2022-04-09, 08:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Debatten och nyhetsrapporteringen rörande Covid har fallit lite i skymundan pga kriget i Ukraina.

Något man ser i siffrorna rörande covid i Sverige är att IVA-vårdade liksom dödsfall är kvar på en medelhög nivå och att vi tycks befinna oss på en medelhög platå. Tidigare smittvågor har varit mer "toppiga" i sin karaktär. Jag skulle tro att det kommer sig av avskaffade restriktioner, samt att pandemin nu är mer mogen.

Det sorliga är att immuniteten som tidigt under pandemin beskrevs som långvarig, ibland närmast livslång (har man en gång haft det kan man inte få det igen). Det pratades ständigt om denna flockimmunitet som "snart" skulle nås och vi kunde läsa om den ena fantasifulla beräkningen efter den andra. Så blev det aldrig. Istället hör jag rapporter från uppgivna medborgare som varit sjuka (ibland svårt sjuka) både 3 och 4 gånger. Sjukdomsförlopp som håller i sig mycket länge med feber som kommer och går och svår hosta.

Vaccinationsskyddet som vi hoppades på tycks vara lika kortvarigt som skyddet efter infektion, vilket kanske inte heller är så konstigt. Man kan i princip räkna med ett partiellt skydd 2-12 veckor efter vaccination. Sedan behöver man en ny shot och det var väl inget som vare sig FHM eller den breda allmänheten hade hoppats på. Det finns alldeles säkert en pandemitrötthet i samhället, men det värsta är ju att det inte hjälper. Visst är det så att livet måste gå vidare och att det är viktigt att upprätthålla centrala samhällsfunktioner, men det här med att låtsas som att viruset inte finns och stoppa huvudet i sanden känns inte heller särskilt lyckosamt. Siffrorna talar ju en del för sig självt på den punkten. Förhoppningsvis blir det något bättre snart då vi går mot sommar, men sen kommer ju hösten och då är det nog viktigt med massvaccinering i slutet av augusti och under september månad. Där någonstans tror jag det är strategiskt riktigt att vaccinera så många som möjligt.
Citera
2022-04-09, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
En ganska god sammanfattning av Covid-läget i Sverige.

https://www.expressen.se/debatt/tro-inte-att-pandemin-ar--over--nu-okar-smittan/

Håller egentligen med om allt.

Det här stycket är rätt centralt.

Covid bagatelliseras. Folkhälsomyndigheten nämner på sin hemsida att pandemin inte är över men sänder motsatta signaler. Detta har fått genomslag på vaccinationsviljan. När Sverige upphävde alla restriktioner 9 februari minskade vaccinationstakten, bokningarna upphörde och tider avbokades.
Vaccinationsveckan gav ett obetydligt tillskott av antalet vaccinerade, andelen vaccinerade i hela befolkningen ökade under hela mars månad med knappt 0,5 procent.
Och sedan 1 april klassas covid inte längre som en allmänfarlig sjukdom och den tillfälliga pandemilagen har avskaffats, vilket sänder ytterligare signaler att faran är över.

Tror inte det var särskilt lyckosamt att häva restriktioner som i Sverige egentligen varit synonymt med rekommendationer. Som exempelvis att hålla avstånd, inte vistas många i trånga utrymmen, samt att förorda hemarbete. Allt sådant är ju borta och då blir resultatet givetvis mer smittspridning.

Hörde senast igår från en vaccinationsmottagning som febrilt jagade framåt i listan bland 65+ för att de hade överblivna doser. De får tydligen inte ge dem till yngre, utan ordningen måste följas...

Sedan det här med att sjukdomen inte längre klassas som samhällsfarlig. Det betyder ju inte som en del tycks tro att sjukdomen inte längre är så farlig. Det betyder bara att MSB inte längre ser det som någon större risk att många blir allvarligt sjuka samtidigt så att samhällsfunktioner inte längre kan upprätthållas. Exempelvis personal vid kärnkraftverk, försvar, polis, sjukvårdspersonal etc etc. För den enskilda är viruset lika farligt nu som det var för 3-4 månader sedan. Väldigt många pratar före/efter pandemin, ungefär som att pandemin är slut och att vi nu befinner oss efter pandemin. Tittar man över hur många som dör och som vårdas på IVA just nu säger siffrorna inte riktigt det. Det som däremot har hänt är att antalet positiva fall som rapporteras har rasat, men det beror ju enbart på att man inte testar.

