Citat:
Ursprungligen postat av
GROKNAK.Ankbonden
Hahaha! Inte riktigt, visst har schack en speciell status i ryssland men de allra flesta ryssar är upptagna med att dricka vodka och spy och skita på sig.
Verkar som att du med flera inte håller med mig. Jag kan bara tala för min egen erfarenhet och då var både busschaufförer och vaktmästare helt besatta av schack.
Det var på 90-talet dock och jag inser att jag kanske mötte bara ett fåtal. Poängen kvarstår dock eller tänker ni argumentera emot att rysslands politiska elit inte spelar schack?
Kanske skulle jag istället använt ordet krigsspel? För det var lite det som var min poäng även om jag tydligen misslyckats med att säga det. Sovjet var ett imperium och varje drag i varje land var grundligt genomtänkt med positiva och negativa drag. Man störtade och stöttade ledare för att få fördelar överallt. Och varje drag var otroligt genomtänkt för att man även vid ett negativt utfall skulle man få positiva fördelar långsiktigt.
Om ni inte håller med om detta så undrar jag hur ni förklarar att imperiet höll så länge det gjorde?
Enligt min mening var Sovjet oerhört medvetet om att just detta var deras fördel. Västerländska demokratier kan aldrig vara lika långsiktiga då politiker alltid måste avgå och återkomma. En politbyrå enligt Sovjetisk modell finns dock alltid enligt deras tänkande och kan ta kortsiktiga förluster. Jag föredrar naturligtvis demokrati men jag är inte blind för dess nackdelar.
Putin som fd KGB tänker naturligtvis att -100k ryssar är ingenting gentemot +20MD/år om han kontrollerar Ukrainas naturresurser. Kan man dessutom bli av med massa gamla robotar och stridsvagnar och annat skräp som bara kostar underhåll är det bara bra.
Jag vill inte distrahera debatten med andra saker men det har ju diskuterats i andra trådar om att USA:s insats i Libyen mest bestod i att avfyra ett fyrtiotal robotar som skulle bli för gamla. Sånt kan vara ett problem i länder som USA även om det nu inte blev det. För Ryssland är sånt bara som att tömma skåpen, ingen bryr sig för fem öre och budgetmässigt är det bara bra.
red. stavfel.