Citat:
Ursprungligen postat av
FiF
Nato-förespråkarna säger dessutom emot sig själva. De påstår att vi får hjälp med försvaret vid ett ev. anfall. När man påpekar att de själva, om vi blir medlemmar, måste hjälpa till att försvara andra Nato-länder i krig så hävdar de att det är frivilligt.
Men om det är frivilligt, att som Natomedlem gå ut i försvar för andra länder, så kanske inget annat land vill gå ut frivilligt i försvar för Sverige. Så vad ska vi med Nato till? Det finns ju heller ingen hotbild mot Sverige om vi INTE går med.
Håller överlag med, om att folk ser NATO-medlemskap som ett slags "Run home to Daddy" och då är vi trygga och fina. Historien visar faktiskt mer på motsatsen på den punkten.
Jag tror inte heller det finns en "stor" hotbild mot Sverige om vi inte går med i NATO. Jag tror Putin är ute efter att sy ihop sitt gamla stor-ryssland igen bara, och att den största hotbilden mot Sverige skulle bli om man motverkar den målsättningen på ett kraftfullt sätt, dvs ett sätt som Ryssland inte kan ignorera. Att gå med i NATO, kan bli svårt för Ryssland att ignorera.
Men det finns folk med lite intressanta andra vinklar på den frågan med. Även om dom personerna är väl dolda i den djupa snåriga BS-vegetationen på FB
Jag gjorde nyss
en ny tråd, för att diskutera vad folk tror vi får för slags skydd av NATO. Alltså
i praktiken, hur det kommer se ut. Att bara abstrakt tänka
"Om jag hämtar pappa NATO, då blir allt bra", det håller inte, inte i min värld. Pappa NATO kan inte göra mycket mot kärnvapenhot t.ex. Då blir alla lösningar ett sämre alternativ, än att inte göra något alls. Vi får passa oss noga så vi inte ställer till med ett värre problem, än det vi försöker gardera oss mot.