2022-04-09, 20:03
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Har du inte insett att hela kriget är fejk. Påhitt av judiska oligarker och utförda av ukrainska nazister. Ryssland har inte invaderat Ukraina och alla video du ser är snodda från datorspelet Arma III eller olika actionfilmer. Eller riggade av skådisar. Allt för att hetsa mot Ryssland och deras modiga ledare Putin.
I själva verket har Putin skickat in bistånd för att ge Ukraina mat och renovera hus som knarkande nazister sprängt.

Invänder inte i sak mot det du skriver. Men tråden handlar specifikt om "crisis actors". Huruvida det går att fastställa om sådana används av någon sida i konflikten. Hoppas därför att denna tråd inte urartar till en allmän "battle royal" om vilken sida som är god eller ond. Jag utgår ifrån att ledarskapet på båda sidorna i konflikten ligger i spektrumet mellan "lawful-neutral" och "chaotic-evil".
Citera
2022-04-09, 20:08
Medlem
Vilken jävla dynga.
När patrick lancastar lancaster tas upp och ts besvarar dessa inlägg med att lancaster är en hjälte som aldrig fejkar ngt.

Men när västmedia tas upp då är de 100%fejk.

Ytterligare en tråd där ryss anhängare dunkar varandra i ryggen när ett barn dödas eller en kvinna våldtas.

Hoppas ts flyttar t Ryssland
Citera
2022-04-09, 20:11
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Min undran föranleds av en diskussion jag hade med en användare i den här tråden:
(FB) Butja - Ukrainas Srebrenica?

Diskussionen rörde intervjuer med civila i förorten Bucha, som vittnade om övergrepp som begåtts av rysk trupp. Jag fick då frågan: "Eller du kanske tror att alla i den här videon från brittiska ITV, på plats i Ukraina, är skådespelare?"
https://www.flashback.org/sp79792260

Faktum är att den tanken inte ens hade föresvävat mig.

Spontant så förde frågan mina tankar till den här scenen i filmen "Wag the Dog": https://youtu.be/gNDmDZi05dY

Det är ju Hollywood såklart, och scenen är tillskruvad för maximal komisk effekt. Men har den ändå någon grund i verkligheten?

När jag sökte på "crisis actor ukraine" så var de första tio sidorna smockade med "fact checks" från alla dom gynnare som vi känner och älskar (Snopes, Politifact etc) -Ett säkert tecken på att denna misstanke redan har väckts och diskuterats livligt i nätets undervegetation.

Så vad säger ni fact-checkers på FB?
Är det "True" eller "False" (eller "Misleading") att någon sida i Ukrainakonflikten använder sig av "crisis actors"?

Det enklaste sättet att bekräfta en sån misstanke torde vara att visa att samma individ blivit intervjuad som civilt offer flera gånger, vid olika krigsskådeplatser. Går det att finna några sådana exempel?

Går det till och med att rättfärdiga användandet av "crisis actors" under vissa omständigheter? Tex om om det av olika skäl kan vara svårt att få "vanliga" civilpersoner att ställa upp på intervjuer?

Diskussionens fokus ska ligga på just Ukraina. Men om någon har exempel på att "crisis actors" har använts i andra konflikter så är även det av visst intresse. Detta kan vara värdefullt i syfte att påvisa att själva fenomenet i sig inte är en myt.

Har du följt Gonzalo Liras debunking av profilen "James Vasquez"? Denna individ är definitivt fake. Ska föreställa en ukrainafrivillig med bakgrund i marinkåren - men ALLT han gjort är producerat med props. Även hans senaste video verka handla delvis om detta, men jag har inte hunnit titta.

Utan tvekan är det så som du föreslår. Om journalisterna i västmedia hade varit neutrala och hade "haft tillstånd" från ägare och redaktionschefer så hade det här LÄTT avslöjats. Men de kan köra hur mycket props, green screen eller regisserade set som helst - och det kommer sväljas. Inget blir debunkat.

