2022-04-09, 18:10
Medlem
Sextiopluss avatar
Den ryske senatorn Vladimir Dzhabarov hotar Finland med att de kommer att "bli ett mål" om de går med i NATO.
Citera
2022-04-09, 18:11
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ukraina är delvis också omringade av Natoländer. Det gick ju bra...

Ukraina är en öststat som ingen bryr sig om. Många svenskar vet ju knappt var Ukraina ligger.
Citera
2022-04-09, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Den ryske senatorn Vladimir Dzhabarov hotar Finland med att de kommer att "bli ett mål" om de går med i NATO.

Dumma ryssar fattar inte. När dom kommer med hot så gör dom sig själva till antagonister, det gör att folk vill gå med i NATO, för ingen med ryggrad viker för hot. Han skjuter sig själv i foten.
Citera
2022-04-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ukraina är en öststat som ingen bryr sig om. Många svenskar vet ju knappt var Ukraina ligger.

Jodå det vet vi! Vi stred redan på Karl XII s tid tillsammans med Ukraina mot ryssjävlarna.
Citera
2022-04-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://omni.se/andersson-viktigt-att-vrida-och-vanda-innan-ett-beslut/a/47A6Go?fbclid=IwAR3u5AzPwIQvK1ylANL57mnrYbBTEf9wVt jOPYWkEPubfVU3kKGD1ZICXOU

Sverige lutar nog åt ett nej till Natoansökan.

Vart framgår det av texten?
Citera
2022-04-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Förut var jag emot ett Nato medlemskap men efter Ukrainas belägenhet med Ryssland så har jag ändrat mig.

Samma här.

Idag kom beskeded att finska Centerpartiet, som varit NATO-skeptiker, har gjort helomvändning och nu är för ett finskt medlemsskap i NATO.
Centerpartiet ingår i Finlands regering och försvarsministern är från Centerpartiet, så det är ett tungt besked.

Idag kom också meddelande från Jimmie Åkesson att om Finland väljer att gå med i NATO, så kommer SD att rösta för svenskt medlemsskap.

Så mer och mer talar för medlemsskap.
Men både Sverige och Finland har kvinnliga socialdemokratiska statsministrar som kan fälla avgörandet. Återstår att se vad dom kuckelurar ihop.
Citera
2022-04-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyEuropa
Man får hoppas på att den riktiga opinionen är starkt emot. Oavsett vad alla jävla nato troll och brusmakare online säger. Det är som sagt bara online som tur är och inte den riktiga världen.

En majoritet vill gå med i NATO om Finland går med enligt senaste opinions-undersökningen.
Citera
2022-04-09, 18:21
Medlem
Artikel 5, förtydligande:

Deltagarna [i Nato-alliansen] är överens om att en väpnad attack mot en eller flera av dem i Europa eller Nordamerika ska anses som en attack mot dem alla och därför är man även överens om att ifall en sådan attack sker kommer var och en av dem, genom utövande av den individuella eller kollektiva rätten till självförsvar som erkänns av artikel 51 i FN-stadgan, att assistera deltagaren eller deltagarna som attackeras genom att vidta, individuellt och i samförstånd med andra deltagare, sådana åtgärder man bedömer nödvändiga, inklusive användandet av väpnat våld, för att återupprätta och bibehålla säkerheten i det nordatlantiska området.

Vi ska alltså betala Nato för att få den "assistans" som de andra Nato-länderna bedömer som nödvändiga om vi blir anfallna. Värsta skiten jag har hört.
Citera
2022-04-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Nato-förespråkarna säger dessutom emot sig själva. De påstår att vi får hjälp med försvaret vid ett ev. anfall. När man påpekar att de själva, om vi blir medlemmar, måste hjälpa till att försvara andra Nato-länder i krig så hävdar de att det är frivilligt.

Men om det är frivilligt, att som Natomedlem gå ut i försvar för andra länder, så kanske inget annat land vill gå ut frivilligt i försvar för Sverige. Så vad ska vi med Nato till? Det finns ju heller ingen hotbild mot Sverige om vi INTE går med.
Håller överlag med, om att folk ser NATO-medlemskap som ett slags "Run home to Daddy" och då är vi trygga och fina. Historien visar faktiskt mer på motsatsen på den punkten.

Jag tror inte heller det finns en "stor" hotbild mot Sverige om vi inte går med i NATO. Jag tror Putin är ute efter att sy ihop sitt gamla stor-ryssland igen bara, och att den största hotbilden mot Sverige skulle bli om man motverkar den målsättningen på ett kraftfullt sätt, dvs ett sätt som Ryssland inte kan ignorera. Att gå med i NATO, kan bli svårt för Ryssland att ignorera.

Men det finns folk med lite intressanta andra vinklar på den frågan med. Även om dom personerna är väl dolda i den djupa snåriga BS-vegetationen på FB

Jag gjorde nyss en ny tråd, för att diskutera vad folk tror vi får för slags skydd av NATO. Alltså i praktiken, hur det kommer se ut. Att bara abstrakt tänka "Om jag hämtar pappa NATO, då blir allt bra", det håller inte, inte i min värld. Pappa NATO kan inte göra mycket mot kärnvapenhot t.ex. Då blir alla lösningar ett sämre alternativ, än att inte göra något alls. Vi får passa oss noga så vi inte ställer till med ett värre problem, än det vi försöker gardera oss mot.
Senast redigerad av Robbinist 2022-04-09 kl. 18:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
En majoritet vill gå med i NATO om Finland går med enligt senaste opinions-undersökningen.
Den senaste jag såg så var opinionen emot.
Citera
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyEuropa
Man får hoppas på att den riktiga opinionen är starkt emot. Oavsett vad alla jävla nato troll och brusmakare online säger. Det är som sagt bara online som tur är och inte den riktiga världen.

Det är bara vettiga människor som fattar vad som är viktigt i denna värld som är FÖR NATO
Citera
2022-04-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Håller överlag med, om att folk ser NATO-medlemskap som ett slags "Run home to Daddy" och då är vi trygga och fina. Historien visar faktiskt mer på motsatsen på den punkten.

Jag tror inte heller det finns en "stor" hotbild mot Sverige om vi inte går med i NATO. Jag tror Putin är ute efter att sy ihop sitt gamla stor-ryssland igen bara, och att den största hotbilden mot Sverige skulle bli om man motverkar den målsättningen på ett kraftfullt sätt, dvs ett sätt som Ryssland inte kan ignorera. Att gå med i NATO, kan bli svårt för Ryssland att ignorera.

Men det finns folk med lite intressanta andra vinklar på den frågan med. Även om dom personerna är väl dolda i den djupa snåriga BS-vegetationen på FB

Jag gjorde nyss en ny tråd, för att diskutera vad folk tror vi får för slags skydd av NATO. Alltså i praktiken, hur det kommer se ut. Att bara tänka "Om jag hämtar pappa NATO, då blir allt bra", det håller inte, inte i min värld. Pappa NATO kan inte göra mycket mot kärnvapenhot t.ex. Då blir alla lösningar ett sämre alternativ, än att inte göra något alls.

Jag instämmer i det stora hela.
Men denna Nato-hets....? Jag börjar alltmer luta åt att medlemskapet snarare handlar om att skydda oss från USA än att skydda oss från någon annan (som förutsätts av alla vara Ryssland).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in