2022-01-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Ja, där har vi förklaringen till varför Ann Heberlein o hennes kvinnliga kollegor blir ratade - dom är inte snygga!!!!!!!!! för dom är ju konstnärer!!!! Gynning alltså...???!!!!

Gynning har inget djup för henne gäller bara yta så jag tycker ändå att det skiljer sig från Ann Heberlein i hennes roll som författare o forskare där ett djup o förmåga till introspektion är en del av hennes arbete men håller med Gynning är ingen konstnär alls men hon behöver ju ha inkomst hon med.

Hehe ja… Men en del kulturdamer i debatten har resonerat på ett liknande sätt och det är mer häpnadsväckande än att en dokusåpakändis gör det. Feministen Nina Björk skrev att hon nog satsade på en utbildning en gång i tiden för att hon kände på sig att hennes utseende inte skulle hålla i längden. Det plockades upp av Greta ”det erotiska kapitalet är alltid viktigast för en kvinna”-Thurfjell. Intellektalitet sägs vara något en kvinna tar till som kompensation för låg attraktionskraft (eller som ett slags pensionsförsäkring när det erotiska kapitalet börjar sina). Åsa Linderborg bekände i en artikel att hon använt sig av sin attraktionskraft för att ta sig fram och att hon numera skäms för att visa sig i TV. Jag har en sambo här hemma som svurit över hur klockan vridits tillbaks.
Tja, är de helt enkelt en avspegling av (eller offer för) en narcissistisk tid, eller bidrar de själva aktivt till ökad narcissism? Det kan vara skoningslöst för en kvinna att åldras i offentligheten, jovisst.
Det har även funnits motröster, som Anna Lena Laurén m.fl. Det verkar mest handla om kvinnor som aldrig sett sig själva som så snygga och inte haft några fördelar av utseendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ragnar-Bert
Hon var nog säker på att komma in i riksdagen. Blev inte så.

Nej, tack och lov. En person med de känslomässiga svängningarna, med självmordshot och självmordsförsök, och med en sådan massmedial fingertoppskänslighet (se början av den här tråden!), med kopplingar till alternativhögern och som (enligt vissa av oss) använt sig av en högerextrem retorik, bör inte pyssla med politik. Varken till vänster eller höger. Oavsett om hon nu är medvetet manipulativ (så uppfattade jag Jag vill inte dö...) eller omedvetet.
Citera
2022-02-01, 14:31
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Men se där. Carolina Gynning, Jag är livrädd för att åldras
https://www.svd.se/carolina-gynning-jag-ar-livradd-for-att-aldras. Stort uppslagen intervju i Svenska Dagbladets så kallade Perfect Guide. Några år senare tog "debatten" klivet in på kultursidorna. Du har rätt i att Gynnings resonemang har direkta ekon i Linderborgs, Björks och Heberleins artiklar. De är inte mer "djupsinniga" än Gynning.

Av allt briljant i den här trendsättande intervjun fäster jag mig vid det här:

Citat:
– Att vara snygg har nog legat mig i fatet. En konstnär är ju oftast inte snygg.

Men hallå där. Carolina Gynning är ingen konstnär. Ingen med bildning, smak, omdöme osv skulle kalla hennes kludderier konst.
Om hon är snygg eller ej är en smaksak.

