2022-04-09, 01:02
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vet man något om hur dessa robotar avfyras? Den ukrainska flottan är väl i princip obefintlig. De sänkte ju bla sitt största fartyg i hamn i Mykolaiv, och verkar mest ha mindre fartyg i övrigt, inget som klarar att bära ett Harpoon-system, gissar jag. Dvs, ska de avfyras från land ska man komma jäkligt nära Krim för att kunna använda dem för att spela sänka skepp.

Två veckor så är Krym Ukraina.
Citera
2022-04-09, 01:03
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Lite om ryssarnas dödssiffror från WP och deras info från The Soldiers’ Mothers Committee. Mycket intressant.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/04/08/russia-war-dead-soldiers-bodies/
18000, mjo, låter rimligt, men med skador 40000 till, kanske.
Citera
2022-04-09, 01:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
https://www.bitchute.com/video/81gs5uYkHR4K/

Ukrainas president erkänner att Nazisterna är en del av deras armé. Det är vad det är säger han. Och det är väl inte riktigt rumsrent av Sverige och övriga Europa att skicka vapen till nazister och dessutom ljuga om det och massa annat för befolkningen. Heja Sverige ni stöttar nu officiellt Hitlers största supportrar och blir därmed en måltavla för direkta attacker själva.

Och hela woke vänstern vad håller dom på med? Trodde dom hatade fascister och nazister? Vilka idioter... eller har dom blivit helt blåsta av main stream media som så många andra?

Det finns ett ordspråk för det, "my enemies enemy is my friend!"
Citera
2022-04-09, 01:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ryssland sätter in 60 000 nya soldater. Dags att fylla på Ukrainas armé!
Med proffs. Och moderna vapen. En i ordens egentliga mening Befrielserörelse.

Ukraina har inte brist på soldaterna. Jag tror de behöver mer långdistansrobotar och artilleri med lång räckvidd. Det senare skall Storbritannien skicka. Sedan vet jag inte vad det finns för typ av vapen som de saknar?
Citera
2022-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Nu får de barnamördande ryska terroristerna en ny NATO-gräns på 134 mil nordväst om Moskbajs och typ 15 mil från St. Petersburg istället.

Yepp.

Och Ryssland kommer att svara med att stationera kärnvapen längs hela gränsen.

I praktiken får Europa ett Nordkorea x 100 längs hela gränsen.

Inte direkt ett bra resultat av detta.
Citera
2022-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har inte brist på soldaterna. Jag tror de behöver mer långdistansrobotar och artilleri med lång räckvidd. Det senare skall Storbritannien skicka. Sedan vet jag inte vad det finns för typ av vapen som de saknar?
Funderade innan på om det fanns några svårigheter med att få in sånt i landet men om Ursula Leyen kunde åka in till Kiev så är det nog riskfritt
Citera
2022-04-09, 01:18
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det låter som bra vapen. Verkar som England är på tårna i detta.👍
Nödvändigt med motattack- innan det är för sent 😡
Citera
2022-04-09, 01:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Funderade innan på om det fanns några svårigheter med att få in sånt i landet men om Ursula Leyen kunde åka in till Kiev så är det nog riskfritt

De kan nog få in allt, Slovakien skickade luftvärnsrobotar och det var enorma fordon. Kolla på dem de är extremt stora: https://twitter.com/UAWeapons/status/1512400749468299269
Citera
2022-04-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Om nu Ukrainarna är så fega så undrar jag varför Ryssarna inte åstadkommit en enda seger i hela kriget. Vad säger det då om den Ryska armen?

Länge gick ju diskussionerna vad som hade mest betydelse för Rysslands diskreta framgångar, Ukrainas starka motståndsvilja, eller Ryssarnas oförmåga?

Va!? Har du helt missat den östra delen av landet? Blir lite läskigt när folk på forumet blir lika fanatiska och blinda som ryssarna.
Citera
2022-04-09, 01:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3AoQV/putin-skickar-supergeneral-och-fler-soldater-till-ukraina

Putin vill desperat nå framgång i Ukraina inom en månad.

Nu uppges han ha utsett ”ryske hjälten” Alexander Dvornikov för att styra upp det kaosartade kriget.

Enligt Pentagon vill Ryssland också förstärka invasionsstyrkan med 60 000 nya soldater.

Enligt Pentagon återstår endast 80–85 procent av den ursprungliga ryska invasionsstyrkan. Resten tros ha dödats eller skadats sedan kriget inleddes för drygt sex veckor sedan.

En viktig sak ifrån artikeln :

Dvornikov är en mångårig veteran som tog värvning i den sovjetiska armén redan 1978.

Utnämnandet av honom uppges också vara en del av en hel omorganisering av den militära insatsen i Ukraina mot en mer centraliserad ledning. Hittills under kriget har befälhavaren för respektive militärt område haft befälet över sina trupper

Dvs, befäl har fått sparken för sina misslyckanden.
Citera
2022-04-09, 01:23
Medlem
Misstänker halva ryska armén kommer bli utplånad snart och de lär saknas av få eller inga.
Citera
2022-04-09, 01:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det låter som bra vapen. Verkar som England är på tårna i detta.👍
Nödvändigt med motattack- innan det är för sent 😡

Ja Storbritannien tar det på allvar. De ger mycket stöd. Jag tror de gav sjömålsrobotar också som gör att Ukraina kan försvara kusten mot ryssarnas fartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in