2022-04-08, 22:10
Medlem
Om skadorna är såpass stora, borde inte hyresvärden anlitat en oberoende besiktningsman istället för att utfört den själv?

Är det inte märkligt att hyresvärden pratar att hyresvärden först säger till Peter att det kommer kosta mellan 15-25 tusen om han inte åtgärdar felen själv och utan att nämna något för Peter totalrenoverar lägenheten och sen skickar en faktura på 400?
Svårt att bevisa vad som är sant. Men det känns ändå rimligt att Peter åtminstone skulle gjort ett försök innan om han visste om att det skulle kosta han såpass mycket, eller ?

Tydligen var golvet så rökskadat (rök når sällan ner till golvet) att det Behövdes helt nytt golv för nästan 7 tusen å anlita en golvläggare för 6.5k.
Totalt lite över 13 tusen. För parketten
Tydligen så hade rökning bildat asbest under golvet med som dom var tvungen att sanera.. Sen behövde Dom ju såklart bila det sprillans nya golvet
33 500kr..
46 tusen kostade alltså golvrenovering

Målning 48 000
Spärrmålning 41 000
Totalt kostade det alltså 89 tusen att måla om.
Visst, nikotin är överjävligt och tar sig in i det mesta.. Målar man över eller tapetserar så kommer nikotinet till slut tar sig igenom och därför spärrmålar man efter så stoppar eftersom nikotinet inte tar sig genom då..

Eller så funkar det ju också att ta bort nikotinet så slipper man spärrmåla helt o hållet.
Vilket går ! Om man förstår vad nikotin är för något. För det går absolut att få bort, då talar jag av egen erfarenhet!
Men visst, dom flesta människor orkar inte ens ta reda på om det går. Så Spärrmålning är ett måste..

Hyra av industridamsugare 2200 för 1.5 dygn.
Ok, hyresvärden kanske inte vet om att han kan köpa en helt ny för 2900 på biltema..
Rimligt kostnad. Självklart!

Hyresvärden hade tom fräckheten att nota han 1 000spänn för en jävla hatthylla.
Lägenheten har inte renoverats sen Peter flytta in, alltså 20 år plus. Den hatthyllan hade varit skräp oavsett. Men värden anser konstigt nog att den gamla hatthyllan motsvarar en helt ny.. Rimligt ?

Jag är förvånad att värden inte såg nån fläck på vitvarorna o bytte ut hela köket.. uppenbarligen Behövdes ett nytt kök från Ikea för 150 000 ytterligare.
Var inte badrummet förstört? Låter märkligt att badrummet klara sig. Alla rökare , älskar att röka när dom skiter. Står säkert i nån Wikipedialänk nånstans..

Hur som helst. Varför i helvete upplyste han inte Peter innan han bestämde sig att total renovera hela jävla lägenheten för 400 000??
Slog det honom inte att Peter kanske vill veta om en sån sak eller var det kanske så att värden såg en lägenhet som inte renoverats på över 20 år och var gammal och omodern och nu såg sin chans att få någon annan att betala notan??
Nej nej. Låter orimligt. Det är inte i hyresvärden intess3 whats so ever.
Senast redigerad av HejFrans 2022-04-08 kl. 22:12.
Citera
2022-04-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
”Osa under fläkten” 😂 Vilken nytta skulle det göra?!
Förutsatte naturligtvis att du var införstådd i att ALL städning även innefattar att skrubba och torka ☝️😉

Jojo.. Något gjordes fel iallafall.
Ättika är ett av världen bästa luftbortagare. Ättika är tom bättre än många av de bästa industrimedlen..
Har dessutom använt Ättika själv så vet att det funkar jävligt bra. Använda tom Ättika när jag odla weed hemma. Tom under torkningen av 3 plantor. Räckte med två små skålar o all weedlukt försvann heeelt. Hade tom folk hemma som inte märkte ett skit!
Ättika is the shit of all shit min vän.
Vet inte om du vet hur mycket en weed torkning luktar, men dom tre plantorna hade sträckt sig 2-3 kvarter bort utan antingen Ättika eller kolfilter.
Kolfilter finns ju även till köksfläktar Vilket är ett bra tips om du inte förstår hur man kommer åt alla ytor riktigt.
Bikarbonat säger sig självt att det funkar om man förstår den kemiska reaktionen.. Google it..

