Citat:
Ursprungligen postat av
orgonit
Tyckte du verkligen att det var samma kvinna på bilderna i Daily Mail?
Jag var inte alls övertygad. Jag såg mestadels suddiga bilder på en medelålders småmullig blondin med ett extremt
alldagligt utseende. Det måste finas miljoner som ser ut som hon i både Ryssland och Ukraina.
Ok jag kollade igen nu.
Jag skulle nog säga att åtminstone tre av bilderna är samma kvinna. I första bild-kollaget: Övre till vänster, övre till höger och nedre till höger. De två andra är jag lite mer osäker på. Kvinnan i mitten ser lite yngre ut så det skulle definitivt kunna vara någon helt annan. Kvinnan med solbrillor i pannan ser också yngre ut, och har kanske inte riktigt samma ansiktsform. Jag är knappast världsbäst på att känna igen ansikten, så andra får gärna väga in med egen bedömning.
Jag håller med om att det är svårt att säga 100% säkert, med tanke på att bilderna är suddiga och att ansiktet är delvis skymt i några av bilderna.
Det är lite tråkigt att Daily Mail inte verkar tycka att vi behöver några länkar till originalmaterialet. Verkar som ett par av bilderna är screenshottade från video. Om man kunde titta på dessa klipp så skulle man ju såklart få en bättre uppfattning, och även kunna jämföra rösten.
Om någon kan få fram länkar till några av dessa ryska artiklar/TV-reportage så skulle det naturligtvis vara värdefullt för tråden.
Jag tror inte att "crisis-actors" nödvändigtvis används för att det är
omöjligt fram "riktiga" intervjuoffer. Men att de ibland används av praktiska skäl och för att förstärka den emotionella effekten hos mediekonsumenten. Man får fram exakt den story som man tänkt sig från början. Och en förberedd "actor" kan låta mer övertygande och engagerande, vilket ett "spontant" intervjuoffer inte alltid gör.
Man kan kanske dra en parallell till naturfilmer. Att en naturfilmare kanske arrangerar och klipper ihop en situation där en leopard jagar en tapir på film. Det betyder inte att detta inte förekommer i på riktigt. Men det skulle vara för svårt att fånga på film med bra ljussättning och tillräckligt nära osv. Plus att fotografen antagligen skulle vara tvungen att ligga på lur i djungeln ett halvår innan han får chans att fota en sån sak.