Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Sverige och Finland är medlemmar i NATO till sommaren, var så säkra. Beslutet är mer eller mindre redan fattat.
Nu gäller det bara att förmedla enighet i frågan och försäkra sig om att ”handläggningstiden” är minimal innan man går ut offentligt med att ansökan är skickad.
Att partier byter ståndpunkt i en sådan fråga är det solklara beviset för att beslutet redan är fattat. Enighet - Politik 1A i tider som dessa.

Jag tror också att det finns en redan färdig agenda bakom detta. Det lutar nog åt att vi blir Natomedlemmar, tyvärr. Känns inte kul att behöva betala dyra skattepengar för att skicka ut svenska unga pojkar i krig för att försvara något annat Natoland.
Citera
2022-04-09, 16:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Självklart har jag rätt.
Grattis till dig som får gå ut och kriga åt andra Natoländer om vi blir medlemmar. USA är ett av dem och de gillar bevisligen att kriga. Synd för alla skattebetalare som också måste betala notan för att skicka ut våra gossar i krig.

Billigare för Sverige att vara medlem än att inte vara det, Ivan. Som medlem får vi hela Natos kraft som skydd om vi sätter av 2% av BNP. Skall vi stå utanför så måste vi sätta av mycket mer än det för att vara tillräckligt trygga. Under kalla kriget låg vi på 3-4 % av BNP. Rena vinsten att gå med!
Citera
2022-04-09, 16:38
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Självklart har jag rätt.
Grattis till dig som får gå ut och kriga åt andra Natoländer om vi blir medlemmar. USA är ett av dem och de gillar bevisligen att kriga. Synd för alla skattebetalare som också måste betala notan för att skicka ut våra gossar i krig.

Så om jag då förstår dig rätt så förespråkar du öppet att du skulle välkomna ryssen att anfalla Sverige. Om det nu är din åsikt vart komemr den ifrån? Ogillar du Sverige så starkt?
Jag är ingen älskare av USA och jag tycker det är tragiskt att de tror att hela världen ska välkomna demokrati med öppna armar. Länder i MENA samt Ryssland har ingen erfarenhet av demokrati och det har gjort att USA skaffat sig många fiender. Men har du något som helst sunt förnuft och kunskap om hur det är att leva i länder som saknar den frihet vi har så hör du antingen inte hemma i västvärlden eller så blev du helt enketl tappad som barn.
Jag ser fram emot att du svarar på mina frågor om var du fått din åsikt från!
Citera
2022-04-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Billigare för Sverige att vara medlem än att inte vara det, Ivan. Som medlem får vi hela Natos kraft som skydd om vi sätter av 2% av BNP. Skall vi stå utanför så måste vi sätta av mycket mer än det för att vara tillräckligt trygga. Under kalla kriget låg vi på 3-4 % av BNP. Rena vinsten att gå med!

Du får nog börja inse att Putin har noll intresse av att inta lilla Sverige. Det enda han är intresserad av är att hålla the crazy americans borta. Vi borde göra detsamma.
Citera
2022-04-09, 16:40
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om en invasion inte är deras mål, varför gör de då allt de kan för att pusha Sverige och Finland in i Nato?
Av välgörenhet och omtanke?
?????????????

Om Sverige går med i Nato kommer Ryssland att reagera genom att vidta militära åtgärder, varnar den ryske utrikesministern Sergej Lavrov i en intervju med Dagens Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lavrov-rysk-reaktion-om-sverige-gar-med-i-nato
Citera
2022-04-09, 16:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Du får nog börja inse att Putin har noll intresse av att inta lilla Sverige. Det enda han är intresserad av är att hålla the crazy americans borta. Vi borde göra detsamma.

