en mardröm. På ett sätt bra att myndigheterna vidtar resoluta åtgärder, men mindre bra att logistiken för att sköta det snyggt och bra inte riktigt tycks finnas där. Att människor som sätts under lockdown har tillgång till mat och vatten är ju givetvis helt centralt, men där tycks man misslyckats. Att separera barn från sina föräldrar låter ju inte heller helt bra. De borde få ingå i karantän tillsammans kan jag tycka. Jag har länge misstänkt att kineserna vet något om viruset som inte riktigt framgått här på hemmaplan även om nu mer och mer information kring virusets egenskaper på lång sikt börjar spridas. Jag tror det finns en del anledningar till varför kina kör nolltolerans mot viruset som inte enbart handlar om propagandistiska anledningar och låg vaccinationstäckning.
Är också lite orolig för du beskriver, speciellt mot bakgrund av världen är så internationaliserad och tätt sammanbunden. Om en mygga fiser på andra sidan planeten kan det leda till storm här. Vi i denna del av världen har gjort oss beroende av allt från rysk olja och gas, till indiska läkemedel, till import av varor och elektronik från asien och livsmedel från sydamerika. Pajar någon del av produktion- eller transportkedjan pga krig, pandemier eller både och blir det snabbt väldigt ansträngt. Allt är så slimmat i jakt på pengar och ännu högre vinster. Sverige borde vara mer självförsörjande.
Jag är inte direkt religiös, men finns det inte ett avsnitt i bibeln som handlar om just smittsamma sjukdomar, folkvandringar (2015 och nu), krig samt något om att nord skall bliva syd och syd skall bliva nord (klimatförändringar) , som ett förebåd om världens undergång? Något i den stilen...?