2022-04-08, 14:28
  #7837
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Inga större nyheter från bitcoinkonferensen. Kan gott dippa en del efter den nyhetstorkan.
Om man tittar på BTC priset så verkar marknaden likgiltig.

Men att man snart kan betala med Lightning på McDonalds, Walmart, Starbuck och 20 talet andra stora kedjor i USA (!!), var inte det ett av de största nyheterna sedan Microstrategy öppnade dörren för börsbolag att lägga in treasury i Bitcoin?

Jag menar, att alla bolag som tappar 3% av varenda kortdragning i deras butik måste ju rusa till att också erbjuda denna lösning?

Varför skulle man inte få lite rabatt på sitt köp om man väljer Lightning betalning? Kanske tom lönsamt för försäljningsbolagen att ge samtliga 3% i rabatt för att skynda på utfasningen av VISA/MasterCard/Amex terminalerna som har sekundära kostnader bara att tillhandahålla och administrera.

Massa bolag har en vinstmarginal på 3% och lever på kortbetalningar. Kan dom få bort 3% av kostnaderna så dubblar ju dom vinsten...

Kortbetalningar kommer kunna vara ett minne blott redan om 5 år i USA.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2022-04-08 kl. 14:32.
Citera
2022-04-08, 15:19
  #7838
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om man tittar på BTC priset så verkar marknaden likgiltig.

Men att man snart kan betala med Lightning på McDonalds, Walmart, Starbuck och 20 talet andra stora kedjor i USA (!!), var inte det ett av de största nyheterna sedan Microstrategy öppnade dörren för börsbolag att lägga in treasury i Bitcoin?

Jag menar, att alla bolag som tappar 3% av varenda kortdragning i deras butik måste ju rusa till att också erbjuda denna lösning?

Varför skulle man inte få lite rabatt på sitt köp om man väljer Lightning betalning? Kanske tom lönsamt för försäljningsbolagen att ge samtliga 3% i rabatt för att skynda på utfasningen av VISA/MasterCard/Amex terminalerna som har sekundära kostnader bara att tillhandahålla och administrera.

Massa bolag har en vinstmarginal på 3% och lever på kortbetalningar. Kan dom få bort 3% av kostnaderna så dubblar ju dom vinsten...

Kortbetalningar kommer kunna vara ett minne blott redan om 5 år i USA.
Det är inte stort. Man betalar Strike med bitcoin som i sin tur växlar till USD och skickar till företaget man handlar av. Med en avgift. Allt detta går redan att göra med ett Visa kopplat till crypto. En ickenyhet.

Samtidigt har Jack Mallers hintat om att Apple ska ha köpt bitcoin vilket nu visar sig vara ett stort påhitt. Inte bra på kort sikt.
Citera
2022-04-08, 15:23
  #7839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Gigalevel vid ca 42k incoming
36k nösta vecka sägner jag
Citera
2022-04-08, 17:43
  #7840
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Med en avgift.
Han säger "virtually for free"?

3% eller "virtually for free" är skillnaden på enorma summor när vi kommer upp i 10 tals miljoner betalningar. Pengar som kan användas till något bättre än att föda klassiska banksystemet helt i onödan.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2022-04-08 kl. 17:49.
Citera
2022-04-08, 18:00
  #7841
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Han säger "virtually for free"?

3% eller "virtually for free" är skillnaden på enorma summor när vi kommer upp i 10 tals miljoner betalningar. Pengar som kan användas till något bättre än att föda klassiska banksystemet helt i onödan.
Jag vet inte hur stor avgiften är. Har du koll på avgiften som kunden och handlaren får betala?
Citera
2022-04-08, 18:09
  #7842
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag vet inte hur stor avgiften är. Har du koll på avgiften som kunden och handlaren får betala?
"Virtually for free" tolkar jag som att avgiften är för låg för att ens diskutera som en avgift. Lite som Solana som inte är "gratis" men den är närmare "gratis" än att den har en "avgift" i dagligt tal.

En lightning transaktion är "gratis". Två stycken sådana (en onboard och en offboard, som det ju blir) är fortfarande "gratis".
Citera
2022-04-08, 18:12
  #7843
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"Virtually for free" tolkar jag som att avgiften är för låg för att ens diskutera som en avgift. Lite som Solana som inte är "gratis" men den är närmare "gratis" än att den har en "avgift" i dagligt tal.

En lightning transaktion är "gratis".
Kanske, kanske inte. Oavsett hade det varit intressant att få fakta i frågan.

Sen gäller det bara om kunden betalar i bitcoin och handlaren sedan behåller det som bitcoin. Annars behöver det växlas till USD och medför en växlingsavgift.
Citera
2022-04-08, 18:16
  #7844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kanske, kanske inte. Oavsett hade det varit intressant att få fakta i frågan.

Sen gäller det bara om kunden betalar i bitcoin och handlaren sedan behåller det som bitcoin. Annars behöver det växlas till USD och medför en växlingsavgift.

Nu drar du ut saker ur röven låter det som.
Citera
2022-04-08, 18:16
  #7845
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kanske, kanske inte. Oavsett hade det varit intressant att få fakta i frågan.

Sen gäller det bara om kunden betalar i bitcoin och handlaren sedan behåller det som bitcoin. Annars behöver det växlas till USD och medför en växlingsavgift.

Vad kunden betalar i (Bitcoin, SEK, EUR, USD, YEN) och vad handlaren väljer att erhålla (Bitcoin, SEK, EUR, USD, YEN) är helt irrelevant. Kostnaden är "virtually for free" säger han ju.

Vet inte om du kollat presentationen, om inte så gör det.
Citera
2022-04-08, 18:40
  #7846
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Nu drar du ut saker ur röven låter det som.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad kunden betalar i (Bitcoin, SEK, EUR, USD, YEN) och vad handlaren väljer att erhålla (Bitcoin, SEK, EUR, USD, YEN) är helt irrelevant. Kostnaden är "virtually for free" säger han ju.

Vet inte om du kollat presentationen, om inte så gör det.
Jag är inte helt säker på avgifterna. Är ni? I så fall får ni gärna skriva de exakta avgifterna kunden och handlaren betalar för en transaktion. Tills dess har ingen rätt.
Citera
2022-04-08, 19:16
  #7847
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag är inte helt säker på avgifterna. Är ni? I så fall får ni gärna skriva de exakta avgifterna kunden och handlaren betalar för en transaktion. Tills dess har ingen rätt.
Jag är säker på att Mallers säger "virtually for free", ja.

Har du hört något annat så får du gärna backa det, för jag vill veta om han står och ljuger alla rakt upp i ansiktet.
Citera
2022-04-08, 20:30
  #7848
Medlem
jajjemensan. Vi kommer se låga 41 i helgen.
Veckan blir intressant och jag tror det går ner mot 38 istället för upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in