Nej nej Lilla Fiffi, vi måste se till att vi är säkra mot de ryska mongolhorderna. Ryssland har ju redan hotat både oss och Finland och invaderat ett grannland.
Citera
2022-04-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Så om jag då förstår dig rätt så förespråkar du öppet att du skulle välkomna ryssen att anfalla Sverige. Om det nu är din åsikt vart komemr den ifrån? Ogillar du Sverige så starkt?
Jag är ingen älskare av USA och jag tycker det är tragiskt att de tror att hela världen ska välkomna demokrati med öppna armar. Länder i MENA samt Ryssland har ingen erfarenhet av demokrati och det har gjort att USA skaffat sig många fiender. Men har du något som helst sunt förnuft och kunskap om hur det är att leva i länder som saknar den frihet vi har så hör du antingen inte hemma i västvärlden eller så blev du helt enketl tappad som barn.
Jag ser fram emot att du svarar på mina frågor om var du fått din åsikt från!

Ryssland har inget intresse av att anfalla Sverige. Ni Nato-runkare måste börja inse det. Du borde istället fråga dig hur det kommer sig att USA förflyttar sina positioner allt närmare Ryssland? Och nu - vips - så ska vi bjuda in dem på vår mark med Natomedlemskap?
Citera
2022-04-09, 16:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
?????????????

Om Sverige går med i Nato kommer Ryssland att reagera genom att vidta militära åtgärder, varnar den ryske utrikesministern Sergej Lavrov i en intervju med Dagens Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lavrov-rysk-reaktion-om-sverige-gar-med-i-nato
Vilka åtgärder skulle de vara då?
Placera kärnvapen i Kaliningrad samt vid Finlands gräns? Börja kränka Sveriges gränser med tungt bestyckade flygtyg? Hoppsan, det har de visst redan gjort.

Ok, men vi går inte med i Nato om Ryssland går med på att ta bort kärnvapnen från våra gränser samt sluta öva kärnvapenanfall mot Sverige. Tror du de ställer upp på det?
Citera
2022-04-09, 16:46
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Jag tror också att det finns en redan färdig agenda bakom detta. Det lutar nog åt att vi blir Natomedlemmar, tyvärr. Känns inte kul att behöva betala dyra skattepengar för att skicka ut svenska unga pojkar i krig för att försvara något annat Natoland.

hur ska det gå till då? Ryssarna bombar oss innan ansökan godkänts och länder som ligger i krig kommer inte tas med i NATO.
Citera
Bannlyst
Jag fattar inte det här. Varför lägga över ansvaret på finländska regeringen? Vi kommer försvara vårt broderland Finland i ett osannolikt krig.

Att Nordeuropa eller hela Europa står enat, och det gäller europeiska ryssar också är väsentligt. Vi vill inte ha nån Djinghis Khan som attackerar och förstör oss ifrån östern. Men NATO håller ju på och krigar i andra världsdelar och skapar kriser för Europa. Oligarker i USA (NATO) skapar krig för dollarn och vi får flyktingströmmar att försöka mota bort.

Vakna ur dimman Jimmie, tänk en egen tanke.
Senast redigerad av vackrahav100 2022-04-09 kl. 16:48.
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ryssland har inget intresse av att anfalla Sverige. Ni Nato-runkare måste börja inse det. Du borde istället fråga dig hur det kommer sig att USA förflyttar sina positioner allt närmare Ryssland? Och nu - vips - så ska vi bjuda in dem på vår mark med Natomedlemskap?

Grattis till ett påstående utan någon som helst substans!
NATO är inte bara USA, det är 29 länder ytterligare.

Du kunde inte svara på mina tidigare frågor? Bottnar det i ett hat mot nationalstaten Sverige?
Citera
2022-04-09, 16:47
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vilka åtgärder skulle de vara då?
Placera kärnvapen i Kaliningrad samt vid Finlands gräns? Börja kränka Sveriges gränser med tungt bestyckade flygtyg? Hoppsan, det har de visst redan gjort.

Ok, men vi går inte med i Nato om Ryssland går med på att ta bort kärnvapnen från våra gränser samt sluta öva kärnvapenanfall mot Sverige. Tror du de ställer upp på det?

Lavrov säger "vidta militärtekniska åtgärder". Samma uttryck användes innan aggressionen mot Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in