Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Jag antar att du retar dig på ordet "karaktär" i betydelsen "rollfigur". Men den betydelsen finns belagd så tidigt som 1760 enligt SAOB. Ordet betyder ursprungligen "ristat tecken", så betydelsen "summan av en persons egenskaper" är inte heller den primär.
Jodå, jag har koll på det.
Engelskans "character" betyder ju också tecken eller bokstav, i vissa sammanhang, så helt gripet ur luften är det ju inte när man användr "karaktär".
Dock är det ju så att användandet av "karaktär" som jag syftar på det, knappast drivs av att det finns i SAOB, utan snarare av att engelskans "character" försvenskats mht
syntax.
Hade det drivits av semantik och SAOB hade det hela varit enklare att fördra.