2022-04-08, 21:29
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter...nor-av-varden/

Fattas stora delar av vad som står i TS cirering.
Citerar artikeln rakt av o därför kommer en del reklam text med. Så bäst är egentligen att trycka på länken alternativt bara googla Peter Dahlberg så ser du att länken är legit flertalet byråer som har samma artikel med. Inga konstigheter
Citera
2022-04-08, 21:34
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
Hahaha vilket stolpskott den där Peter. Och nu gråter han ut i tingsrätten. Alla dessa puckade och respektlösa rökare ska definitivt inte ha någon sympati överhuvud taget men det fattar Peter inte eftersom han rökt sönder de sista hjärncellerna. 🤣😂🤣😂
Senast redigerad av Dimpen 2022-04-08 kl. 21:36.
Citera
2022-04-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Klart det inte funkar om du bara låter det osa under fläkten.

”Osa under fläkten” 😂 Vilken nytta skulle det göra?!
Förutsatte naturligtvis att du var införstådd i att ALL städning även innefattar att skrubba och torka ☝️😉
Citera
2022-04-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Står inget i mitt kontrakt at tjag inte får bajsa och pissa på golvet, men gör jag det och låter det ligga så det blir skador på lägenheten är det självklart jag ska betala, precis samma sak.

Rökare är inte precis omedvetna om den skada det kan göra

Om han bott där 20 år och inte renoverat under den tiden borde han bara behöva stå för spärrfärg om ens det.. Har renoverat många såna lägenheter och aldrig hört att någon måste betala något.

En kärring började röka igen direkt när vi hade spärrmålat allt, bytt kök, golv etc.
Citera
2022-04-08, 21:41
Bannlyst
Jag vill verkligen se bilder på lägenheten, finns detta någonstans?
Citera
2022-04-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Nej det är inte reglerat i avtal. Att tolka skador är inte att reglera.

Autism?

Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Nu äger jag iof en stor tvåa centralt. Hyrde en 1a i ett år när jag var 19, sökte till med soc första månaden. Men det var mest för att föräldrar från ingenstans sa att jag hade en vecka på mig att flytta ut, annars skulle dom sparka ut mig. Lite hårt kanske, men jag löste det köpte min första lägenhet drygt 12 månader senare, helt utan lån! Visserligen hade jag sjukaste turen med det köpet för köpte när lägenheterna nästan gavs bort. Alla trodde stan skulle dö.. istället köpte jag en lägenhet som hade bästa värdeökningen i Sverige året efter samt ytterligare 5 år ytterligare innan korrigeringen kom.. Vilket var typ - 5..

8 år senare sålde jag min lägenhet, 15x dyrare.. köpte den för 125, så du kan ju räkna ut vad jag fick. Hade lite tur och kunde dona så jag slapp skatten dessutom.. Så tur? Snälla. Slog man ut värdeökningen delat på antal månader, minus månadsavgiften så gick jag nästan en hel månadslön i vinst av att bara bo där..
Sen köpte jag min andra lägenheten precis innan corona hände. Som jag ska sälja nu för ytterligare några hundra dyrare..

Skrev jag något om tur? Låter ju som att du gjort klart bättre livsval än stackars Peter

Citat:
Mina bostadsköp är mer än bara tur. För dom förändrat hela mitt liv..
Så ah jag gillar bostadsköp. Finns många plus.
Finns många plus att inte äga en heller om man förstår vad man sysslar med.
Vet några få som lätt skulle kunna köpa en fin respeltabel bostad bland alla som tillhör övre medelklass. Men föredrar hyra eftersom dom föredrar att kunna använda sina pengar också.

Då är de nog ganska korkade. Om de inte sitter på en gammal lägenhet, centralt, med extremt låg hyra. Dessa kan man ju dessutom sälja när man flyttar.

Citat:
I en bostad gör dom inte så mycket nytta.
Jag personligen tycker inte heller man ska anse sin bostad som en investering..
Även om det är en investering.
En bättre formulering kanske är att det är både ett hem och investering. Bara för det är en investering så försvinner inte faktumet att det är ens hem i vice versa.. Man kan inte räkna ett hem som en del av ens buffert samtidigt som det kan man visst då bostadsägande för med sig lite gottigheter som att slippa betala skatt helt lagligt i viss mån.
Men avsikten med ett bostadsköp är inte att sälja den, borde inte vara det iallafall enligt mig. Iallafall att man tänkt kvar de närmaste 10 Åren iallafall -+ något år..
Jag sålde min bara för den var för liten, å denna av samma anledning iom nytillskott i familjen..
En investering som man inte cashar ut på 10-20, borde iallafall anses som en rätt så dålig investering.

Saken är ju den att man inte betalar hyresvärdens omkostnader och vinst utan kan investera i sitt egna boende. Det är i sig en bra investering.