Skulle man i dagsläget sätta antalet döda över antalet infekterade på rullande veckobasis skulle man få skyhöga siffror, vilket då skulle indikera en mycket hög dödlighet. Givetvis helt galet då mörkertalet vad gäller antalet infekterade är skyhögt. Antagligen det högsta under hela pandemin. Poängen är att pandemin inte är över, att covid19 fortfarande är en allvarlig sjukdom och att det inte är läge att tro något annat.
Citera
2022-04-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

https://www.expressen.se/debatt/tro-inte-att-pandemin-ar--over--nu-okar-smittan/

Covid bagatelliseras. Folkhälsomyndigheten nämner på sin hemsida att pandemin inte är över men sänder motsatta signaler. Detta har fått genomslag på vaccinationsviljan. När Sverige upphävde alla restriktioner 9 februari minskade vaccinationstakten, bokningarna upphörde och tider avbokades.
Vaccinationsveckan gav ett obetydligt tillskott av antalet vaccinerade, andelen vaccinerade i hela befolkningen ökade under hela mars månad med knappt 0,5 procent.
Och sedan 1 april klassas covid inte längre som en allmänfarlig sjukdom och den tillfälliga pandemilagen har avskaffats, vilket sänder ytterligare signaler att faran är över.

Tror inte det var särskilt lyckosamt att häva restriktioner som i Sverige egentligen varit synonymt med rekommendationer. Som exempelvis att hålla avstånd, inte vistas många i trånga utrymmen, samt att förorda hemarbete. Allt sådant är ju borta och då blir resultatet givetvis mer smittspridning.

Hörde senast igår från en vaccinationsmottagning som febrilt jagade framåt i listan bland 65+ för att de hade överblivna doser. De får tydligen inte ge dem till yngre, utan ordningen måste följas...

Sedan det här med att sjukdomen inte längre klassas som samhällsfarlig. Det betyder ju inte som en del tycks tro att sjukdomen inte längre är så farlig. Det betyder bara att MSB inte längre ser det som någon större risk att många blir allvarligt sjuka samtidigt så att samhällsfunktioner inte längre kan upprätthållas. Exempelvis personal vid kärnkraftverk, försvar, polis, sjukvårdspersonal etc etc. För den enskilda är viruset lika farligt nu som det var för 3-4 månader sedan. Väldigt många pratar före/efter pandemin, ungefär som att pandemin är slut och att vi nu befinner oss efter pandemin. Tittar man över hur många som dör och som vårdas på IVA just nu säger siffrorna inte riktigt det. Det som däremot har hänt är att antalet positiva fall som rapporteras har rasat, men det beror ju enbart på att man inte testar.

Skulle man i dagsläget sätta antalet döda över antalet infekterade på rullande veckobasis skulle man få skyhöga siffror, vilket då skulle indikera en mycket hög dödlighet. Givetvis helt galet då mörkertalet vad gäller antalet infekterade är skyhögt. Antagligen det högsta under hela pandemin. Poängen är att pandemin inte är över, att covid19 fortfarande är en allvarlig sjukdom och att det inte är läge att tro något annat.

Du är fan inte klok
Försöker du få din gissning att stämma genom lögner nu igen?

Jag känner inte en käft som är sjuk just nu, så vart du får det ifrån kan jag inte ens föreställa mig..
I januari däremot blev alla jag kände sjuka.

Du vill verkligen inte att livet skall återgå till det normala för folk i allmänhet. Du önskar väl att alla skall leva samma patetiska liv som du med konstant panik..
Citera
2022-04-09, 08:59
Medlem
Citat:
Jasså hjälper vaccinet nu? 😁😁😁

Du har väl blivit antiwaxxer nu också..
Isoleringen gör samma med dig som med kamrat Vladimir
Citera
2022-04-09, 10:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du har väl blivit antiwaxxer nu också..
Isoleringen gör samma med dig som med kamrat Vladimir
Hjälper vaccinet eller inte enligt dig?
Citera
2022-04-09, 18:17
Medlem
Citat:
Hjälper vaccinet eller inte enligt dig?

Varför frågar du MIG det?
Jag är vaxad med tre doser.
Enligt mig är bevisen överväldigande att det skyddar mot allvarlig sjukdom.

Varför svarar du inte på mina frågor utan ställer idiotiska motfrågor istället?
Citera
2022-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
Du avslöjar dig. Du ÄR sosse! Du resonerar som en. Kanske kommer Kharma hemsöka dig en vacker dag. Att du på fullaste allvar tror att hela världen agerat som de gjort pga något du kallar för en "snuva" visar hur lite du förstått. Likaså ditt snack om "någon månad", när det i själva verket handlar om närmare 10 år i snitt av förväntad livslängd som gått förlorad. Sorgligt att se och läsa dina märkliga inlägg som inte innehåller ett uns av fakta.
Dina fantasier om att jag är sosse stämmer tyvärr inte. Precis som alla dina andra fantasier och hjärndöda gissningar som du förpestat tråden med under flera års tid. Jag trodde du skulle ge upp när du fick ordentligt med däng av Tegnell i din egna lilla vadslagning (om när c19 skulle peaka) , men tydligen inte...