Citat:
Hehe ja… Men en del kulturdamer i debatten har resonerat på ett liknande sätt och det är mer häpnadsväckande än att en dokusåpakändis gör det. Feministen Nina Björk skrev att hon nog satsade på en utbildning en gång i tiden för att hon kände på sig att hennes utseende inte skulle hålla i längden. Det plockades upp av Greta ”det erotiska kapitalet är alltid viktigast för en kvinna”-Thurfjell. Intellektalitet sägs vara något en kvinna tar till som kompensation för låg attraktionskraft (eller som ett slags pensionsförsäkring när det erotiska kapitalet börjar sina). Åsa Linderborg bekände i en artikel att hon använt sig av sin attraktionskraft för att ta sig fram och att hon numera skäms för att visa sig i TV. Jag har en sambo här hemma som svurit över hur klockan vridits tillbaks.
Tja, är de helt enkelt en avspegling av (eller offer för) en narcissistisk tid, eller bidrar de själva aktivt till ökad narcissism? Det kan vara skoningslöst för en kvinna att åldras i offentligheten, jovisst.
Det har även funnits motröster, som Anna Lena Laurén m.fl. Det verkar mest handla om kvinnor som aldrig sett sig själva som så snygga och inte haft några fördelar av utseendet.
Nä, precis! Gynning o kulturdamernas resonemang ligger på nästan samma nivå, låååågt! även om jag tycker att Gynnings är mera förljuget o bara nåt hopdiktat, ngt inlärd som utifrån ett manus. Tråkigt om klipska högt uppsatta kvinnor ska bli påverkade av sånt!

Tänker på det här med konstnärer, kreativitet o psykisk ohälsa - det finns vissa som menar att det psykisk ohälsa hos just konstnärer hänger mera ihop med den ekonomiska otrygga, instabila situationen dom lever under, mera än att det är ett uttryck för den kreativa personligheten.

Tycker jag är intressant o ngt som jag faktiskt tror är närmare sanningen än ngt annat- för det är sen länge bevisat att svår ekonomisk livssituation ofta leder till psykiskt ohälsa.

Ja, flera kvinnor opponerar sig emot att snygghetshetsen går upp i åldrarna - jag känner inte igen mig i ex Heberleins sätt att se på sig själv- jag tycker att vissa kvinnor liksom har utrymmet o förmågan att va attraktiva upp i åldrarna - helt klart! Heberlein o dom andra kvinnorna vi namngivit i tråden borde försöka se sig själv främst som kvinna men jag antar att de aldrig fått förmånen att uppleva hur det verkligen kan kännas att få va kvinna fullt ut- på gott o ont- att va kvinna är mera än att se snygg ut.

Intressant det du skrev på slutet där! ja, jag tycker absolut att Heberlein m fl tydligt bidrar till o göder narcissismen i samhället.
Citera
2022-02-01, 14:44
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Feting; då tror jag att jag fattar hur du menar o ja, all cred till Heberlein som inte visat upp sina småbarn på nätet hur som helst!!!!! Jag visste inte ens att Heberlin har barn lr hur gamla osv, blev nästan lite nyfiken på det.

Det här med Heberlein, Sculman o foppatofflor, va är grejen med det? ngt som varit i tidningar lr?
Citera
2022-02-01, 15:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nä, precis! Gynning o kulturdamernas resonemang ligger på nästan samma nivå, låååågt! även om jag tycker att Gynnings är mera förljuget o bara nåt hopdiktat, ngt inlärd som utifrån ett manus. Tråkigt om klipska högt uppsatta kvinnor ska bli påverkade av sånt!

Tänker på det här med konstnärer, kreativitet o psykisk ohälsa - det finns vissa som menar att det psykisk ohälsa hos just konstnärer hänger mera ihop med den ekonomiska otrygga, instabila situationen dom lever under, mera än att det är ett uttryck för den kreativa personligheten.

Tycker jag är intressant o ngt som jag faktiskt tror är närmare sanningen än ngt annat- för det är sen länge bevisat att svår ekonomisk livssituation ofta leder till psykiskt ohälsa.

Ja, flera kvinnor opponerar sig emot att snygghetshetsen går upp i åldrarna - jag känner inte igen mig i ex Heberleins sätt att se på sig själv- jag tycker att vissa kvinnor liksom har utrymmet o förmågan att va attraktiva upp i åldrarna - helt klart! Heberlein o dom andra kvinnorna vi namngivit i tråden borde försöka se sig själv främst som kvinna men jag antar att de aldrig fått förmånen att uppleva hur det verkligen kan kännas att få va kvinna fullt ut- på gott o ont- att va kvinna är mera än att se snygg ut.

