2022-04-08, 22:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det är så här det ser ut när ensam Azov soldat återvinner ryss nazisterna i Mariupol

https://twitter.com/i/status/1512446322959335424

Verkar mer som en massa döda ryssar än att Azov skulle vara döda vilket hävdat av rysstrollen sedan dag 1 av kriget.
Citera
2022-04-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
The big news today is that those evil Russkies have fired a Tochka-U missile with a cluster warhead at the city of Kramatorsk, killing scores of innocent civilians. The “entire civilized world” is disgusted and immediately announced even MORE sanctions, MORE condemnation and MORE anti-Russian virtue signalling.

Minor problem: Russia does not have Tochka-U missiles, which are 30 year old Soviet missiles which have been far surpassed by modern Russian missiles (of which Russia has plenty enough). How do we know that it was Tochka-U which was used?

Because of the tail section which separates from the warhеard during the flight. Here it is:

http://thesaker.is/the-russians-commit-yet-another-atrocity/?inmoderation

Det bevisar nog inte att misilen avfyrades från Ryska enheter. Ukrainska enheter har å andra sidan visat videos där de använder Tochka så vitt jag vet. Det förekommer nu videos på reddit där man "bevisar" att Ryska trupper transporterat Tochka till Ukraina och att Tochka filmats i Ryska förband. Men, det är inte bevis nog. Den här eviga tvetydigheten som gör det så svårt.

Skulle det vara svårt att, för många veckor sedan eller åtminstone omgående, erbjuda att bevaka Ukraina tillsammans med Rysk delegation. Dvs. USA/NATO/EU sätter upp ett neutralt otvetydigt bevakningscentrum. Delegation får närvara. Varför kommer inte FN på att göra sådant med alla de miljarder de har i resurser? FN har inte gjort många knop i den här konflikten.

Kan inte vara allt för komplicerat att sätta upp ett sådant centrum med satelit live, radar och AWAC (om de nu kan nå in så långt i Ukraina att man får ut väsentlig data) för att kunna styrka hur en sådan här misil syns på radar, hur man med satelit kan se vilka ställningar som avfyrar och så vidare. Ryska sateliter och AWACS skulle ingå i bevakningen. Det skulle också skapat mindre osäkerhet runtom Maxars bilder från Bucha. Ryssland säger ju nu att Maxar jobbar nära US Pentagon.

Skulle Ryssland vägra att bidra med satelit och radar till ett sådant centrum, ja då är det ju inte längre mycket att prata om. Men, mig veterligen har inte något sådant här ens diskuterats.

FN får inte sätta in fredsbevarande trupp utan konfliktländernas ok. Men, de borde kunna ha röstning och kunna starta sådana här neutrala bevakningscentrum vid krigshärdar runtom i världen.

Som sagt tidigare, emotionellt känns det som att man vet vem som är skyldig här. Men propaganda styr emotion! Vi får inte glömma att även vi utsätts för propaganda. Fakta är bäst.
Citera
2022-04-08, 22:10
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Konstigt att det ej förekommer några som helst större demonstrationer i de större städerna i Ryssland.

Det måste väl även ni extrema Putler hatare hålla med om.

Känns som att det borde vara kaous ggr3.
Hjärntvätten är extrem.

Igår läste jag om ryska lågstadieelever som smygfilmade och anmälde lärare som vägrar sprida Putins lögner.

Har du kollat rysk statstelevision? Den påminner väldigt mycket om nordkoreansk TV.

Edit: länk. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALV5Pn/ryska-elever-anger-larare-som-kallar-kriget-for-krig
Senast redigerad av Jiren 2022-04-08 kl. 22:13.
Citera
2022-04-08, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
15 års fängelse avskräcker nog många.

Denna ryska tjej (flykting från Ryssland) berättar just detta. I Ryssland vågar man inte säga vad man tycker:

Iof.

Men hade det verkligen funnits ett folkligt uppror så hade den lokala polisen inte haft ett skit att säga till om.
Citera
2022-04-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Han har ju rätt, NATO är en garant för freden i Europa. Hade Ukraina varit med i NATO hade det inte varit krig där. Hade inte balterna varit med i atlantpakten hade Putins smutsiga mongolsoldater varit där och skövlat och mördat

Ja! Men det finns en överenskommelse sedan tidigare mellan ryssland och ukraina att ukraina skall förhålla sig neutralt.