Oavsett om du trollar eller verkligen är så coronahysterisk som du ger intrycket av så behöver du snarast göra ett besök hos hos din psykoterapeut. Din besatthet av denna tråd är sjuklig.

PS. Slösa inte energi på att hoppas på nån hokus pokus corona-kharma för min del. Jag har haft c19 två gånger. Den värsta symptomen var en förbannat ihärdig nästäppa som nästa höll i sig i en vecka.
Senast redigerad av jerka11 2022-04-09 kl. 21:51.
Citera
2022-04-09, 21:53
Medlem
Citat:

Hade hoppats att dessa hysteriker eller läkemedelsförsäljare inte skulle få gratis plats i media längre.
En till nu igen som försöker skrämma barn att vaccinera sig helt utan några vetenskaplig underlag.
Vid detta läge vi är i nu så har detta nu gått över gränsen och hon vill utföra i bästa fall meningslösa medicinska ingrepp på barn, i värsta fall orsaka onödigt lidande för vissa av dom.
Citera
2022-04-10, 03:44
Medlem
Det gäller att tillräckligt många blir immuna tack vare omikron-infektion. Varken vaccination eller infektion av gamla varianter ger immunitet. I Danmark har över 60 % av befolkningen haft omikron så där klingar smittan av. Sverige ligger nog inte långt efter. Länder som har försökt bromsa smittan kommer snart ikapp. Frågan är om sanningen någonsin kommer ikapp vaccin-trollen eller om vi helt enkelt får lära oss att leva med dem.
Citera
2022-04-10, 04:07
Medlem
Vad är det som händer i Kina igen som kräver lockdown men som smyginformeras om här. Är det ett smakprov på nästa episod av pandemin. Om utbrottet som startade i just Kina spred sig som löpeld världen runt, innebär det då inte att nya varianten kommer hit.

Det pratas om barn som isoleras från sin föräldrar? Är det nästa plan efter att i förra delen isolerat gamla att dö ensamma på sjukhus eller ålderdomshem. Barn är en röd zon, minerad mark, om uppgifterna stämmer hur kan det tillåtas gå så långt. Skulle detta hända här skulle vissa delar av Se förvandlas till ett inferno. Något är på väg, pandemin som tar fart eller kriget som sprider sig hit när se lämnar in sin Nato ansökan, båda ihop eller allt på en och samma gång, pandemi, krig, naturkatastrofer, ekonomikrasch...
Citera
2022-04-10, 06:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför frågar du MIG det?
Jag är vaxad med tre doser.
Enligt mig är bevisen överväldigande att det skyddar mot allvarlig sjukdom.

Varför svarar du inte på mina frågor utan ställer idiotiska motfrågor istället?

Har för mig att du uttryckt dig skeptisk mot vaccinationer.
Citera
2022-04-10, 06:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Dina fantasier om att jag är sosse stämmer tyvärr inte. Precis som alla dina andra fantasier och hjärndöda gissningar som du förpestat tråden med under flera års tid. Jag trodde du skulle ge upp när du fick ordentligt med däng av Tegnell i din egna lilla vadslagning (om när c19 skulle peaka) , men tydligen inte...

Oavsett om du trollar eller verkligen är så coronahysterisk som du ger intrycket av så behöver du snarast göra ett besök hos hos din psykoterapeut. Din besatthet av denna tråd är sjuklig.

PS. Slösa inte energi på att hoppas på nån hokus pokus corona-kharma för min del. Jag har haft c19 två gånger. Den värsta symptomen var en förbannat ihärdig nästäppa som nästa höll i sig i en vecka.

Skulle jag fått däng av Tegnell? Det var fan det dummaste jag läst här. Han påstod ju att smittan skulle peaka i mitten av januari och jag påstod att smittan skulle peaka en månad senare. Vem hade mest rätt? Gå in på covidstatistik.se och kika vet jag!

Sossar brukar inte bry sig om individen. De bryr sig om kollektivet och det överensstämmer rätt bra med hur smittan hanterats i Sverige. Därför luktar dina åsikter sosseri rätt bra, samt dina ständiga hyllningar av regeringsföreträdare och myndigheterspersoner som är utsedda av sossarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in