Om inte annat så kan man ju dra till med nån 99% etanol.. då går allt bort.
Nått fel gjorde du..
Citera
2022-04-08, 22:24
Medlem
Jiiimboohs avatar
Vi leker med tanken att lägenheten hade varit nyrenoverad, nytapetserad och nymålad när han flyttade in och att han sedan flyttat ut efter två år. Säg också att han då lämnat en lägenhet så rökskadad att värden kände sig tvungen att måla och tapetsera om. Då hade det kunnat vara rimligt att han fått ersätta onormalt slitage. Enligt artikeln var det inte nyrenoverat när han flyttade in och inget underhåll hade skett på 20 år. Då var det nog hög tid att tapetsera och måla i vilket fall.
Citera
2022-04-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Autism?

Skrev jag något om tur? Låter ju som att du gjort klart bättre livsval än stackars Peter

Då är de nog ganska korkade. Om de inte sitter på en gammal lägenhet, centralt, med extremt låg hyra. Dessa kan man ju dessutom sälja när man flyttar.

Saken är ju den att man inte betalar hyresvärdens omkostnader och vinst utan kan investera i sitt egna boende. Det är i sig en bra investering.

Man blir inte rik på att betala höga hyror i alla fall.

Ja, det är det. I många fall. De betalar inte hyran själva så för dem spelar det ingen roll vad månadskostnaden är. Och kommuner blir tvungna att betala om det inte finns några alternativ.

Om man tjänar så pass bra så är man rent korkad om man bor i en nybyggd hyresrätt. Finns bättre sätt att blåsa pengar på kan man lugnt säga.

Det är alla fritt att tycka. Även fast de har fel. Att de själva är "loosers" lär de nog inte förstå själva.

Right back at you

Nej men du försöker få det att låta som att det bara är trash folk som bor i hyresrätter.

Så jävla märkvärdigt är det inte att äga bostad.
Vart har du fått den korkade idén från? Egocentrumet gissar jag på.
Kom tillbaka när du vet hur man vänder 10 000 till en mille under ett år om du vill vara märkvärdig.. skryta om något mindre är trash om nått.
Du fattar ju ens att de flesta i överklassen blev rika just därför dom hyrde.
Senast redigerad av HejFrans 2022-04-08 kl. 22:34.
Citera
2022-04-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jojo.. Något gjordes fel iallafall.
Ättika är ett av världen bästa luftbortagare. Ättika är tom bättre än många av de bästa industrimedlen..
Har dessutom använt Ättika själv så vet att det funkar jävligt bra. Använda tom Ättika när jag odla weed hemma. Tom under torkningen av 3 plantor. Räckte med två små skålar o all weedlukt försvann heeelt. Hade tom folk hemma som inte märkte ett skit!
Ättika is the shit of all shit min vän.
Vet inte om du vet hur mycket en weed torkning luktar, men dom tre plantorna hade sträckt sig 2-3 kvarter bort utan antingen Ättika eller kolfilter.
Kolfilter finns ju även till köksfläktar Vilket är ett bra tips om du inte förstår hur man kommer åt alla ytor riktigt.
Bikarbonat säger sig självt att det funkar om man förstår den kemiska reaktionen.. Google it..

Om inte annat så kan man ju dra till med nån 99% etanol.. då går allt bort.
Nått fel gjorde du..

Din weed verkar ha orsakat någon kemisk kortslutning i din hjärna ”om man förstår den kemiska reaktionen..”

Några fel i min städning existerar inte, vare sig på kemteknisk eller mekanisk nivå 😘
Citera
2022-04-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Din weed verkar ha orsakat någon kemisk kortslutning i din hjärna ”om man förstår den kemiska reaktionen..”