Menar du på allvar att detta bara skall kastas i papperskorgen?
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nu har man hittat vad som varit ett tillhåll / högkvarter för tjetjenska mördare i Bucha.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tzacd3/video_from_bucha_the_real_torture_chamber_in_the/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Varning för otrevliga bilder.
Vad fan får dom där störda islamisterna ut av detta? Har dom något emot Ukraina I sak? Nej.
Dom hade lika gärna kunnat utsätta svenskar eller kineser för samma behandling.
Ska inte dom vara religiösa och vara rädda för guds vrede?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Hjärntvätten är extrem.

Igår läste jag om ryska lågstadieelever som smygfilmade och anmälde lärare som vägrar sprida Putins lögner.

Tror alla ryssar under 60 har rätt full koll på vad som sker.

Även dom har haft internet i plus 20 år. Dom har lika bra telefoner som vi har.

Putins försök att stänga ner Internet har ju vart ett skämt.

Alla ryssar födda efter mitten av sextiotalet har full koll
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2022-04-08 kl. 22:17.
Citera
2022-04-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag är inte säker, hela situationen är så otrolig att jag börjar tro att Ukraina faktiskt kan gå segrande ur detta.
När den ryska kolonnen rullade mot Kiev var alla överens om att det var kört, det fanns ingen chans alls.
Kolla vad som hände, Ukraina knullade upp dom totalt trots omöjliga odds.

Det är lätt att i sammanhanget glömma att Ryssland är den invaderande styrkan, dessutom i ett väldigt stort land. Det är helt andra förutsättningar att försvara än att invadera. Dessutom är nog Putin så pass knäpp att han skulle försvara de landområden han anser som "sina", betydligt kraftfullare. Det vi idag ser av den ryska armen är inte allt! Det finns hårdare motstånd och rejält med effektiva vapen.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, det vore riktigt fint! Och det ska bli riktigt spännande att se hur det går med framryckningen mot Kherson.
Citera
2022-04-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en bra början, när informationen sprids att det finns ryska soldater som slåss mot Putins ryska armé så kommer folk att börja fundera: "Varför gör de det? Är det inte bara jag som tycker Putin och hans oligarker är skit? Om de vågar strida mot Putin kanske jag i alla fall borde gå ut och demonstrera?"

Först tänkte jag skriva; kanske EU/NATO borde hjälpa dessa soldater med egna uniformer/insignia för att skapa en de facto arme. Men, jag skrotade den tanken. Risken är ju stor att EU/NATO beskylls för samma sak de beskylls för i Ukraina; 2014 Euromaidan. Men ja, sprider sig ordet kanske Ryska bataljoner, regementen och brigader ser ett alternativ till det som pågår.
Citera
2022-04-08, 22:15
Medlem
Intressant analys av Gonzalo Lira som sitter fast i en källare i Kharkiv.

Gonzalo Lira: Russia AND the US Miscalculated In This War
http://thesaker.is/gonzalo-lira-russia-and-the-us-miscalculated-in-this-war/
Citera
2022-04-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Han har ju rätt, NATO är en garant för freden i Europa. Hade Ukraina varit med i NATO hade det inte varit krig där. Hade inte balterna varit med i atlantpakten hade Putins smutsiga mongolsoldater varit där och skövlat och mördat

Ja! Men Ukraina och Ryssland har sedan tidigare haft en överenskommelse att Ukraina skall förhålla sig neutralt (samma som Sverige). OCH INTE gå med i Nato.
Citera
2022-04-08, 22:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Iof. Men hade det verkligen funnits ett folkligt uppror så hade den lokala polisen inte haft ett skit att säga till om.

I början av kriget så var det ganska stora demonstrationer, men polisen plockade dem en efter en:

Citat:
Nästan 13 000 personer i Ryssland har hittills gripits för att ha demonstrerat mot kriget i Ukraina. Under söndagen har protester ägt rum i 63 olika städer runt om i landet och siffrorna på antalet frihetsberövade stiger, enligt människorättsorganisationen OVD.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tio-tusen-ryssar-gripna-vid-protester-mot-kriget

Frågan är vad som hänt med dem? Fortfarande fängslade? Har råkat ut för olyckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in