Vet inte om du kommer ihåg något från kalla kriget - men i svensk media på den tiden var det inget i närheten av det vi ser nu. Journalisterna försökte hitta någon slags sanning även om det var viss vinkling av olika skäl. Idag är sanninge helt irrelevant. Allt handlar om att rapportera i enighet med ett förutbestämt narrativ - i detta fall "Ryssland är onda"
Citera
2022-04-09, 20:20
Medlem
RustyShacklefords avatar
Här är ett annat klipp som cirkulerat, som har använts som "bevis" för ukrainska "crisis actors":
https://odysee.com/@Rawd:b/crisisactorsukr3:4
En av kropparna i "body bags" på marken uppenbarligen är vid liv.

Orginalvideon är beskuren, och det ligger en speakerröst över reportern som pratar i mikrofon.

Här är samma video i "orginal":
https://odysee.com/@AussieFighter:8/More-Crisis-Actors-Dead-In-The-Ukraine:e

Det är i själva verket från en tysk klimatdemonstration. I den obeskurna videon ser man demonstranter som håller upp en banderoll med miljöbudskap. "Kropparna" är miljöaktivister som demonstrerar de yttersta konsekvenserna av vad "global warming" kommer leda till.

Ett rejält taffligt försök att sprida desinformation. Eller om man är lite konspiratoriskt lagt: En psy-ops för att få okritiska konsumenter av "alternativa media" att sprida bullshit till varandra, vilket får dem att framstå som mindre trovärdiga. Effekten är i vilket fall densamma.
Citera
2022-04-09, 20:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Har du följt Gonzalo Liras debunking av profilen "James Vasquez"? Denna individ är definitivt fake. Ska föreställa en ukrainafrivillig med bakgrund i marinkåren - men ALLT han gjort är producerat med props. Även hans senaste video verka handla delvis om detta, men jag har inte hunnit titta.

Nej jag har inte sett det, eller hört talas om James Vasquez.

Länka bevis i tråden -Annars har det inte hänt.

Jag gillar Lira. Men man kan inte lita förbehållslöst på vad någon påstår.
Citera
2022-04-09, 20:44
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Nej jag har inte sett det, eller hört talas om James Vasquez.

Länka bevis i tråden -Annars har det inte hänt.

Jag gillar Lira. Men man kan inte lita förbehållslöst på vad någon påstår.

Vasquez utger sig för att vara en amerikansk frivillig som gör medborgarjournalistik från Ukraina - med ukrainska armén. Hans stories förekommer i alla stora engelsktalande medier.

Daily Mail: https://www.dailymail.co.uk/news/article-10699067/US-Army-veteran-joined-Ukraines-battle-pleads-West-send-military-equipment.html
Newsweek: https://www.newsweek.com/watch-american-fighting-ukraine-sends-message-thanks-front-1696210
The Telegraph: https://www.telegraph.co.uk/world-news/2022/04/08/watch-us-fighter-ukraine-issues-plea-help-weapons-combat-russia/
LA Times: https://www.latimes.com/world-nation/story/2022-03-31/u-s-military-veterans-answer-zelenskys-call-to-fight-but-not-all-are-chosen

(listan är lång...)

MEN hans identitet är fejk och allt han filmat är regisserat.

Gonzalo Lira är som du vet "fast" i Kharkov och har suttit och pillat med detta. (Han är nu wanted av ukrainska myndigheter och har tydligen bara ett chilenskt pass - trots att han verkar helt amerikansk. Det är checkpoints överallt på väg ut från Kharkov. Kommer någon med ett chilenskt pass är det slut på det roliga. Dessutom kan han inte ett ord ryska eller ukrainska. Hans enda val är att vänta tills ryssarna kommer...)

James Vasquez har inte varit i några riktiga strider utan ha filmat "utslagna ryska tanks" med ukainska props (bevisat, de har lite olika utseende), på filmset.
En annan sak som alla som varit i Ukraina vet - är att folk överlag pratar inte engelska. Det är absolut inte som i västeuropa där folk kan prata lite engelska eller man kan hitta någon som pratar engelska. Utan man ska ha en jävla tur om man stöter på någon som det går att prata engelska med. Detta är inte en hållbar situation i ett skarpt läge. Man måste kunna kommunicera med alla omkring sig, förstå orders osv.

