2022-04-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Det där måste vara en generationsfråga. När jag växte upp rökte farsan överallt, inklusive i bilen. Fröknarna rökte på dagis. Alla rökte på jobbet, på krogen överallt. Jag har aldrig varit rökare men jag störs inte av röklukt, det är nästan tvärtom. Det är inte hela världen om någon röker en cigg på balkongen under mig. Faktum är att jag har en sån gubbe i lägenheten under, när jag tänker efter
So it’s all good..

Som sagt: utvecklingen går framåt - åtminstone på vissa områden. Nu inser man skadorna av passiv rökning på ett annat sätt än tidigare. Barn har också mer rättigheter än förr tiden. Man tänker inte på de vuxnas rätt att få njuta av sin cigarett, utan barnens rätt att få andas frisk luft.
På krogen behöver inte personalen stå ut med fyllon som förpestar deras inandningsluft. Rökarna får istället huttra i kylan utanför.

Nu återstår total rökförbud i flerfamiljshus. Ingenstans - inte ens på balkongen - ska man kunna röka. Den enes rättighet att få droga sig ska inte gå ut på den andres rätt att andas.
Citera
2022-04-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det där trodde även jag.... Men så var vi ett gäng killar som åkte till Köpenhamn, hamnade på en riktigt sunkig intäkt sylta (där taket var jävlar så nikotingult), öl + shot kostade 60 danska och det enda som skilde toaletten från övriga lokalen var en masoniteskiva....
När jag kom hem, och framförallt dagen efter - jag saknar ord. Fick ösa allt i tvätten, kläder, sängkläder, kuddarna, madrassöverdraget. Tvätta håret fyra-fem gånger med schampo och vädra hallen i två dagar. FY FAN vad rök lutkar skit efter alla dessa år med rökförbud. Jag fattar inte att man stod ut förr.

Man "stod ut" för att man inte hade något annat val. Barnen kunde inte få de vuxna att ta hänsyn om de vuxna var tillräckligt korkade att inte inser detta själva.

Restaurangpersonalen hade bara ett val: rösta med fötterna. Tom då när rökförbudet infördes och man pratade om rätt till frisk luft på sin arbetsplats ansåg många rökare att restauranganställda "fick skylla sig själva eller välja ett annat yrke".

För att inte tala om att flyga när man själv var icke-rökare och rökning ombord var fortfarande tillåtet. Rökning var tillåtet bakre delen av flygplanet (som om luften skulle stanna där..) så många rökare bokade plats i den främre delen och sen reste sig upp och rökte där bak..

Helt hårresande att tänka hur det blir när missbrukare får bestämma över reglerna.
Citera
2022-04-10, 16:55
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
...............text.................
För att inte tala om att flyga när man själv var icke-rökare och rökning ombord var fortfarande tillåtet. Rökning var tillåtet bakre delen av flygplanet (som om luften skulle stanna där..) så många rökare bokade plats i den främre delen och sen reste sig upp och rökte där bak.. .....text.............

När blev det förbjudet på flygplan?

Dom första gånger jag flög någonsin minns jag att det fanns askkoppar vid varje plats men var ingen aska i dom, har för mig det var inte tillåtet och man kände ingen rök.

På Tågen var det annorlunda, tror det dröjde länge där innan rökförbudet slog igenom

Om man skall återgå till Topic... Bostäder en ytterligare anledning det blir förbjudet är ju liksom på flygplan, tåg, och industrier att öka brandsäkerheten , dom år jag jobbat med Fastigheter har jag varit med om minst 3 Bränder med totalskada orsakat av Rökning i soffor, sängar.
Citera
2022-04-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
När blev det förbjudet på flygplan?

Dom första gånger jag flög någonsin minns jag att det fanns askkoppar vid varje plats men var ingen aska i dom, har för mig det var inte tillåtet och man kände ingen rök.

På Tågen var det annorlunda, tror det dröjde länge där innan rökförbudet slog igenom

Om man skall återgå till Topic... Bostäder en ytterligare anledning det blir förbjudet är ju liksom på flygplan, tåg, och industrier att öka brandsäkerheten , dom år jag jobbat med Fastigheter har jag varit med om minst 3 Bränder med totalskada orsakat av Rökning i soffor, sängar.

Det första rökfria flyget i januari 1986 var svenskt :-)
Det var företagsläkaren Erik Norberg som lobbade för rökfri arbetsmiljö för kabinpersonalen.
Organisationen Rökfri generation gav idén om ”rökfritt” istället för ”rökförbud”.
1997 blev SAS rökfritt till alla destinationer.
I USA blev flygningar kortare än två timmar rökfria år 1988, all inrikestrafik från 1990 och internationella flygningar från år 2000.

