Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
Och ändå så tänkte dom inte igenom: -Noll kullager, noll mikroprosessorer, noll komponenter från väst till vapen och gas/oljeindustrin, noll tillgång till SWIFT-systemet, noll tillgång till sina pengar i väst etc-etc.
Jag är helt säker på att dom hade tänkt igenom detta. Vi kanske har ett tjugotal människor på utrikesdepartementet som analyserar vad vi ska göra. Ryssland har tusentals. Och dom har gjort detta i generationer. Alla utspel dom gjorde när dom var ett slutet land vägdes och mättes hundratals gånger innan någon politruk fick ynnesten att säga dom.
Det enda som kan få mig att ändra åsikt är om det visar sig att Putin är helt galen och inte försäkrade sig om leveranser till Kina innan han invaderade. Tills dess är jag säker på att han gjorde det och också att Kina försäkrade sig om vidareleveranser till bl a Indien.
Asien behöver allt och lite till som produceras. Kina gnuggar händerna över detta krig. Skulle inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att det finns pipelines nästan klara att sätta ibruk närsomhelst. Om inte så har Kina inga problem att skeppa allt för det måste dom för att inte implodera. Indien har det ännu värre men har problemet med demokrati och människovärde.
Blir det lite överskott här och där så sippras det över till andra tillväxtländer. Naturligtvis lite snyggt så att det inte ser ut som att man importerar från Ryssland direkt. Varför tror ni hela asien varit så tyst i denna konflikt?
Jag kan bli lite sorgsen ibland att så få har en överblick. Men jag antar att det krävs en viss träning, jag har alltid ända sedan jag läste om det velat hålla 8 tankar i huvudet samtidigt och simultant kunna arbeta på dom. Jag är inte där ännu men 3 är numera enkelt.