Här blir James Vasquez debunkad - minns inte vilken video det var som Gonzalo Lira började sin debunking i, men andra har hakat på. Vasquez är fake.

Debunked på följande platser bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=yOVyR1Jzu1g
https://beforeitsnews.com/blogging-citizen-journalism/2022/04/ukraine-war-mercenary-american-james-vasquez-busted-for-re-staging-a-used-tank-battlefield-for-his-c ombat-win-2651223.html
https://brandnewtube.com/watch/videos-prove-ukraine-has-launched-false-flags-against-russia_3jzpn6DoIw9IW86.html
Senast redigerad av orgonit 2022-04-09 kl. 20:50.
Citera
2022-04-09, 21:18
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Vasquez utger sig för att vara en amerikansk frivillig som gör medborgarjournalistik från Ukraina - med ukrainska armén. Hans stories förekommer i alla stora engelsktalande medier.

Jag tycker att det verkar som rätt övertygande bevis.

Samma "location" förefaller ha använts för flera olika videos. Och särskilt den supercoola bruden med palestinaschal och solbrillor verkar mycket riktigt vara en "crisis actor". Tvivlar starkt på att hon har deltagit i någon strid någonsin.

Jag gjorde också en sökning på "James Vasquez crisis actor" och "James Vasquez fake video", men fick inte upp några "fact checs" alls. Utgår ifrån att "fact-checkers" har koll på Gonzalo Lira och inte skulle missa tillfället att debunka någon han säger som inte är sanningsenligt. I detta fallet verkar dom låtsas som att det regnar.

Med det sagt så skulle det ändå vara intressant att höra den andra sidan av saken. Vad skulle det bästa motargumentet vara, som talar för att detta inte skulle vara fejkat?

Här är en längre video där han går igenom saken i lite mer detalj, för den som är intresserad:
https://www.youtube.com/watch?v=cp41QhVEFZQ

Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2574131/amp/How-Russian-television-used-actress-pretend-five-different-people-opposed-revolution-reported-normal -Ukrainians-backed-Kremlin.html

Ryssarna verkar iaf gjort det tidigare.

Missade ditt inlägg förut.

Ja, jag tycker att det verkar övertygande. Det ser ut att vara exakt samma kvinna i alla fem artiklarna. Denna babushka förefaller vara ett exempel på en rysk "crisis actor".

Jaha, vad säger då ni andra i tråden? Med dessa två exempel i åtanke, kan vi konstatera att båda sidorna i konflikten utan tvekan använder sig av "crisis actors" för att främja sin egen agenda? Att fenomenet existerar, utan att vi för den skull kan säga hur vanligt det är?

Eller kan någon bestrida något av dessa exempel?
Citera
2022-04-09, 22:08
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Vilken jävla dynga.
När patrick lancastar lancaster tas upp och ts besvarar dessa inlägg med att lancaster är en hjälte som aldrig fejkar ngt.

Men när västmedia tas upp då är de 100%fejk.

Ytterligare en tråd där ryss anhängare dunkar varandra i ryggen när ett barn dödas eller en kvinna våldtas.

Hoppas ts flyttar t Ryssland

Du läser inte inläggen i tråden du kommenterar på eller? Kan ha förståelse för det om det är en lång tråd, men denna är ännu inte uppe i tre sidor.

Jag har redan kommenterat två exempel av påstådd fejk från Lancasters sida. Jag blev inte övertygad av den ena (att en "actor" skulle spela två olika personer), men jag tyckte att det andra exemplet verkade övertygande (obduktionslik använt som krigsoffer). Är du av en annan uppfattning? Förklara i så fall varför, istället för att bara gorma om ingenting.

Jag tycker att jag var föredömligt neutral i TS. Om du undrar över min personliga åsikt i frågan så tror jag att det är betydligt vanligare att påståenden om "crisis actors" är fejk, vilket jag också redan har hittat flera exempel på i tråden.