Nu skulle vi behöva en ny Erik Norberg för att ett beslut om rökfria bostadshus skulle införas.

En ny amerikansk studie visar att inomhusrökning har lämnat ett arv med giftiga rester av tobaksrök i flerbostadshus som nuvarande boende kan utsättas för. I samtliga 220 undersökta lägenheter fanns nikotinrester, trots att det var förbjudet att röka i hälften av bostäderna.
Man pratar om tredjehandsrök som finns kvar under lång tid och kan påverka hälsan, särskilt för barn som vistas i dessa miljöer.

Det forskas allt mer kring tredjehandsrökens toxicitet vilket stöder initiativ att i stor utsträckning förbjuda tobaksanvändning i alla inomhusmiljöer och att kräva att de som tjänar på tobaksförsäljning bidrar till saneringen av det giftiga arvet från tobaksvaror..
Citera
2022-04-10, 19:40
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Så om man steker tex bacon varje morgon så blir man också betalningsskyldig...?

Det är ni straigt edge idioter som inte fattar.

Om jag kokar kål varje dag i 20 år då ...är det ok?
Motsvarigheten vore väl att låta bacon fettet bränna så de blir brandlukt i allt organiskt material och att intr tvätta bort de utan att de sätter sig permanent.
Kan tycka att halva summan och rot ka ske är rimligt, ev förbjuda rökning inomhus.
Citera
2022-04-10, 19:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Motsvarigheten vore väl att låta bacon fettet bränna så de blir brandlukt i allt organiskt material och att intr tvätta bort de utan att de sätter sig permanent.
Kan tycka att halva summan och rot ka ske är rimligt, ev förbjuda rökning inomhus.

Rot?

Tråden handlar om en hyresrätt.
Citera
2022-04-10, 20:42
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Skulle nog säga att Peter bör ersätta värden. Men 600 k för en lägenhet som inte värden renoverat på 20 år verkar ju totalt oskäligt…
Citera
2022-04-10, 20:50
Bannlyst
Jag har själv haft oturen att råka kliva in i bostäder där borströkande 40-talister kedjerökt med stängda fönster sedan 70-talet till modern tid, och det är fan inte roligt på något sätt!

Har varit med om exempel där man behövt riva alla ytskikt, som färg, tapet och golv då utvädring inte gjort ett skit, är det så illa i kök och badrum, väldigt kostnadsdrivande att byta ut, så förstår jag att detta blir summan och det är väldigt nonchalant av hyresgästen att vara så vårdslös.

Lånar man en bostad/bil eller annan egendom, då ska man ta hand om den och återlämna så nära ursprungligt skick som möjligt, gör man det inte så måste man tyvärr räkna med konsekvenser….
Citera
2022-04-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Tror han kommer att få betala men inte så mycket..han har nog hemförsäkring sen får han kanske en avbetalningsplan.

Svårt att få ersättning genom försäkringsbolaget om det är vanvård. Det ska ju vara en plötsligt uppkommen skada/olyckshändelse för att hemförsäkringen ska gälla - en skada som man själv inte medvetet har orsakat.

Däremot kanske de hjälper till med rättegångskostnaderna.
Citera
2022-04-10, 21:42
Medlem
Rökning var under alla år tillåten i lägenheten som inte är en så kallad "allergilägenhet".

Lägenheten var inte ens renoverad när han flyttade in i den för hela 20 år sedan. Under alla dessa 20 år har INGET underhåll eller någon målning utförts av hyresvärden MKB, det kommunala bostadsbolaget i Malmö.

I den lilla tvårumslägenheten hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft i den lilla lägenheten som alltså inte är en allergilägenhet. Men det hjälpte inte. Efter besiktningen var hyresvärden MKB:s dom att lägenheten var kraftigt rökskadad.

Och nu tvingas han stå för hela saneringskostnaden som handlar om allt från spärrmålning till ny hatthylla: chockerande 415 000 kronor! Det förefaller inte skäligt, tycker jag.

Källa:https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Senast redigerad av tankar 2022-04-10 kl. 21:44.
Citera
2022-04-10, 22:12
Medlem
Bra så att han får ångest och måste röka mer och dör en plågsam cancerdöd!
Citera
2022-04-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Så jag får alltså pissa och skita dagligen inne på parketten i lägenheten i 50 år, ha på en rökmaskin konstant, flå en älg och smeta väggarna fulla med fiskrens?

Stod ju inte i kontraktet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in