Intressant det du skrev på slutet där! ja, jag tycker absolut att Heberlein m fl tydligt bidrar till o göder narcissismen i samhället.
Psykisk ohälsa är inget man får, det är något man har.
Citera
2022-02-01, 15:34
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Psykisk ohälsa är inget man får, det är något man har.
Ja i vissa fall kan det va så - att man sas har en sårbarhet redan från födseln men då det handlar om svåra livsförhållanden så kan ju psykisk ohälsa va en produkt av just dom svårigheterna. Så- vi har båda rätt på varsitt sätt tycker jag om jag förstår dig rätt så klart.
Citera
2022-02-01, 15:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja i vissa fall kan det va så - att man sas har en sårbarhet redan från födseln men då det handlar om svåra livsförhållanden så kan ju psykisk ohälsa va en produkt av just dom svårigheterna. Så- vi har båda rätt på varsitt sätt tycker jag om jag förstår dig rätt så klart.
Svåra omständigheter har inget med saken att göra. Psykisk ohälsa är ärftliga genetiska markörer.
Du har däremot rätt i att det kan utlösas av traumatiska upplevelser. Men man har det redan från början, latent.

Så en person som "blir galen" har alltid varit det. Bara varit bättre eller sämre på att hantera det.
Citera
2022-02-01, 15:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Svåra omständigheter har inget med saken att göra. Psykisk ohälsa är ärftliga genetiska markörer.
Du har däremot rätt i att det kan utlösas av traumatiska upplevelser. Men man har det redan från början, latent.

Så en person som "blir galen" har alltid varit det. Bara varit bättre eller sämre på att hantera det.
Psykisk ohälsa kan skapas av både arv och miljö eller både och. En skillnad är naturligtvis vilken sorts psykisk ohälsa man lider utav.
Citera
2022-02-01, 18:21
Medlem
Citat:

Nej, tack och lov. En person med de känslomässiga svängningarna, med självmordshot och självmordsförsök, och med en sådan massmedial fingertoppskänslighet (se början av den här tråden!), med kopplingar till alternativhögern och som (enligt vissa av oss) använt sig av en högerextrem retorik, bör inte pyssla med politik. Varken till vänster eller höger. Oavsett om hon nu är medvetet manipulativ (så uppfattade jag Jag vill inte dö...) eller omedvetet.

Nina Björks snubbe - dvs hennes äkta hälft - ligger ju runt. Och i var och varannan intervju uttalar sig Nina om att trohet i en relation inte är viktigt. Men kanske därför hon känner sig oattraktiv?

Åsa Linderborg har haft diverse otrohetsaffärer.

Heberlein tar själv initiativ till sexuella eskapader. Hennes exman Magnus fick väl känna på... Han ville nog inte riktigt ha det så.
Citera
2022-02-05, 15:28
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Jag vägrar tro att du inte fattar vad jag menar!!!!!! för jag har läst nåt enstaka inlägg av dig o du verkar inte va den som avfärdar o lever efter antaganden o rena fördomar i alla fall.

Visst har vi alla en sårbarhet, vi är inte mera än människor liksom! o som jag skrev så bestämmer gener mångt o mycket av hur vi utvecklas som personer men även omgivning/ miljön sätter spåren i oss.

Människors förmågor att värja sig mot yttre svåra livsbetingelser, varierar från person till person. Vissa klarar av att utsättas för stora påfrestningar o ändå behålla hälsan, andra inte.

Sedan är det ju tveklöst så att långvarig svår stress i livet, ökar risken att drabbas av psykisk ohälsa det kan du inte neka till.

Jag håller inte med om att en människa ÄR en sjukdom - det gör ju att personen blir identifierad som en enda stor vandrande diagnos o ett problem. En person är mera än en diagnos o ÄR därför inte sin sjukdom. Fast du kanske menade nåt annat med ditt "ÄR"?

