2022-04-09, 08:47
Medlem
I Mariupol förlorar den från början 14 000 starka Ukrainska armén mer och mer terräng, nu är det 3000 försvarare kvar, och de flesta i industriområdet där också Azov militären har sitt "stronghold". Ett gigantisk bygge ifrån tidigare Sovjetunionen tid, med bunkrar etc.
En tidsfråga innan den också faller.
Ryssarna har tagit delar av hamnen, bifogar en bildserie på det.
https://southfront.org/first-footage-from-seaport-of-mariupol-russian-forces-gained-strategic-position-secure-evacuation-of -international-crews/
Citera
2022-04-09, 08:48
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har inte brist på soldaterna. Jag tror de behöver mer långdistansrobotar och artilleri med lång räckvidd. Det senare skall Storbritannien skicka. Sedan vet jag inte vad det finns för typ av vapen som de saknar?

Jag tror de har efterfrågat luftvärn med lång räckvidd typ Patriot för att kunna skjuta ner ballistiska robotar. Kryssningsmissiler med stand off förmåga för att kunna slå mot områden med mycket ryskt luftvärn utan att riskera sina piloter (så som Ryssland gör mot Ukraina nu). Attackflyg och jaktflyg.

Btw, ang artilleri så förstod jag det som att något av baltländerna också skickat artilleripjäser. Ryssarna ska även ha lämnat ett större antal pjäser vid sin reträtt från Kiev som Ukraina lär kunna ”återanvända”. Bra att de tänker på miljön där, ukrainarna…
Citera
2022-04-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Nu jävlar händer det grejer. Britterna skickar både pansar (riktiga, inte som sovjet) och luftvärnsrobotar. Plus en massa annat smått och gott. Ser ut som kommande vecka blir härlig läsning och videos med många dödade våldtäktsbarbarer

Storbritannien skickar pansarfordon till Ukraina

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/storbritannien-skickar-pansarfordon-till-ukraina/ar-AAW1ENc?ocid=msedgntp&cvid=b0bc1bb9f909493fbd276b4 42428a759

Storbritannien skickar fler vapen till Ukraina, däribland för första gången pansarfordon. Det rapporterar Sky News.

Även luftvärnsrobotar och materiel som hjälmar kroppsskydd och mörkerglasögon ingår i paketet, som har ett värde på 100 miljoner pund, motsvarande 1,2 miljarder kronor.

Ja det är möjligt att fordonen är bepansrade men dom här Mastiff ser inte ut som bra stridsfordon. Ukraina skulle behöva riktiga stridsvagnar och det är väl bara Tjeckien som sänt in sådana. Men allra mest behöver man artilleri för att bekämpa ryska truppkoncentrationer.
Citera
2022-04-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för länk. Ska läsa ordentligt.

Galna, dumma ryssjävlar.

Jag är totalt paranoid. Skulle inte förvåna mig om kretinerna samlar avfall och gör dirty bombs.

Vad fan gjorde de bland avfallet?
Att de hanterade det med bara händer, låter väldigt ryskt.
Soldaten fattade väl inte att det va radioaktivt avfall. Vi snackar om soldater som är smarta nog att gräva skyttegravar i radioaktiv jord.
Citera
2022-04-09, 08:50
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Odjuren siktade på perrongen där flyktingar väntade på tåget.

Aha dom visade inga bilder ifrån spårområdet (kanske av förklarliga skäl då...)

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vissa stater, inklusive Sverige har förbjudit särskilt grymma vapen som klusterammunition, personalminor och vissa brandvapen. Men självklart så är det, hur som helst strängt förbjudet att använda sådana vapen i tättbebyggt område. [b]Här talar vi, dessutom om en ren terrorattack[ mot en stor, civil folkmassa!/B]

Mmm det känns som att listan kan göras lång nu på ryssarnas brott faktiskt, man väntar ju bara på att se hur det ser ut efter att dom lämnat dom andra städerna dom härjat i! men det blir nog inga roliga bilder...
Citera
2022-04-09, 08:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Regimskiftesmaffian i USA har inte varit aktiv i de länderna. I Ukraina har dessa krafter pumpat in vapen och pengar i massor, anstiftat revolution, främjat inbördeskrig och gött antiryska sentiment. Detta har stört Ryssland. Ukraina är uppenbarligen av särskilt strategiskt intresse för Ryssland.