Citat:
Dom pengar brukar ju vanligen gå till nästa bostadsköp. Såå nä.. Det är inte riktigt en investering.
Eller jo, när man lyckas bli rik då är det ett smart sätt att sprida ut sona stålar på för att minska riskerna.

Man blir inte rik på att betala höga hyror i alla fall.

Citat:
Vafan tror du egentligen? Finns rätt så jävla många hyresrätter som kostar 15,20,30 papp i månaden. Är det bidragsfolk som hyr dom?

Ja, det är det. I många fall. De betalar inte hyran själva så för dem spelar det ingen roll vad månadskostnaden är. Och kommuner blir tvungna att betala om det inte finns några alternativ.

Citat:
I princip all nybyggnation de senaste 20 åren för hyresrätter har varit dyra lägenheter bara för övre medelklassen eller par med stadig inkomst. Vet en del inom byggnads som visat mig lönecheckar på 50,60 tom 70 tusen efter skatt.. jag brukar få ut runt 45 å tycker iallafall själv att jag tjänar väldigt bra småstads bo som jag är.

Om man tjänar så pass bra så är man rent korkad om man bor i en nybyggd hyresrätt. Finns bättre sätt att blåsa pengar på kan man lugnt säga.

Citat:
Hur som
Min poäng är att jag är rätt så säker på att det finns rätt många där ute som anser Att bostadsköp är ett riktigt looser-köp, med all rätt dessutom..

Det är alla fritt att tycka. Även fast de har fel. Att de själva är "loosers" lär de nog inte förstå själva.

Citat:
Så håll käften bara, din fitta.
Skoja.
Älskar dig.

Right back at you
Citera
2022-04-08, 21:46
Medlem
trngws avatar
Någon som begärt ut tingsrättens dom och kan lägga upp den? Vore intressant att se hur tingsrätten resonerat när de plötsligt i praktiken gör det förbjudet att röka i sitt eget hem.
Citera
2022-04-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Iofs verkar det inte särskilt intelligent att röka två paket om dagen inne i sin lägenhet, men...

20 år utan något underhåll verkar ju inte helt normalt. Hyresvärden har alltså struntat i lägenhetens skick i alla år, men börjar plötsligt bry sig när en hyresgäst flyttar ut, och då skall han betala för allt ackumulerat behov av underhåll?

Låter faktiskt ganska rimligt. En normal hyresvärd har ett löpande schema för underhåll av sina bostäder, och då upptäcks ornormalt slitage på ett tidigare stadium. Gör de ingenting så signalerar det till hyresgästen att de inte bryr sig, och hos en del boende blir nog attityden därefter.

Det har alltså gått mer än 20 år sedan hyresvärden gjorde något underhåll?? Ger ju intrycket att hyresvärden misskött sitt lägenhetsbestånd, och nu tar chansen att vältra över en del av kostnaderna för det på hyresgästen.

De uppräknade kostnaderna blir ca 150.000. Vad består de ytterligare 265.000 av? En kvarts miljon som inte redovisas. De redovisar noggrant en hatthylla för 1.349 kronor, men utelämnar ett hål på en kvarts miljon i uppräkningen. Vad göms där? Och varför skall han betala för asbesthantering? Samordning och möten? Det här ger intrycket av en rejält saltad räkning och att hyresbolaget vältrat över så mycket kostnader som möjligt på hyresgästen, antingen av ren snålhet eller för att jävlas med honom. Noll insikt om deras egen del av skulden för situationen och noll kompromissvilja. Jag röker inte, men jag skulle ändå definitivt undvika att hyra en lägenhet av det här bolaget.

Gissar nu men de övriga kostnaderna borde väl vara arbetskostnad. Samma princip som bilverkstaden, 1/3 materialkostnad, 2/3 arbetskostnad.
Citera
2022-04-08, 22:01
Medlem
Någon som vet när tingsrätten sagt sitt?
Om redan avhandlats, vad blev utgången?
Citera
2022-04-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
Killen verkar korkad. Jag röker, och när jag flyttafe ut ur min senaste lgh så betalade jag för en månad till. Städar du ordentligt, plus kör med ättika så känner du ingen röklukt. Den där jävla hyresvärden visste väl att den han hyrde ut till var en rökare. Jävla hetsjakt på oss rökare!!
Citera
2022-04-08, 22:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
”Osa under fläkten” 😂 Vilken nytta skulle det göra?!
Förutsatte naturligtvis att du var införstådd i att ALL städning även innefattar att skrubba och torka ☝️😉
Röka under köksfläkten drar ut lukten och antar att personen gör så I fortsättningen och slipper en sån kostnad igen, om han inte slutar att röka. Möblerna borde stinka rejält så det luktar nog i den nya lägenheten åxå
Citera
2022-04-08, 22:09
Medlem
hellb0unds avatar
Strax är de vi andra som ska punga ut en halv mille för två nya lungor till Peter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in