2022-04-09, 06:52
Medlem
RustyShacklefords avatar
Min undran föranleds av en diskussion jag hade med en användare i den här tråden:
(FB) Butja - Ukrainas Srebrenica?

Diskussionen rörde intervjuer med civila i förorten Bucha, som vittnade om övergrepp som begåtts av rysk trupp. Jag fick då frågan: "Eller du kanske tror att alla i den här videon från brittiska ITV, på plats i Ukraina, är skådespelare?"
https://www.flashback.org/sp79792260

Faktum är att den tanken inte ens hade föresvävat mig.

Spontant så förde frågan mina tankar till den här scenen i filmen "Wag the Dog": https://youtu.be/gNDmDZi05dY

Det är ju Hollywood såklart, och scenen är tillskruvad för maximal komisk effekt. Men har den ändå någon grund i verkligheten?

När jag sökte på "crisis actor ukraine" så var de första tio sidorna smockade med "fact checks" från alla dom gynnare som vi känner och älskar (Snopes, Politifact etc) -Ett säkert tecken på att denna misstanke redan har väckts och diskuterats livligt i nätets undervegetation.

Så vad säger ni fact-checkers på FB?
Är det "True" eller "False" (eller "Misleading") att någon sida i Ukrainakonflikten använder sig av "crisis actors"?

Det enklaste sättet att bekräfta en sån misstanke torde vara att visa att samma individ blivit intervjuad som civilt offer flera gånger, vid olika krigsskådeplatser. Går det att finna några sådana exempel?

Går det till och med att rättfärdiga användandet av "crisis actors" under vissa omständigheter? Tex om om det av olika skäl kan vara svårt att få "vanliga" civilpersoner att ställa upp på intervjuer?

Diskussionens fokus ska ligga på just Ukraina. Men om någon har exempel på att "crisis actors" har använts i andra konflikter så är även det av visst intresse. Detta kan vara värdefullt i syfte att påvisa att själva fenomenet i sig inte är en myt.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-09 kl. 07:04.
Citera
2022-04-09, 07:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaHorOlle
Skådisar skapar propaganda i alla krig, en del proffsigare än andra.

Det kan vara en "Död" unge på en strand eller en blodig gravid kvinna eller en gammal man som ramlat ur sin rullstol.
Propaganda är en väldigt väldigt stor och viktig del i krig.

Ja och den sanna historien bakom bilden kommer fram för sent när redan en opinion bildats och man redan glömt det hela. Iscensatta bilder på "flyktingar" i havet fast dom är 5 meter från stranden och bottnar..
Citera
2022-04-09, 08:11
Medlem
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2574131/amp/How-Russian-television-used-actress-pretend-five-different-people-opposed-revolution-reported-normal -Ukrainians-backed-Kremlin.html

Ryssarna verkar iaf gjort det tidigare.
Citera
2022-04-09, 08:14
Medlem
Duerfs avatar
Den där pro-ryska fejkjournalisten Patrick Lancaster verkar stöta på offer för ukrainska övergrepp var han än går, så där lutar det åt att det hela är en iscensatt propagandaoperation från Ryssland.

Hoppas det svarar på din fråga.
Citera
2022-04-09, 11:27
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
"Crisis Actors" - Används dom i Ukrainakriget?
Onödig omväg, finns gott om originala.
Citat:
Klart det har det, nästan alla trådar du skrivit i senast genomsyras av att Putin är oskyldig, kriget händer inte och de som tror (säger) annat är skådespelare/ryssofober mm. Alla termer du kan treva efter.
Citat:
Fakta är inte nåt man måste leta djupt efter och läsa på obskyra/omodererade forum.
Citera
2022-04-09, 12:01
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej det räcker nu!

TS är ju ett känt rysstroll och som svar på hans fråga tror jag inte att det används i Ukraina.

Det är helt onödigt då ryssarna sköter det hela utan att behöva förstärka det som sker!

Har du varit på plats eller känna någon som varit det?
Citera
2022-04-09, 12:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Min undran föranleds av en diskussion jag hade med en användare i den här tråden:
(FB) Butja - Ukrainas Srebrenica?

Diskussionen rörde intervjuer med civila i förorten Bucha, som vittnade om övergrepp som begåtts av rysk trupp. Jag fick då frågan: "Eller du kanske tror att alla i den här videon från brittiska ITV, på plats i Ukraina, är skådespelare?"
https://www.flashback.org/sp79792260

Spontant så förde frågan mina tankar till den här scenen i filmen "Wag the Dog": https://youtu.be/gNDmDZi05dY

Det är ju Hollywood såklart, och scenen är tillskruvad för maximal komisk effekt. Men har den ändå någon grund i verkligheten?