Jag har aldrig sett några övertygande bevis för att USA anstiftat någon revolution i Ukraina eller främjat inbördeskrig.

De baltiska länderna är väl för övrigt nog så antiryska. Där minns man tydligt hur det var att tvingas tillhöra Sovjetunionen. De vände sig mot USA så fort de bara kunde. Den amerikanska ’regimskiftesmaffian’ har inte en behövt jobba i Estland och Lettland.
Citera
2022-04-09, 08:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Ja fast bombade verkligen ryssarna själva tågstationen? på alla tv-bilder och allt jag sett så ser stationen hel och fin ut och så ligger bomben ute på en gräsmatta 50m ifrån stationen...
Det var ju en klusterbomb som är designad för "mjuka mål". En sådan dödar människor men skonar byggnader.
Citera
2022-04-09, 08:53
Medlem
donald12s avatar
Lite fler sanktioner. Hoppas på ännu fler dock...

Tex

a prohibition to purchase, import or transfer coal and other solid fossil fuels into the EU if they originate in Russia or are exported from Russia, as from August 2022. Imports of coal into the EU are currently worth EUR 8 billion per year.

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/04/08/eu-adopts-fifth-round-of-sanctions-against-russia-over-its-military-aggression-against-ukraine/
Citera
2022-04-09, 08:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En viktig sak ifrån artikeln :

Dvornikov är en mångårig veteran som tog värvning i den sovjetiska armén redan 1978.

Utnämnandet av honom uppges också vara en del av en hel omorganisering av den militära insatsen i Ukraina mot en mer centraliserad ledning. Hittills under kriget har befälhavaren för respektive militärt område haft befälet över sina trupper

Dvs, befäl har fått sparken för sina misslyckanden.

Man undrar ju hur bra en mer centraliserad ledning är. Å ena sidan gissar jag att det är bra med taktisk och strategisk kontroll över hela krigsinsatsen, och att samordning mellan förbanden blir bättre. Å andra sidan har bedömare sagt att ett av Rysslands problem har varit att de enskilda förbanden inte kunnat operera självständigt från chans att deras kommunikationsmöjligheter mellan stan och förband är dåliga och ofta sker över öppna radiokanaler. Vi får väl se. Hoppas såklart att Ukraina lyckas sätta en tochka-missil rakt i generalstabsplatsen
Citera
2022-04-09, 08:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Men oavsett ovanstående så är bästa försvar mot invasion naturligtvis att se till att ha goda relationer med sina grannländer, eftersom man alltid kommer vara omgiven av grannländer på alla sidor hur man än bär sig åt*.

*Om man nu inte har typ atlantkusten eller stilla havet som gräns. Men ni förstår vad jag menar.
Den ryska definitionen av "säkra gränser" är att det finns ryska trupper på bägge sidorna av gränsen..
Citera
2022-04-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Soldaten fattade väl inte att det va radioaktivt avfall. Vi snackar om soldater som är smarta nog att gräva skyttegravar i radioaktiv jord.

De är kretiner. Outbildade och ignoranta.
Intressant artikel. De har tydligen bott under marken också och startat skogsbrand. Mysig rök...

Och de har såklart dragit med sig radioaktivt stoff, när de lämnade Tjernobyl. Tusentals ner eller mindre radioaktiva persedlar, hamnar utanför Tjernobyl.

Fordonen är också dammiga, och håret, vapnen och maten.

Ryssarna är verkligen blåsta.
Ryssen är alltid sin egen värsta fiende.
Citera
2022-04-09, 08:57
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det var ju en klusterbomb som är designad för "mjuka mål". En sådan dödar människor men skonar byggnader.

Men vafan dom smäller väl ändå där dom landar? hur fan kommer det sig annars att två bilar blev totalkvaddade på parkeringen?

(jag har faktiskt spelat worms jag vet vilken jävla förödelse dom lämnar efter sig!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in