2022-04-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt se.
  • Ryssland invaderar ett grannland, bland annat byn Butja.
  • Efter att ryssarna tvingats bort filmar fransk TV ett antal civila dödsoffer liggande på gatan.
  • Efter att Ryssland på typiskt maner förnekat allt ansvar för dessa döda civila går NY Times till botten med det hela genom att kontakta ett satellitföretag och granska bilder på Butja från den ryska ockupationen. Då kan de se att 11 kroppar finns på bild - på exakt samma platser! - tre veckor innan ryssarna lämnade Butja.
  • Der Spiegel har därefter rapporterat om avlyssnade samtal från Butja (kom ihåg: ryska soldater använder regelmässigt ukrainska mobilnätet) där de talar om att de dödat civila.
  • För att radera ut alla tvivel om vem som bör ansvaret för mördandet i Butja publicerar CNN drönarfilm från mars mpnad där man ser en cyklist runda ett gathörn varpå en rysk PBV öppnar eld. Kvinnan är senare identifierad genom bilder tagan efter befrielsen av Butja. (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Trots dessa massiva bevis för krigsbrott sitter du på din kammare och funderar över vad Rysslands motiv skulle vara för att mörda civila. Som om det skulle vara relevant i ett krig. Krigsbrott sker, hela tiden, och det främsta brottet är att Ryssland invaderat sitt grannland och rutinmässigt beskjuter såväl bostäder, sjukhus, skolor som enskilda civila.
Jag ser två exempel på möjliga skjutingar av civila som kan vara krigsbrott. Men jag ser inget som tyder på nåt systematiskt och avsiktligt dödande av civila som nån sorts del av krigföringen vilket ju anklagelserna handlar om.

Vad gäller bilder på massa (döda eller inte) kroppar så måste det till oberoende undersökningar där alla parter är representerade innan vi kan veta vem som gjort vad, vilka offren är osv, eller om vissa av fallen är fejkade till och med. Om det ens är möjligt att fastställa hur det ligger till.
Men jag hävdar att motivbilden är en viktig ledtråd om man vill förstå vad som pågår.

Sen kan jag inte låta bli att reflektera över han som publicerade motsvarande bilder där amerikaner mejade ner civila i Irak. Han sitter och ruttnar bort i nåt fängelse nu. Det är skillnad på vad man får visa och vad man inte får visa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl möjligt och jag tycker detsamma om en del andra länder med. Det är synd om alla döda, soldater och civila och det vore väl trist om Rysslands och Ukrainas barn ska ska straffas ännu mer då dessa straff enligt många kommer. Det här är inte mitt krig även om USA jobbar hårt på att övertyga oss alla. Det är Zelenskyjs och Putins krig och jag tror knappast deras befolkningar är nöjda att detta inte kunde lösas tidigare på ett fredligt vis.

Jag ska hjälpa dig lite; det är putins krig. Ingen annan har skuld i denna katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyEuropa
är inte azov fascister?

Det fanns en liten grupp nazister vad jag vet, men dom har integrerats och blivit vanliga nationalister precis som du och jag.

KÄMPA NED dom ryska läderbögarna.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Erkänner att även jag är dålig i det geografiska i östra Ukraina men separatisterna styr alltså i staden Donesk om jag förstått dig rätt?
I alla fall all skrämmande att det år 2022 fortfarande i Europa finns en regional stormakt med en så djup aggression och hat mot ett grannland att man startar ett krig och där begår grymheter man trodde tillhörde medeltiden. Och dessutom, dessa grymheter är utan tvivel sanktionerad fullt ut av makthavarna i Kreml.

Tror vi får se en ny sort säkerhetsordning och energipolitik i Europa efter att detta krig tagit slut. Diktaturens kreatur i Kreml har ju visat sitt rätta ansikte och vackert är det inte.

Ryssland tillhör medeltiden, och är dessutom stolt över det!
Citera
2022-04-08, 18:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Finbesök i Kiev:

https://twitter.com/antiputler_news/status/1512456982418145286?t=Uwe_DydchcUUwy-BLXsRcA&s=19
Vore ju otroligt kul om Ryssland skickade lite kryssningsmissiler och dödade alla ministrar nu. Det hade kanske fått väst att bli lite mer aktiva i konflikten.
Citera
2022-04-08, 18:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Appropå de ryska soldaterna som grävde ner sig i Tjernobyl så har OSINTTechnical gjort en liten genomgång. De fick 71 mikrosievert i timmen vilket motsvarar 3-4 bröströntgen per timme. Tro fan de blev sjuka.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1512230103278837763
Jag undrar om det inte var den gruppen som fick medaljer i Belarus för ett tag sedan. De såg lite sjuka ut.
Citera
2022-04-08, 18:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Azov är dom hårdaste krigarna. Dom har räddat Ukraina under den svåraste tiden och nu får Ukraina mer andrum, detta är fantastiskt.

Ja. I video #2 här (som laddats upp idag) ser vi en hel hög med döda ryska soldater. Dödade av Azov:

https://t.me/polkazov/4391

Citat:
The goal of Azov is to destroy the Russian occupation forces. Soldiers of the regiment in Mariupol destroyed the enemy BMP with crew. Russian infantry also won and spent the rest of their lives on one of the streets of the Ukrainian city.
Citera
2022-04-08, 18:25
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Sen kan jag inte låta bli att reflektera över han som publicerade motsvarande bilder där amerikaner mejade ner civila i Irak. Han sitter och ruttnar bort i nåt fängelse nu. Det är skillnad på vad man får visa och vad man inte får visa.

Ja men det var en journalist som manipulerade en militäranställd att ge honom bilderna. D.v.s han filmade inte saken själv. Man kan ju tycka att det är skit samma men det är rätt stor skillnad när det kommer till lagen. Hade Assange gjort samma sak med Ryssland hade han antagligen inte varit i livet idag. Så det är en skillnad om något.
Citera
2022-04-08, 18:27
Medlem
film ifrån hamnen. nu är dom kvarvarande nazisterna i azovstal
https://twitter.com/wargonzoo/status/1512460504744267776?t=Yv6uEpleGLR3Ox3QOe4arQ&s=19
Citera
2022-04-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. I video #2 här (som laddats upp idag) ser vi en hel hög med döda ryska soldater. Dödade av Azov:

https://t.me/polkazov/4391

Tack, det var en intressant video. Ukraina skulle behöva fler av detta hårda virke.
Citera
2022-04-08, 18:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vore ju otroligt kul om Ryssland skickade lite kryssningsmissiler och dödade alla ministrar nu. Det hade kanske fått väst att bli lite mer aktiva i konflikten.

WW3 som ett brev på posten. Ryssland blir sen en ny skön asfalterad parkeringsplats.
Citera
2022-04-08, 18:29
Medlem
raskenss avatar
Är det nån som har länk till Medvedevs skrift direktöversatt?

Experten om talet: Han hotar med ett folkmord

https://f7td5.app.goo.gl/9jRCDB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in