Några fel i min städning existerar inte, vare sig på kemteknisk eller mekanisk nivå 😘

Nikotin är i princip bara fett.
Vilket är busenkelt att ta bort..om man vet hur man gör då.
Eller tror du på riktigt att nikotin är så jävla starkt att det inte går att få bort ?
Det är gratis att tänka min vän.
Senast redigerad av HejFrans 2022-04-08 kl. 22:40.
Citera
2022-04-08, 23:59
Medlem
rubin22s avatar
Jag har städat en rökskadad lägenhet, man fick torka, torka, torka igen o igen.
Det jävla nikotinet tycktes aldrig försvinna!
Extremt tidskrävande. Och då var nog den lägenheten det handlar om än värre om han rökt i den i 20 år.
Jag har även städat rökrum, inte så trevligt!
Ättika hjälpte väl något mot lukten.
Citera
2022-04-09, 00:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Nikotin är i princip bara fett.
Vilket är busenkelt att ta bort..om man vet hur man gör då.
Eller tror du på riktigt att nikotin är så jävla starkt att det inte går att få bort ?
Det är gratis att tänka min vän.
Nja inte bara fett.
Har du någonsin storstädat ett rökrum?

Sen som någon skrev tidigare, visst materiel går det inte få bort alls på.
Citera
2022-04-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nja inte bara fett.
Har du någonsin storstädat ett rökrum?

Sen som någon skrev tidigare, visst materiel går det inte få bort alls på.

Äntligen en vettig människa som fattar 😄
Citera
2022-04-09, 00:34
Medlem
Gothenburgers avatar
Finns det bilder från lägenheten? Den måste se uber -förjävlig ut.

Noterar också det nikotingula skägget
Citera
2022-04-09, 00:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

"Vanlig" rökning torde räknas som normalt slitage, skulle kunna analogiseras med att hyresgästen stekt kryddstark mat i köket, och vitlökslukten inte går att "tvätta bort", utan köket är så att säga "marinerat i vitlök" av den kryddstarka matlagningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kronanmam
Förmodligen inte skrivit något om det i kontraktet men det är ändå ett onormalt slitage på lägenheten vilket gör att hyresgästen blir betalningsskyldig oavsett vad som står i kontraktet.

Nej, det kan knappast räknas som "onormalt slitage". Har han bott i lägenheten under 20 år, så är ändå alla ytskikt, vitvaror (gulvaror hehehe) etc. etc. utslitna/avskrivna, så lägenheten "saknar egentligt värde" sett på det sättet. MKB trodde jag inte skulle "försöka med en sån grej", låter mer som en idiot till privat värd som försöker sig på något sådant.

Jag är själv fastighetsägare och hyresvärd, skulle aldrig komma på tanken att kräva pengar av hyresgäst för att den har rökt i en lägenhet i 20 år. Alltså då underförstått att lägenheten "är 20 år gammal", och inte fått nya ytskikt under den tiden.

DÄREMOT skulle jag nog som MKB kräva hyresgäst på kostnad för sanering, om lägenheten är förhållandevis nyrenoverad, och ändå är inpyrd av tobaksrök.

MKB drar en rövare. Skulle vara förvånansvärt om MKB "vinner"!
Citera
2022-04-09, 00:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Vi leker med tanken att lägenheten hade varit nyrenoverad, nytapetserad och nymålad när han flyttade in och att han sedan flyttat ut efter två år. Säg också att han då lämnat en lägenhet så rökskadad att värden kände sig tvungen att måla och tapetsera om. Då hade det kunnat vara rimligt att han fått ersätta onormalt slitage. Enligt artikeln var det inte nyrenoverat när han flyttade in och inget underhåll hade skett på 20 år. Då var det nog hög tid att tapetsera och måla i vilket fall.

Exakt så. Se mitt tidigare svar alldeles ovanför i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in