2022-04-09, 18:28
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jodå det vet vi! Vi stred redan på Karl XII s tid tillsammans med Ukraina mot ryssjävlarna.

Och? Det ukrainska folket är i princip ryssar idag
Citera
2022-04-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag instämmer i det stora hela.
Men denna Nato-hets....? Jag börjar alltmer luta åt att medlemskapet snarare handlar om att skydda oss från USA än att skydda oss från någon annan (som förutsätts av alla vara Ryssland).
Skydda Sverige från USA, genom NATO-medlemskap? Vad i USAs agerande syftar man på i så fall? Och hur hjälper medlemskap i USA-klubben mot det agerandet?
Citera
2022-04-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
De kan inte invadera Sverige genom endast Kaliningrad. Det är omöjligt.

Sankt petersburg?
Citera
2022-04-09, 18:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyEuropa
Lämnar alltså dörren öppen för anfallskrig genom att hävda att man "bara" aktiverar artikel 5 i händelse av försvarskrig.

Men det är såklart bullshit. För du vet lika väl som jag att arikel 5 kommer användas i anfallskrig.
Det resonemanget funkar bara i (FB) Konspirationer och alternativa teorier

I denna forumdel däremot, så är det bara foliehattism.
Citera
2022-04-09, 18:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Den ryske senatorn Vladimir Dzhabarov hotar Finland med att de kommer att "bli ett mål" om de går med i NATO.
Det är ju inga konstigheter dock. Alla Natoländer är legitima mål om det uppstår en konflikt mellan Nato och Ryssland.
Citera
2022-04-09, 18:52
Medlem
Citat:
Varför då? Vad är det med Ukraina som är så viktigt för oss västeuropéer?
Är du dum? Ett land angripet av ryska mördarpacket. De ska stöttas.
Citera
2022-04-09, 18:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Trivs inte med folks önsketänkande att NATO kommer hjälpa Sverige nämnvärt.
Det har ju inte skett förut, för nationer som var mer värda för NATO att försvara, än Sverige är.
Vilka Natoländer har blivit angipna hittills utan att ha fått hjälp?
Citera
2022-04-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Artikel 5, förtydligande:

Deltagarna [i Nato-alliansen] är överens om att en väpnad attack mot en eller flera av dem i Europa eller Nordamerika ska anses som en attack mot dem alla och därför är man även överens om att ifall en sådan attack sker kommer var och en av dem, genom utövande av den individuella eller kollektiva rätten till självförsvar som erkänns av artikel 51 i FN-stadgan, att assistera deltagaren eller deltagarna som attackeras genom att vidta, individuellt och i samförstånd med andra deltagare, sådana åtgärder man bedömer nödvändiga, inklusive användandet av väpnat våld, för att återupprätta och bibehålla säkerheten i det nordatlantiska området.

Vi ska alltså betala Nato för att få den "assistans" som de andra Nato-länderna bedömer som nödvändiga om vi blir anfallna. Värsta skiten jag har hört.
Ingen skillnad mellan länderna om vi går med.
Men jag väntar fortfarande på svar på min fråga. Var den för svår för dig? Du får väl kolla med dina uppdragsgivare vad du ska svara…
Citera
2022-04-09, 19:02
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vilka åtgärder skulle de vara då?
Placera kärnvapen i Kaliningrad samt vid Finlands gräns? Börja kränka Sveriges gränser med tungt bestyckade flygtyg? Hoppsan, det har de visst redan gjort.

Ok, men vi går inte med i Nato om Ryssland går med på att ta bort kärnvapnen från våra gränser samt sluta öva kärnvapenanfall mot Sverige. Tror du de ställer upp på det?

Citat:
Börja kränka Sveriges gränser med tungt bestyckade flygtyg? Hoppsan, det har de visst redan gjort.
Ja, det är väl ett exempel på militär åtgärd. Mycket mild varning. Det kan bli mycket värre.
Är det det du vill ha?

Är det inte dags och tänka till lite?
Vart har du tänkt att detta ska leda?
Citera
2022-04-09, 19:13
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är min största anledning till att just jag vill gå med i NATO
SÅ snabbt som det bara går och är möjligt !!!!!!!!

Varför lyda en bödel?

Ok, du vill möta din bödel. Är du trött på att ha fred?
Citera
2022-04-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyEuropa
Den senaste jag såg så var opinionen emot.

Det stämmer inte. Detta är den senaste: https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-majoritet-sager-ja-till-nato-om-finland-gor-det/

Bara 30% som är emot.
Citera
2022-04-09, 19:18
Medlem
Citat:
Och? Det ukrainska folket är i princip ryssar idag

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto