2022-04-08, 09:45
Medlem
JokkMokks avatar
Helt rätt, skit ska skit ha.

"Det står inte i kontraktet att jag inte får röka inomhus".

Korrekt, samtidigt står det säkerligen om vad som anses som normalt slitage och ej.

Att sitta och svina sig som ett jävla socfall och röka inomhus, då får man ta smällen.
Citera
2022-04-08, 09:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Jag bodde i en MKB-lägenhet 6 månader när jag var student. En riktig skitlägenhet som aldrig underhållits, med hål i väggarna och trasiga tapeter.

När jag flyttade ut försökte de hävda att jag orsakat skadorna. Jag bestred och bad dem dra åt helvete och de backade.

Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om lägenheten var rökskadad sen tidigare och MKB försöker skylla på hyresgästen.

Ja, de försöker alltid lägga alla skador på hyresgästen. Själv blev jag fakturerad för en skada i ett sådär 70 år gammalt rör under golvet i mitt badrum som inte ens gick att se eller märka av från lägenheten, utan drabbade hyresgästen under.

(160 000 skulle jag betala för det enligt MKB)
Citera
2022-04-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Jag bodde i en MKB-lägenhet 6 månader när jag var student. En riktig skitlägenhet som aldrig underhållits, med hål i väggarna och trasiga tapeter.

När jag flyttade ut försökte de hävda att jag orsakat skadorna. Jag bestred och bad dem dra åt helvete och de backade.

Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om lägenheten var rökskadad sen tidigare och MKB försöker skylla på hyresgästen.

Om det stämmer att P har rökt två paket cigaretter varje dag under 20 års tid i lägenheten blir det en bra bit över en kvarts miljon cigaretter och borde lämna lite spår efter sig. Men summan på 415,000 kr känns väldigt hög.
Citera
2022-04-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, det är uppenbart att hans två paket om dagen i 20 år utgjorde problemet. Hans rökning gjorde att man kommer behöva ta bort ALLT i rummet och sen lägga på en masa jävla lager som ska hålla lukten borta (för du får inte bort den) men ingenting kommer få bort den där lukten 100%. Han har alltså på sin egen han förstört en lägenhet för framtida boende och får väl inse att han är dum i huvudet.

Hur är detta uppenbart i den rätt korta artikeln? Hur vet vi att det inte innan honom bott en än värre rökare i lgh som rökt tre paket om dagen?
Citera
2022-04-08, 10:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Helt rätt, skit ska skit ha.

"Det står inte i kontraktet att jag inte får röka inomhus".

Korrekt, samtidigt står det säkerligen om vad som anses som normalt slitage och ej.

Att sitta och svina sig som ett jävla socfall och röka inomhus, då får man ta smällen.

Nej, de kommer inte att vinna detta mot honom. Finns ingen rim och reson i att det skulle förorsakat skador för drygt 400'. Sedan är det absolut på det sättet att hyreskontrakten bör ange att det är förbjudet att röka. Det är mindre än 20 år sedan det blev rökförbud på krogen.

De kommer att göra upp till godo och han kommer att betala ungefär 5 % av det de kräver.
Citera
2022-04-08, 10:16
Medlem
crippas avatar
Det finns prejudikat kopplat till rökning. Det blir bara att betala!
Citera
2022-04-08, 10:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippa
Det finns prejudikat kopplat till rökning. Det blir bara att betala!

Prejudikat är inte beloppsanvisande så det är definitivt inte bara att betala. Ett prejudikat är inte automatiskt till fördel för kärande.
Det finns bara ett känt fall där rökförbud i bostaden har prövats i domstol och då fick det bakläxa.
https://www.hemhyra.se/nyheter/inget-lagforbud-rokning-infors-hyreshus/
Citera
2022-04-08, 10:23
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Lite som att hävda att det inte står att man inte får steppa i lägenheten, när de vill renovera ett förstört golv

Haltande liknelse. På 90-talet var det OK att röka inomhus.
Förändringen har skett gradvis utan att hyresvärden har informerat om att endast moderat rökning är tillåten.

Fastighetsägaren måste kunna visa upp avtalsändringar där tobaksrökning har förbjudits. Det är normalt slitage att det luktar jävligt i lokaler där det har rökts
Citera
2022-04-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, de kommer inte att vinna detta mot honom. Finns ingen rim och reson i att det skulle förorsakat skador för drygt 400'. Sedan är det absolut på det sättet att hyreskontrakten bör ange att det är förbjudet att röka. Det är mindre än 20 år sedan det blev rökförbud på krogen.

De kommer att göra upp till godo och han kommer att betala ungefär 5 % av det de kräver.

20,000 kr känns väldigt mycket också ifall han bott i lägenheten i 20 år men aldrig begärt underhåll.
Citera
2022-04-08, 10:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Ja, det är det. Oavsett om han rökt eller inte så måste lägenheten lämnas i ett skick som inte kräver sanering eller stora renoveringar

Frågan är vad hyresavtalet uppgav som normalt slitage då Peter flyttade in i lägenheten på 90-talet?
Det går inte att ändra avtalet utan att omförhandla mellan parterna.

Tror du att hyresvärden har förbjudit rökning under tiden då Peter har bott i lägenheten?
Citera
2022-04-08, 10:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
20,000 kr känns väldigt mycket också ifall han bott i lägenheten i 20 år men aldrig begärt underhåll.

Absolut, men jag misstänker att han ändå känner ett visst ansvar. Däremot är det ju fullständigt vidrigt att de kan komma med ett krav på flera hundratusen
Citera
2022-04-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut, men jag misstänker att han ändå känner ett visst ansvar. Däremot är det ju fullständigt vidrigt att de kan komma med ett krav på flera hundratusen

Om det inte skett underhåll i lägenheten under alla 20 år han bott där är det ändå dags att byta ut i stort sett allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in