2022-04-08, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Byt till cigarrer eller cigariller.

Betydligt godare och lämnar bara en härlig söt smak i rummet.
Precis cigaretternas rök luktar vedervärdigt,fimpar ännu värre, lite stil för det vara om man nu skall röka = Cigarr, Cigarriller eller en hederlig pipa
Citera
2022-04-08, 03:59
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter...nor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

För 20 år sen när kontraktet skrevs var ju inte lägenheterna rökfria bostäder, så det är löjligt att dom ska kräva honom på det.
Citera
2022-04-08, 05:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
För 20 år sen när kontraktet skrevs var ju inte lägenheterna rökfria bostäder, så det är löjligt att dom ska kräva honom på det.

Det spelar ingen roll, han är fortfarande ersättningsskyldig för den merkostnad han skapat för värden genom att förstöra lägenheten med cigarettrök. Du får röka i din lägenhet, men inte så att det skadar den. Samma sak gäller om du har husdjur: du må få ha en katt, men om hela bostaden stinker kattpiss så kommer du få stå för saneringen.
Senast redigerad av OldFashioned 2022-04-08 kl. 06:00.
Citera
2022-04-08, 06:13
Medlem
Iofs verkar det inte särskilt intelligent att röka två paket om dagen inne i sin lägenhet, men...

Citat:
Hur kan det bli så dyrt och varför ska jag stå för det när MKB inte gjort något underhåll alls i lägenheten under alla år.
20 år utan något underhåll verkar ju inte helt normalt. Hyresvärden har alltså struntat i lägenhetens skick i alla år, men börjar plötsligt bry sig när en hyresgäst flyttar ut, och då skall han betala för allt ackumulerat behov av underhåll?

Citat:
Men jag har betalat min hyra i alla år och MKB har inte utfört något underhåll alls. Det är ett hårt slag för mig att de kommer så här i efterhand och kräver detta utan någon förvarning. Hade de sagt att det kunde blir så här hade jag anpassat mig efter det.
Låter faktiskt ganska rimligt. En normal hyresvärd har ett löpande schema för underhåll av sina bostäder, och då upptäcks ornormalt slitage på ett tidigare stadium. Gör de ingenting så signalerar det till hyresgästen att de inte bryr sig, och hos en del boende blir nog attityden därefter.

Citat:
Lägenheten var inte ens renoverad när jag flyttade in. Man rökte inomhus då. Det var andra tider. I min nya lägenhet röker jag dock bara på balkongen. Den var helt nyrenoverad när jag flyttade in, säger han.
Det har alltså gått mer än 20 år sedan hyresvärden gjorde något underhåll?? Ger ju intrycket att hyresvärden misskött sitt lägenhetsbestånd, och nu tar chansen att vältra över en del av kostnaderna för det på hyresgästen.

Citat:
Det totala beloppet för röksaneringen och renoveringen av Peters lägenhet landar enligt MKB på 415 000 kronor. Då ingår bland annat det här:

Hatthylla: 1 349 kronor
Målning i lägenheten: 48 103 kronor
Parkettgolv läggning: 6 862 kronor
Parkettgolv: 6 590 kronor
Spärrmålning: 41 619 kronor
Industridammsugare 36 timmar: 2 268 kronor
Innerdörr: 1 038 kronor
Samordning och möten: 4 635 kronor
Rivning och bilning av golv inklusive asbesthantering: 33 625 kronor
De uppräknade kostnaderna blir ca 150.000. Vad består de ytterligare 265.000 av? En kvarts miljon som inte redovisas. De redovisar noggrant en hatthylla för 1.349 kronor, men utelämnar ett hål på en kvarts miljon i uppräkningen. Vad göms där? Och varför skall han betala för asbesthantering? Samordning och möten? Det här ger intrycket av en rejält saltad räkning och att hyresbolaget vältrat över så mycket kostnader som möjligt på hyresgästen, antingen av ren snålhet eller för att jävlas med honom. Noll insikt om deras egen del av skulden för situationen och noll kompromissvilja. Jag röker inte, men jag skulle ändå definitivt undvika att hyra en lägenhet av det här bolaget.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-04-08 kl. 06:26.
Citera
2022-04-08, 06:20
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det spelar ingen roll, han är fortfarande ersättningsskyldig för den merkostnad han skapat för värden genom att förstöra lägenheten med cigarettrök. Du får röka i din lägenhet, men inte så att det skadar den. Samma sak gäller om du har husdjur: du må få ha en katt, men om hela bostaden stinker kattpiss så kommer du få stå för saneringen.
Förr rökte väl halva Sverige så att lägenheterna blev svarta utan att behöva bry sig om konsekvenser.

Den här killen har bott i lägenheten sedan urminnes tider och borde ha fått tydlig information om att överdriven rökning i lägenheten leder till en fruktansvärd merkostnad. Den springande punkten är alltså att han flyttade in på 1990-talet
Citera
2022-04-08, 06:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Den här killen har bott i lägenheten sedan urminnes tider och borde ha fått tydlig information om att överdriven rökning i lägenheten leder till en fruktansvärd merkostnad.

En vuxen man förväntas förstå att lägenheten man hyr ska vårdas.
Citera
2022-04-08, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Det är inte för att han har rökt han får betala utanför att röken har åsamkat skador som måste åtgärdas.

Det är 2 skilda saker.
Citera
2022-04-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Nej, det stod nog inte i kontraktet. Det står heller normalt inte i kontraktet att man inte får bryta upp golven, måla obseniteter på väggarna, förvara handgranater med sprinten utdragen i frysen, osv. Vissa saker brukar anses vara "självklarheter".

Sen är ju ett par saker man kan rikta in sig på: för det första om det anses vara onormalt att röka i sin lägenhet? Det är inte så många som röker numera och många av de som röker har för vana att gå ut när de röker.
Citera
2022-04-08, 06:55
Medlem
vitvalens avatar
Finns inget lagstöd för förbud mot rökning i en hyresrätt även om kontraktet skulle säga det. Däremot kan det anses vara onormalt slitage om det är helt inpyrt.
Citera
2022-04-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Med facit i hand, så borde nog Peter rollat väggar o tak själv med någon billig vitfärg varannat år, och
målat dörrar, eftersom värden inte verka brytt sig om renoveringen som skrivs i artikeln, och
på så sätt förmodligen klarat sig undan en fet faktura på 415 000 kr, men har man själv
förorsakat rökskadorna, så får nog Peter nog bara gilla läget ...
Taket o väggarna i lägenheten måste ha varit typ gulsvart

Antagligen var det liiite mer än att bara måla väggarna som var problemet. Skadorna måste vara djupare än så för att öht hyresvärden skall kunna ha något att hämta - tapeter och liknande anses ju ha rätt begränsad livslängd så om man inte fått ommålat/tapetserat på 20år så kan man lämna med detta i valfritt skick och hyresvärden får gilla läget (däremot om skadan går djupare än så kan det vara en annan fråga). Dessutom 415tkr kostar det ju inte att måla om väggarna precis.
Citera
2022-04-08, 07:16
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

Det spelar egentligen ingen roll.
Citera
2022-04-08, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Det hade blivit ovanligt att röka inomhus. Man kunde fortfarande berätta att man var rökfri om man annonserade efter en bostad. Stod det inte i kontraktet var det inte förbjudet att röka inne.
Senast redigerad av storkvitter 2022-04-08 kl. 07:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in