När jag sökte på "crisis actor ukraine" så var de första tio sidorna smockade med "fact checks" från alla dom gynnare som vi känner och älskar (Snopes, Politifact etc) -Ett säkert tecken på att denna misstanke redan har väckts och diskuterats livligt i nätets undervegetation.

Är det "True" eller "False" (eller "Misleading") att någon sida i Ukrainakonflikten använder sig av "crisis actors"?

Det enklaste sättet att bekräfta en sån misstanke torde vara att visa att samma individ blivit intervjuad som civilt offer flera gånger, vid olika krigsskådeplatser. Går det att finna några sådana exempel?

Går det till och med att rättfärdiga användandet av "crisis actors" under vissa omständigheter? Tex om om det av olika skäl kan vara svårt att få "vanliga" civilpersoner att ställa upp på intervjuer?

Diskussionens fokus ska ligga på just Ukraina. Men om någon har exempel på att "crisis actors" har använts i andra konflikter så är även det av visst intresse. Detta kan vara värdefullt i syfte att påvisa att själva fenomenet i sig inte är en myt.
I krig finns det gott om lik att tillgå, man behöver nog inte skådespelare.
Citera
2022-04-09, 12:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Trådstarten är för övrigt direkt från manualen (länk till Expressen, och konkreta motargument där). Som sagt världssämst, även när ni låtsas vilja "diskutera" skiten.
Citera
2022-04-09, 14:31
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

Jag tycker de här två männen i två olika Patrick Lancaster-klipp är väldigt lika varandra och har ungefär samma röst och kroppsspråk.

https://youtu.be/OqJtAV0fG40?t=293

https://youtu.be/dWaNtAentO4?t=93

Jag kan ändå inte riktigt avgöra om det är samma skådespelare. Vad tror ni?
Citera
2022-04-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I krig finns det gott om lik att tillgå, man behöver nog inte skådespelare.

Lik kan dock inte prata och berätta om vad de elaka ryssarna, eller den elake Assad, har gjort.

Att den ukrainska sidan använder lik och iscensätter propaganda vet vi helt säkert. Det finns filmer med Azov-medlemmar som klär av egna stupade och klär dem i ryska uniformer för att fota och visa upp.

Lik av stupade soldater kan göras om till civila och bakbundna lik, hela lik kan stympas och utssättas för tortyrskador, obrända lik kan brännas, osv.

Även om man har möjlighet att göra en oberoende kriminalteknisk och rättsmedicinsk undersökning av en plats och av lik så är det inte säkert att man kan få klarhet i vad som har hänt.

Lik från bårhus och lik av människor som dödats av bombningar och dylikt har ju använts för att iscensätta diverse påhittade "brott mot mänskligheten" i flera tidigare konflikter, bl.a. i Rumänien 1989, under Balkankrigen, i Syrien och säkert på andra håll. Det är alltså en gammal, beprövad och ofta använd metod.
Citera
2022-04-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Den där pro-ryska fejkjournalisten Patrick Lancaster verkar stöta på offer för ukrainska övergrepp var han än går, så där lutar det åt att det hela är en iscensatt propagandaoperation från Ryssland.

Hoppas det svarar på din fråga.

Det skulle kunna bero på att den ukrainska sidan på ett systematiskt och omfattande sätt har ägnat sig åt diverse övegrepp.
Citera
2022-04-09, 15:05
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det skulle kunna bero på att den ukrainska sidan på ett systematiskt och omfattande sätt har ägnat sig åt diverse övegrepp.

Inte sannolikt, då vi vet hur utbredda de ryska lögnerna om Ukraina har varit i många års tid för att förbereda ryska folket på den här invasionen.

Ryska folket, och har det visat sig, ryska soldater är helt övertygade om att Ukraina är ett nazistiskt land trots att det är en lögn. I det senaste valet fick det nazistiska/högerextrema partiet endast 2.5% av rösterna och kom inte in i parlamentet.

Lancaster passar in där som en nyttig idiot. Han springer runt och låtsas få intervjuer med folk som är utsatta för 'nazisternas' övergrepp. Endast de mest lågbegåvade går på det, vilket Flashback är en underhållande illustration på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in