Citat:
Ursprungligen postat av
MorsLillaHorOlle
Skådisar skapar propaganda i alla krig, en del proffsigare än andra.
Det kan vara en "Död" unge på en strand eller en blodig gravid kvinna eller en gammal man som ramlat ur sin rullstol.
Propaganda är en väldigt väldigt stor och viktig del i krig.
Ja, att journalister står i klunga och filmar den enda barnfamiljen i en grupp av 100 "ensamkommande" män är ju såklart extrem vinkling.
Fast det tråden handlar om är mer huruvida media använder "professionella" intervjuoffer, som mer eller mindre läser upp ett manus.
Citat:
Ursprungligen postat av
tilsammansnu
Klart det har det, nästan alla trådar du skrivit i senast genomsyras av att Putin är oskyldig, kriget händer inte och de som tror (säger) annat är skådespelare/ryssofober mm.
Alla termer du kan treva efter.Fakta är inte nåt man måste leta djupt efter och läsa på obskyra/omodererade forum.
Om du läser TS igen så kan du se att jag inte förutsätter att dessa "crisis actors" måste vara anställda av den ukrainska sidan. Skulle lika gärna kunna förekomma i Donbas tex.
Vi är i tredje världskriget nu, även om "hot spot" ännu så länge bara är i Ukraina. Och ja, både Ryssland och väst ägnar sig åt "informationskrig". Det vore tjänstefel att inte göra det. Och informationskriget inkluderar i högsta grad även media. Så då får man lov att "leta djupt" ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Trådstarten är för övrigt direkt från manualen (länk till
Expressen, och konkreta motargument där). Som sagt världssämst, även när ni låtsas vilja "diskutera" skiten.
Pröjsar du för Expressen Premium?? Jag kan tyvärr bara läsa ingressen.
Du får citera det du tycker är viktigt i tråden i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Jag tycker de här två männen i två olika Patrick Lancaster-klipp är väldigt lika varandra och har ungefär samma röst och kroppsspråk.
https://youtu.be/OqJtAV0fG40?t=293
https://youtu.be/dWaNtAentO4?t=93
Jag kan ändå inte riktigt avgöra om det är samma skådespelare. Vad tror ni?
Minns att jag diskuterat med nån annan förut som verkade avfärda allt Lancaster gjort med förevändningen att han använt skådespelare, och därför är en bluff. Fick dock aldrig några exempel på när han skulle ha gjort detta. Men då var det ju kul att någon tog upp saken i den här tråden.
Jag kollade på klippen, och tycker mycket riktigt att dom liknar varandra en hel del. Skulle definitivt kunna vara bröder eller kusiner. Han som intervjuas "inomhus" tycker jag dock ser några år äldre ut, och ha några rynkor/ärr på vänster sida av ansiktet som jag inte ser på killen "utomhus" (när han vänder sig om senare i klippet). Tycker inte rösterna låter lika heller. Kan ju iofs ha med olika belysning och mikrofoner att göra.
Jag noterar dock att ingen av männen (om vi antar att det är två olika personer) är särdeles hjälpsamma med att främja Lancasters agenda (den vi utgår ifrån att han har). Den första säger, som svar på frågan "who shoots?"
"Everybody shoots! I don't giva a fuck who shoots!"
Den anda mannen visar sin brors hus, som blivit skadat i striderna. På frågan om DPR är "good or bad" så svarar han: "We don't know, let's see. Can't say now."
Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Du menar som ryssvänliga källor har gjort här:
https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/
I en video av Patrick Lancaster syns ett påstått övergrepp där Ukraina ska ha mördat civila och eldat upp kropparna i en bil. Det är bara det att spår efter en tidigare obduktion syns på en av kropparna.
Titta bara på videon nedan så ser ni hur uppenbart det är:
https://youtu.be/NvxtJ6JnHF0?t=47
Som du själv kan läsa i TS så förutsatte jag inte någonstans att bara den ena sidan i konflikten skulle vara skyldig. Jag förutsätter ingenting alls. Sen är det du länkar till här väl egentligen inte något exempel på just "crisis actors". Men syftet är ju såklart detsamma, om det är fejkat.
I sak håller jag med om att skallen i filmen ser ut att ha blivit "sågad". Kan mycket väl tänka mig att det stämmer, och att hela situationen är fejkad.