Det jag funderade på här iom att vi skriver om Heberleins o hennes mående o agerande där utav med att skriva bok när hon inte borde osv, fick mig att tänka på det som börjat pratas om lite på senare tid; vad är det som gör att så många konstnärer/ artister mår psykiskt dåligt? Intressanta tankegångar som jag tycker är intressanta.

Finns lite att läsa om det bl a;
"People who have worked in the arts throughout history have dealt with poverty, persecution, social alienation, psychological trauma, substance abuse, high stress and other such environmental factors which are associated with developing and perhaps causing mental illness."

"The nature of the art industry—with its economic precarity, critiques, and “winner takes all” reward structure—can contribute to anxiety, depression, and substance abuse."

"Artists are often rewarded for self-harming behavior and the myth of a positive connection between “madness and genius” persists."

https://www.artworkarchive.com/blog/...-mental-health

Jag tycker det är talande just hur det här med det positiva sambandet mellan galenskap o geni- myten- , att konstnärer premieras för sin galenskap, Jag tänker paralleller om det här kring Heberlein, att liksom Heberlein kunna skriva en bok mitt i ett skov som hon efteråt känner blev fel men ändå får hon alla positiva följder av det som en uppmärksammad bok som säljer stort. Tål att fundera kring det här tycker jag- är det verkligen rättvist mot konstnären i fråga?
Citera
2022-03-21, 12:09
Medlem
Heberlein & make flyttade till Malmö 2020. Så här skrev hon om staden i Smedjan (Timbro) 14:e juli 2021, https://timbro.se/smedjan/att-lamna-...att-atervanda/:
Citat:
Malmö är en fantastisk stad, en stad som behöver sina vänner. Därför stannar jag kvar, trots att jag ser de problem staden brottas med. Man överger inte den som behöver en, när de behöver en som mest.

Tidigare har hon även skrivit "Vi behövs för att väga upp den kriminalitet som plågar Malmö", vilket möjligen skulle funka om hon tog med sig en miljon etniska svenskar i flyttlasset.

Snabbspolning fram till idag, mindre än två år efter flytten och mindre än ett år efter artikeln, ser jag på makens Facebook (där man ibland hittar intressant info om kriget i Ukraina) att paret har flyttat till en mindre ort på Österlen.

De storstilade motiven för att flytta till al-Malmö och väga upp kriminaliteten där, verkar inte ha klarat mötet med stadens dysfunktionella verklighet. Inte ens i två år.

"Man överger inte den som behöver en" - det citatet åldrades inte väl.
Citera
2022-04-09, 12:23
Medlem
I SvD, tyvärr betalvägg, klagar Heberlein på att män ”inte får upp den” i hennes säng…
Hon har inte funderat på varför… hon kanske inte är så attraktiv. Hon uppger att hon dejtar medelålders män, hon får väl söka sig till yngre då. Istället för att beklaga sig i tidningarna.
Citera
2022-04-09, 13:20
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
I SvD, tyvärr betalvägg, klagar Heberlein på att män ”inte får upp den” i hennes säng…
Hon har inte funderat på varför… hon kanske inte är så attraktiv. Hon uppger att hon dejtar medelålders män, hon får väl söka sig till yngre då. Istället för att beklaga sig i tidningarna.
Nämen gud va jag velat läsa den artikeln!!! är det ingen här som läst den o som kan berätta lite??!!

Googlade o hittade artikeln nu - verkar handla om att män med stigande ålder kan få potensproblem- vilket ju såklart är helt normalt o inget att skämmas över som man. O för den som vill så finns hjälp att få för män med impontens.

Jag tycker det är mera skrämmande att hon, som kvinna över 40 år, inte ens visste om att män kan få potensproblem!!??

https://www.svd.se/a/wOjJlo/ann-hebe...en-folksjukdom ;
"När Ann Heberlein blev singel som 40-åring och började dejta igen stötte hon på något hon aldrig upplevt tidigare. Män fick inte upp den. Hon trodde det berodde på att hon träffade kulturmän, som rökte och drack. Men problemet var större än så, skulle det visa sig. "
Senast redigerad av KnackehaxanMia 2022-04-09 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in