2022-04-08, 22:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
Intressant analys av Gonzalo Lira som sitter fast i en källare i Kharkiv.

Gonzalo Lira: Russia AND the US Miscalculated In This War
http://thesaker.is/gonzalo-lira-russia-and-the-us-miscalculated-in-this-war/

Jag vet inte hur mycket jag skulle lyssna på honom.

How a Sleazy American Dating Coach Became a Pro-Putin Shill in Ukraine

https://www.thedailybeast.com/gonzalo-lira-is-a-pro-putin-shill-in-ukraine-and-a-sleazy-manosphere-dating-coach
Citera
2022-04-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Ja! Men Ukraina och Ryssland har sedan tidigare haft en överenskommelse att Ukraina skall förhålla sig neutralt (samma som Sverige). OCH INTE gå med i Nato.
Och i den överenskommelsen så skulle Ryssland respektera Ukrainas gränser...
Citera
2022-04-08, 22:21
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Putin har spelat ut väst som en mästare dom senaste 20 åren.
Jag tror inte att han bara höftar ett krig i ukraina.
Ha ha ha. Nä, allt går som på räls för peddo-putte nu. Snart ser nord-korea ner på ryssland.
Citera
2022-04-08, 22:22
Medlem
Vad är då skillnaden mellan en demokrati och en diktatur?

- En demokrati ifrågasätter om ens soldater avrättar fiendens ifångatagna soldater.
- En demokrati bombar inte urskillningslöst civila.
- En demokrati fängslar inte människor som tycker annorlunda än dess ledare.
- I en demokrati så ljuger vanligen inte de högsta makthavarna regelbundet.
- I en demokrati så mördas inte politiska motståndare.
- I en demokrati har inte en person sådan makt att ingen vågar säga emot.
- I en demokrati skickas inte oliktänkande till arbetsläger.
- I en demokrati har inte presidenten en förmögenhet som han skaffat sig genom att korrupt bedriva sitt ämbete.
- I en demokrati ändrar inte presidenten grundlagar för att kunna stanna vid makten.
- I en demokrati så censureras inte medier.
- I en demokrati så kan val genomföras utan att sittande president, väldigt märkligt, får 95% av rösterna.
- En demokrati behöver inte kännas sig hotad av sina (demokratiska) grannar.
- En demokrati anfaller inte sina grannländer.
- En demokrati har en armé som respekterar sina anställda och inte tillåter misshandel och mördar desertörer

Kan fortsätta denna uppräkning länge och allt är inte svart eller vitt, men med detta sagt:
Lite inte på Ryssland eller Putin.
Varken Ukraina, Sverige eller USA är perfekta demokratier. Det finns mycket att förbättra och mycket att ifrågasätta. Både historiskt och i dagsläget.
Men, de är demokratier. Ryssland är det inte. Punkt.
Citera
2022-04-08, 22:23
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Verkar mer som en massa döda ryssar än att Azov skulle vara döda vilket hävdat av rysstrollen sedan dag 1 av kriget.

Ja de strider på bra den lilla bataljonen och de återvinner ryssar och ryskt matriel på löpande band i och runt Mariupol Och de får fortfarande underhåll utifrån i stort sett varje natt.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vad håller han på med i benen? Svårt att stå stilla? Ofrivilliga ryckningar och dålig koordination i benen tycker jag. Inte första gången på senare tid han har problem med att gå normalt.

Han är nog sjuk på något vis och nu när han skickat hela Ryssland in i helvetet så brister förståndet också. Serbien röstar för att Ryssland skall uteslutas ur en FN-organisation, Kazakstan öppet kritiska, Vitryssland vill inte ha kvar hans trupper. Den korrumperade tjuvstat han skapat kollapsar p.g.a. hans egna beslut. Det måste ta på hjärnan. Var inte Hitler neddrogad och galen på slutet innan han sköt sig själv?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ja! Men Ukraina och Ryssland har sedan tidigare haft en överenskommelse att Ukraina skall förhålla sig neutralt (samma som Sverige). OCH INTE gå med i Nato.
Vad är det för "avtal"? Det låter konstigt att Ukraina och Sverige skulle göra sådana avtal vilket de facto innebär att man är en lydstat åt Ryssland. För ryssar verkar det vara helt normalt att man tror att man kan domdera över andra länder men för mig som är uppvuxen i ett fritt land låter det helt absurt.

Jag hittar dock ett Budapestavtalet där Ryssland får Ukrainas kärnvapen utifrån garantier att Ryssland aldrig ska attackera Ukraina. Det gick ju sådär.

Alla till Nato nu!
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-04-08 kl. 22:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Hjärntvätten är extrem.

Igår läste jag om ryska lågstadieelever som smygfilmade och anmälde lärare som vägrar sprida Putins lögner.

Har du kollat rysk statstelevision? Den påminner väldigt mycket om nordkoreansk TV.

Edit: länk. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALV5Pn/ryska-elever-anger-larare-som-kallar-kriget-for-krig

Vänd på det hela. Tänk dig att en Svensk lärare står och förklarar för sina elever att; Ryssland har en orsak till sitt handlande, att det inte finns exakt bevisning på många av de "krigsbrott" man hävdar Ryssland gjort, att Rysslands rädsla kan jämföras med USAs under Kuba krisen och att NATO konstigt nog expanderat när de bara skulle vara en skyddande organisation. Tror du inte att rätt många Svenska elever skulle kunna tänka sig filma det och skicka vidare till vänner, bekanta och nyheter?

Propaganda styr vad som är den rätta sanningen så länge inte otvetydig och neutral fakta finns att tillgå.
Citera
2022-04-08, 22:24
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I början av kriget så var det ganska stora demonstrationer, men polisen plockade dem en efter en:

Frågan är vad som hänt med dem? Fortfarande fängslade? Har råkat ut för olyckor?
De kan mycket väl ha blivit stämplade som nazister eller landsförrädare och skickats iväg till fängelser i Sibirien.
Citera
2022-04-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ja! Men det finns en överenskommelse sedan tidigare mellan ryssland och ukraina att ukraina skall förhålla sig neutralt.

Menar du på allvar att detta bara skall kastas i papperskorgen?

Har inte hört talas om någon sådan överenskommelse, däremot att Ryssland garanterat Ukrainas territoriella integritet mot att de lämnade ifrån sig sina kärnvapen 1991. Vilket nu visat sig vara ett misstag, Kreml kan man inte lita på, det fattar alla nu.
Citera
2022-04-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ännu en natt och dag i Mariupol med ukrainska styrkor som avväpnats och tagits till fånga. Undrar hur många dom är kvar i staden nu? Hoppas inga reguljära ukrainska soldater är bland dom som gömmer sig i hamnen utan bara Azovs nassegrisar.
https://t.me/intelslava/24721

Kamrat, tror ni att ni tar staden innan jul? Eller ni tar den om och om och om igen?
Du yrade häromdagen att du satt i folks hjärnor och hyrde rum bla bla bla..men det enda jag ser är
att Azov har hyrt ett helt jävla hyreshus i ditt huvud.

Krya på dig!
Citera
2022-04-08, 22:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Först tänkte jag skriva; kanske EU/NATO borde hjälpa dessa soldater med egna uniformer/insignia för att skapa en de facto arme. Men, jag skrotade den tanken. Risken är ju stor att EU/NATO beskylls för samma sak de beskylls för i Ukraina; 2014 Euromaidan. Men ja, sprider sig ordet kanske Ryska bataljoner, regementen och brigader ser ett alternativ till det som pågår.

Inte bara ryska militären utan även civila ryssar kan börja få upp ögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in