Citat:
Ursprungligen postat av
RealTide
Alltså, du är ju som en böld i röven i den hör tråden med dina efterblivna analyser
Kan du vara vänlig och ta din tidsmaskin och res tillbaka till 1812.
Mja, det kan väl för all del ligga lite i att Ukraina, om man nu skulle vilja invadera Ryssland (vilket ingen vill) är en bra bas för landinvasion. Bättre än baltstaterna eller nordligaste Norge, och att ha tillgång till tre potentiella invasionspunkter är väl alltid bättre än två (blir fyra om Finland går med, för övrigt).
Nu tror jag också att saker inte riktigt funkar på det sättet idag, när västvärlden har tillgång till fantastisk militär teknik och omfattande globala diplomatiska relationer som jag tror gör det möjligt att slå till mot Ryssland från alla möjliga håll och kanter även utan att NATO-alliansen förfogar över faktiska landgränser till Ryssland.
Det är lite lustigt också att Ukrainas geografi, med den kaspiska stäppen som sträcker sig hela vägen till Moskva, påstås vara ypperlig terräng för snabb invasion. Ryssland försökte ju just invadera från andra hållet, och körde fast totalt efter bara några mil...
Men oavsett ovanstående så är bästa försvar mot invasion naturligtvis att se till att ha goda relationer med sina grannländer, eftersom man
alltid kommer vara omgiven av grannländer på alla sidor hur man än bär sig åt*.
*Om man nu inte har typ atlantkusten eller stilla havet som gräns. Men ni förstår vad jag menar.