2022-04-09, 00:48
Medlem
Zicksacks avatar
Har det inte stått något om detta mer än i denna Hem&Hyra artikel och den här?
https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/mkb-stammer-hyresgast-for-rokskador-pa-nara-en-halv-miljon/
Sydsvenskan brukar ju ha koll på MKBs förehavande.
Senast redigerad av Zicksack 2022-04-09 kl. 00:51.
Citera
2022-04-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Vi leker med tanken att lägenheten hade varit nyrenoverad, nytapetserad och nymålad när han flyttade in och att han sedan flyttat ut efter två år. Säg också att han då lämnat en lägenhet så rökskadad att värden kände sig tvungen att måla och tapetsera om. Då hade det kunnat vara rimligt att han fått ersätta onormalt slitage. Enligt artikeln var det inte nyrenoverat när han flyttade in och inget underhåll hade skett på 20 år. Då var det nog hög tid att tapetsera och måla i vilket fall.

Du är medveten om att det inte räcker att "tapetsera o måla" för att få bort dessa rökskador va?
Citera
2022-04-09, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nja inte bara fett.
Har du någonsin storstädat ett rökrum?

Sen som någon skrev tidigare, visst materiel går det inte få bort alls på.
Haha.. jaså vad är det med menar du? Vill gärna veta
Vet man inte hur man ska få bort ett visst material så går det ju inte att få bort. Absolut
Citera
2022-04-09, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
Helt sjukt faktiskt! Om jag vore han skulle jag göra om renoveringen själv till kostnad av max 15000.
Citera
2022-04-09, 06:38
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Frågan är vad hyresavtalet uppgav som normalt slitage då Peter flyttade in i lägenheten på 90-talet?
Det går inte att ändra avtalet utan att omförhandla mellan parterna.

Tror du att hyresvärden har förbjudit rökning under tiden då Peter har bott i lägenheten?

Normalt slitage är ett hyfsat vedertaget uttryck
Citera
2022-04-09, 06:39
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Haltande liknelse. På 90-talet var det OK att röka inomhus.
Förändringen har skett gradvis utan att hyresvärden har informerat om att endast moderat rökning är tillåten.

Fastighetsägaren måste kunna visa upp avtalsändringar där tobaksrökning har förbjudits. Det är normalt slitage att det luktar jävligt i lokaler där det har rökts

Läs igen. Det handlade inte om att det luktade rök bara
Citera
2022-04-09, 06:40
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mycket exakt jämförelse, men det går inte att göra i Sverige. Enda möjligheten hade varit om man varit anställd på ett företag som tillät rökning på arbetsplatsen mot gällande arbetsmiljöbestämmelse. Går vi tillbaka till början på 80-talet och före det så var rökning ett vanligt inslag på arbetsplatserna. Kunder och bankanställda kunde röka samtidigt som de pratade lån. På 70-talet stod folk och rökte i kön till kassan på Systembolaget.

Men ingen har gjort det och vunnit? Är det så, då ger jag dig en poäng
Citera
2022-04-09, 07:12
Medlem
Bor i en BRF som bildades tidigt 90-tal och man fick lägenheten nästan gratis! 28000 för vår del! SÅLEDES hamnade här allehanda existenser och BL A en äldre man som var "alkis" och storrökare. MINNS när han dog och lägenheten såldes hur man SANERADE! Inte ngt småfix utan SANERING!
Citera
2022-04-09, 08:11
Medlem
fermions avatar
Utan att veta om det är mer skadat än bara ytlagret av rök (Tidigare när "alla" rökte så hade man ju mycket textilier som "sög upp röken" och som kunde tvättas eller i de sunkiga fallen: inte ) så är det lika förbjudet att röka inomhus som att laga maträtter med friterad mat och envetna kryddor varje dag.
Men det klientelet får ju allt betalat av soc när de flyttar från sina på några år nedslitna lägenheter så där undviker man problemet. Hyresvärden har väl tagit för vana att ta betalt av det allmänna för att renovera vid flytt, och nu av bara farten så var det en svenne som inte fattat att det är 2022.
För övrigt finns det förstås fall som är extrema - minns en gång en person med mycket problem som visade sig ha massor av katter vars kiss sugits upp av sanden under golvet. Det var en av socialtjänsten hyrd lägenhet i en BRF och dödsboet fick betala reparationer vad jag minns ( han dog bland sina kartonger fyllda med skräp, och sina jamande katter )
Citera
2022-04-09, 08:24
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Finns det bilder från lägenheten? Den måste se uber -förjävlig ut.

Noterar också det nikotingula skägget

Han är 58 och ser ut som 75...
Verkligen värt pumpa in700 000 i fickorna på ett stenrikt tobaksbolag för att få åldras i förtid.
Börja röka nu!
Citera
2022-04-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Utan att veta om det är mer skadat än bara ytlagret av rök (Tidigare när "alla" rökte så hade man ju mycket textilier som "sög upp röken" och som kunde tvättas eller i de sunkiga fallen: inte ) så är det lika förbjudet att röka inomhus som att laga maträtter med friterad mat och envetna kryddor varje dag.
Men det klientelet får ju allt betalat av soc när de flyttar från sina på några år nedslitna lägenheter så där undviker man problemet. Hyresvärden har väl tagit för vana att ta betalt av det allmänna för att renovera vid flytt, och nu av bara farten så var det en svenne som inte fattat att det är 2022.
För övrigt finns det förstås fall som är extrema - minns en gång en person med mycket problem som visade sig ha massor av katter vars kiss sugits upp av sanden under golvet. Det var en av socialtjänsten hyrd lägenhet i en BRF och dödsboet fick betala reparationer vad jag minns ( han dog bland sina kartonger fyllda med skräp, och sina jamande katter )
Jag gillar kryddstark mat vem gör inte det? Visserligen har jag en fläkt i köket och behöver inte rapportera in mina val av kryddor till hyresvärden. En mänsklig rättighet borde vara att få anordna sitt eget intag i sitt eget hem oavsett om man hyr eller råkar äga det.
Citera
2022-04-09, 09:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Han är 58 och ser ut som 75
Ja jisses, håller med, skulle kunna användas som varningsbild på paketen. Samhällskostnaden för rökningen är 1.5-2 miljarder per månad, och en genomsnittlig rökare (som röker färre än så) förkortar sitt liv med tio år. Staten, eller rättare sagt ickerökarna, börjar tröttna på att subventionera de här bolmarna. Att bostadsbolag stämmer i bäcken är bara bra. Fler lär följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in