Det är också tänkbart att diskussionen i själva verket underblåses som en psy-ops i stil med Q-anon och pizzagate. Att sådana här fejkade storys uppmuntras, i syfte att misskreditera den "pro-ryska" sidan i debatten. Dessa kan enkelt debunkas av mainstream-media, vilket tjänar till att bekräfta det allmänna antagandet om att "pro-ryssar" bara egentligen är konspirationsteoretiker.

Ur den synvinkeln kan även min TS betraktas som en psy-op för väst.
Och jag är i så fall ett dubbelagent-rysstroll och står egentligen på din sida.

I slutändan är det dock ändå bara fakta som spelar någon roll. Oavsett var man själv står i debatten.
Och du har inte bidragit med några fakta.
Citera
2022-04-09, 22:21
Medlem
Citat:
Du läser inte inläggen i tråden du kommenterar på eller? Kan ha förståelse för det om det är en lång tråd, men denna är ännu inte uppe i tre sidor.

Jag har redan kommenterat två exempel av påstådd fejk från Lancasters sida. Jag blev inte övertygad av den ena (att en "actor" skulle spela två olika personer), men jag tyckte att det andra exemplet verkade övertygande (obduktionslik använt som krigsoffer). Är du av en annan uppfattning? Förklara i så fall varför, istället för att bara gorma om ingenting.

Jag tycker att jag var föredömligt neutral i TS. Om du undrar över min personliga åsikt i frågan så tror jag att det är betydligt vanligare att påståenden om "crisis actors" är fejk, vilket jag också redan har hittat flera exempel på i tråden.

Det är också tänkbart att diskussionen i själva verket underblåses som en psy-ops i stil med Q-anon och pizzagate. Att sådana här fejkade storys uppmuntras, i syfte att misskreditera den "pro-ryska" sidan i debatten. Dessa kan enkelt debunkas av mainstream-media, vilket tjänar till att bekräfta det allmänna antagandet om att "pro-ryssar" bara egentligen är konspirationsteoretiker.

Ur den synvinkeln kan även min TS betraktas som en psy-op för väst.
Och jag är i så fall ett dubbelagent-rysstroll och står egentligen på din sida.

I slutändan är det dock ändå bara fakta som spelar någon roll. Oavsett var man själv står i debatten.
Och du har inte bidragit med några fakta.
Nej du erkänner bara pro rysk propaganda som 100% sant ,end of diskussion.
Citera
2022-04-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Du menar som ryssvänliga källor har gjort här:

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/

I en video av Patrick Lancaster syns ett påstått övergrepp där Ukraina ska ha mördat civila och eldat upp kropparna i en bil. Det är bara det att spår efter en tidigare obduktion syns på en av kropparna.

Titta bara på videon nedan så ser ni hur uppenbart det är:

https://youtu.be/NvxtJ6JnHF0?t=47

Kan inte logga in och se videon nu men såg på bilderna från den påstådda IED-attacken och den där skallen är ju uppenbart uppsågad vid en obduktion. Det lär alltså rimligtvis vara iscensatt med lik från ett bårhus. I övrigt vet jag ingenting om denna incident och dess sammanhang.

Jag erkänner detta då det är helt uppenbart. Det verkar vara iscensatt på något sätt och i något syfte. Ukrainadårarna erkänner dock aldrig någonting, fastän den ukrainska regimens brott och lögner ofta är ännu mer uppenbara än detta fall.

"Bellingcat" (fd "Brown Moses") är för övrigt sannolikt en front för MI6 och var den främsta källan till lögner och fejkade incidenter under kriget i Syrien. Deras specialitet är att presentera "bevis" i form av en oändlig massa långsökta analyser av tekniska detaljer. Problemet är bara att alltihop ändå var påhitt, lögner och iscensatta spektakel. Assad gjorde aldrig alla de där sakerna "Bellingcat", all media och alla regeringar i hela Västvärlden påstod att han gjorde.
Citera
2022-04-10, 01:45
Medlem
orgonits avatar
Citat:

Missade ditt inlägg förut.

