Iofs verkar det inte särskilt intelligent att röka två paket om dagen inne i sin lägenhet, men...
Citat:
Hur kan det bli så dyrt och varför ska jag stå för det när MKB inte gjort något underhåll alls i lägenheten under alla år.
20 år utan något underhåll verkar ju inte helt normalt. Hyresvärden har alltså struntat i lägenhetens skick i alla år, men börjar plötsligt bry sig när en hyresgäst flyttar ut, och då skall han betala för
allt ackumulerat behov av underhåll?
Citat:
Men jag har betalat min hyra i alla år och MKB har inte utfört något underhåll alls. Det är ett hårt slag för mig att de kommer så här i efterhand och kräver detta utan någon förvarning. Hade de sagt att det kunde blir så här hade jag anpassat mig efter det.
Låter faktiskt ganska rimligt. En normal hyresvärd har ett löpande schema för underhåll av sina bostäder, och då upptäcks ornormalt slitage på ett tidigare stadium. Gör de ingenting så signalerar det till hyresgästen att de inte bryr sig, och hos en del boende blir nog attityden därefter.
Citat:
Lägenheten var inte ens renoverad när jag flyttade in. Man rökte inomhus då. Det var andra tider. I min nya lägenhet röker jag dock bara på balkongen. Den var helt nyrenoverad när jag flyttade in, säger han.
Det har alltså gått
mer än 20 år sedan hyresvärden gjorde något underhåll??

Ger ju intrycket att hyresvärden misskött sitt lägenhetsbestånd, och nu tar chansen att vältra över en del av kostnaderna för det på hyresgästen.
Citat:
Det totala beloppet för röksaneringen och renoveringen av Peters lägenhet landar enligt MKB på 415 000 kronor. Då ingår bland annat det här:
Hatthylla: 1 349 kronor
Målning i lägenheten: 48 103 kronor
Parkettgolv läggning: 6 862 kronor
Parkettgolv: 6 590 kronor
Spärrmålning: 41 619 kronor
Industridammsugare 36 timmar: 2 268 kronor
Innerdörr: 1 038 kronor
Samordning och möten: 4 635 kronor
Rivning och bilning av golv inklusive asbesthantering: 33 625 kronor
De uppräknade kostnaderna blir ca 150.000. Vad består de ytterligare 265.000 av? En kvarts miljon som inte redovisas. De redovisar noggrant en hatthylla för 1.349 kronor, men utelämnar ett hål på en kvarts miljon i uppräkningen. Vad göms där? Och varför skall han betala för asbesthantering? Samordning och möten? Det här ger intrycket av en rejält saltad räkning och att hyresbolaget vältrat över så mycket kostnader som möjligt på hyresgästen, antingen av ren snålhet eller för att jävlas med honom. Noll insikt om deras egen del av skulden för situationen och noll kompromissvilja. Jag röker inte, men jag skulle ändå definitivt undvika att hyra en lägenhet av det här bolaget.