Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
När blev det förbjudet på flygplan?
Dom första gånger jag flög någonsin minns jag att det fanns askkoppar vid varje plats men var ingen aska i dom, har för mig det var inte tillåtet och man kände ingen rök.
På Tågen var det annorlunda, tror det dröjde länge där innan rökförbudet slog igenom
Om man skall återgå till Topic... Bostäder en ytterligare anledning det blir förbjudet är ju liksom på flygplan, tåg, och industrier att öka brandsäkerheten , dom år jag jobbat med Fastigheter har jag varit med om minst 3 Bränder med totalskada orsakat av Rökning i soffor, sängar.
Det första rökfria flyget i januari 1986 var svenskt :-)
Det var företagsläkaren Erik Norberg som lobbade för rökfri arbetsmiljö för kabinpersonalen.
Organisationen Rökfri generation gav idén om ”rökfritt” istället för ”rökförbud”.
1997 blev SAS rökfritt till alla destinationer.
I USA blev flygningar kortare än två timmar rökfria år 1988, all inrikestrafik från 1990 och internationella flygningar från år 2000.
Nu skulle vi behöva en ny Erik Norberg för att ett beslut om rökfria bostadshus skulle införas.
En ny amerikansk studie visar att inomhusrökning har lämnat ett arv med
giftiga rester av tobaksrök i flerbostadshus som nuvarande boende kan utsättas för. I samtliga 220 undersökta lägenheter fanns
nikotinrester, trots att det var förbjudet att röka i hälften av bostäderna.
Man pratar om
tredjehandsrök som finns kvar under lång tid och
kan påverka hälsan, särskilt för
barn som vistas i dessa miljöer.
Det forskas allt mer kring tredjehandsrökens toxicitet vilket stöder initiativ att i stor utsträckning f
örbjuda tobaksanvändning i alla inomhusmiljöer och att kräva att de som tjänar på tobaksförsäljning bidrar till saneringen av det giftiga arvet från tobaksvaror..