Ja, jag tycker att det verkar övertygande. Det ser ut att vara exakt samma kvinna i alla fem artiklarna. Denna babushka förefaller vara ett exempel på en rysk "crisis actor".

Jaha, vad säger då ni andra i tråden? Med dessa två exempel i åtanke, kan vi konstatera att båda sidorna i konflikten utan tvekan använder sig av "crisis actors" för att främja sin egen agenda? Att fenomenet existerar, utan att vi för den skull kan säga hur vanligt det är?

Eller kan någon bestrida något av dessa exempel?
Tyckte du verkligen att det var samma kvinna på bilderna i Daily Mail?
Jag var inte alls övertygad. Jag såg mestadels suddiga bilder på en medelålders småmullig blondin med ett extremt
alldagligt utseende. Det måste finas miljoner som ser ut som hon i både Ryssland och Ukraina.

Vad var det som gjorde att du tyckte att det var samma kvinna? Det ena fotot har en kvinna med gulaktigt peroxidblekt hår med lugg. Det andra fotot har en kvinna med råttfärgat hår som är tillbakadraget i en hästsvans på ett sätt som inte går om man har lugg. Skulle det verkligen vara samma kvinna?

Dessutom fanns det vid 2014 är det här skulle ha ägt rum massor av folk i Ukraina som stödde Kreml på riktigt så jag trorr inte det fanns behov av att flyga en rysk kvinna till Kiev för att "spela prorysk".

Däremot tror jag att Daily Mail ha rätt i att en del människor helt spontant reste från Ryssland till Kiev 2014 för att delta på "sin" sida, som en spontan "patriotisk gest" av samma anlednig som mäniskor i hela världen reser till grannländer om något händer där som man vill delta i eller som man har starka känslor för
Citera
2022-04-10, 02:14
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Tyckte du verkligen att det var samma kvinna på bilderna i Daily Mail?
Jag var inte alls övertygad. Jag såg mestadels suddiga bilder på en medelålders småmullig blondin med ett extremt
alldagligt utseende. Det måste finas miljoner som ser ut som hon i både Ryssland och Ukraina.

Ok jag kollade igen nu.

Jag skulle nog säga att åtminstone tre av bilderna är samma kvinna. I första bild-kollaget: Övre till vänster, övre till höger och nedre till höger. De två andra är jag lite mer osäker på. Kvinnan i mitten ser lite yngre ut så det skulle definitivt kunna vara någon helt annan. Kvinnan med solbrillor i pannan ser också yngre ut, och har kanske inte riktigt samma ansiktsform. Jag är knappast världsbäst på att känna igen ansikten, så andra får gärna väga in med egen bedömning.

Jag håller med om att det är svårt att säga 100% säkert, med tanke på att bilderna är suddiga och att ansiktet är delvis skymt i några av bilderna.

Det är lite tråkigt att Daily Mail inte verkar tycka att vi behöver några länkar till originalmaterialet. Verkar som ett par av bilderna är screenshottade från video. Om man kunde titta på dessa klipp så skulle man ju såklart få en bättre uppfattning, och även kunna jämföra rösten.

Om någon kan få fram länkar till några av dessa ryska artiklar/TV-reportage så skulle det naturligtvis vara värdefullt för tråden.

Jag tror inte att "crisis-actors" nödvändigtvis används för att det är omöjligt fram "riktiga" intervjuoffer. Men att de ibland används av praktiska skäl och för att förstärka den emotionella effekten hos mediekonsumenten. Man får fram exakt den story som man tänkt sig från början. Och en förberedd "actor" kan låta mer övertygande och engagerande, vilket ett "spontant" intervjuoffer inte alltid gör.

Man kan kanske dra en parallell till naturfilmer. Att en naturfilmare kanske arrangerar och klipper ihop en situation där en leopard jagar en tapir på film. Det betyder inte att detta inte förekommer i på riktigt. Men det skulle vara för svårt att fånga på film med bra ljussättning och tillräckligt nära osv. Plus att fotografen antagligen skulle vara tvungen att ligga på lur i djungeln ett halvår innan han får chans att fota en sån sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in