Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
I händelse av ett världskrig så blir man automatiskt fiende med halva världen om man är med i NATO. Det är en sak de inte säger vid ansökan. Det är inte ett bra försäljningsargument: "Skriv på här och bli fiende med halva världen".

Jag föredrar att välja mina egna fiender. Ett folk som låter andra välja dess fiender är ett trälfolk, inte fritt.
Jo men det blir ju mest med fattiga halvan av världens diktaturen som vi riskerar bli ovänner med och det kan vi nog i väst stå ut med.
Diktaturens Ryssland blir vi ju inte politiska vänner med vilket som så visst skall vi gå med i Nato och på så tätt hitta hem. Och som suveränt demokratiska land så gör vi det som parlamentarisk är bäst för oss och där även folkviljan har en viktig roll i beslutsprocessen. För i väst kan hör och häpna partier faktisk förlora ett val och därmed makten. Den möjligheten att via val påverka saknar ju ryssarna helt.

Så troligen går vi med i försvarsalliansen Nato och det var ju på tiden, bättre sent än aldrig. För som vi nu ser och tar lärdom av, alliansfriheten tjänade ju bevisligen inte Ukraina väl.

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-08, 10:29
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jo men det blir ju mest med fattiga halvan av världens diktaturen som vi riskerar bli ovänner med och det kan vi nog i väst stå ut med.
Diktaturens Ryssland blir vi ju inte politiska vänner med vilket som så visst skall vi gå med i Nato och på så tätt hitta hem. Och som suveränt demokratiska land så gör vi det som parlamentarisk är bäst för oss och där även folkviljan har en viktig roll i beslutsprocessen. För i väst kan hör och häpna partier faktisk förlora ett val och därmed makten. Den möjligheten att via val påverka saknar ju ryssarna helt.

Så troligen går vi med i försvarsalliansen Nato och det var ju på tiden, bättre sent än aldrig. För som vi nu ser och tar lärdom av, alliansfriheten tjänade ju bevisligen inte Ukraina väl.

Slava Ukraini!
Nej vi ska inte dras in i den konflikten och vi ska inte bli en lydstat till USA. Det var bland annat Ukrainas flirtande med NATO (och NATO:s flirtande med Ukraina) som fick Putin att se rött och nu blir Ukraina krossat.
Senast redigerad av PK-befriad 2022-04-08 kl. 10:39.
Citera
2022-04-08, 10:32
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
HUR är det "fjolligt" att inte vilja bli bombad av Ryssland?
Ryssland har t.om. sagt nu att de kommer jämna Finland med marken om de påbörjar NATO-processen.
https://www.newsweek.com/russia-finland-dzhabarov-ukraine-stoltenberg-nato-retaliation-1695854
Vore jag någon direktör i Finland skulle jag tryckt på NATO-Nödstoppet direkt och stoppat natoprocessen så fort det bara gick.

Att "anpassa sig inför omvärlden" är bara ett taktiskt val för att inte skaffa massa fienden.
För det är JÄVLIGT DUMT att skaffa massa fienden, och sedan försvara sig mot dessa, istället för att inte skaffa fienden från första början.
Om alla länder kunde tänka så - inte skaffa sig fienden i onödan - så hade det inte blivit några krig.

Danmark, Norge och Nederländerna förklarade sig neutrala vid krigsutbrottet 1939. Samtliga invaderades sedan av Tyskland. En krigförande makt har ett syfte med sina operationer. Det är inte många krig som är hämnd för att någon gått med i en pakt utan det är oftast tillgång till råvaror, energi, strategiska landområden etc. Tyskland invaderade inte Sverige av den anledningen att vi exporterade järnmalm och stål till dem och tillät trupptransporter till Norge. Hade vi inte böjt oss som ett långt grässtrå i hård vind, svikit lillebror i Norge genom att tillåta trupptransporter, summa sumarum rövknullade av Tyskland så hade Hitler invaderat Sverige med. Han hade skitit högaktningsfullt i att vi är neutrala.

Sverige har ju redan deltagit i massor med NATO övningar, all militär utbildning går ut på att Ryssland är fienden sedan WWI, finns inget NATO anfaller scenario, vi har deltagit med trupp i Afghanistan, Irak, forna Jugoslavien, Mali etc - vi är ju inte neutrala, det är ju ett tramsbegrepp sedan länge.
Senast redigerad av TasteMyGlock 2022-04-08 kl. 10:34.
Citera
2022-04-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Likaså om man inte fattar att Nato är en försvarsallians och Kreml är styrt av ondskefulla psykopater som vi tyvärr måste skyddas oss ifrån. Kriget i Ukraina har i alla fall fått mig att inse att vi inte längre kan stå utanför Nato. Går Finland med kan vi inte stå ensamma kvar i Norden.

Så du tror på allvar att Sverige och Ukraina ses som samma skrot av Ryssland och att anfalla Sverige låter logiskt? Finns det enklaver av etniska ryssar här? har Sverige och Ryssland gemensam kultur, historia? Naturligtvis inte, så alla krigshetsare tillika NATO vurmar, ta några djupa andetag och tänk till lite.

Jättebra om finnarna går med, då behöver inte ens sådan "rädda för ryssen" människor som du känna oro, en bra buffert, dom har tidigare tagit smällarna och vi tittade på som vanligt. Rysshatarna kanske borde värva sig som frivilliga till Ukraina, det skulle jag tycka vara modigt och bra beslut än att sitta och gnälla på nätet.

(..men vet fortfarande inte om du bara är ironisk med ditt inlägg, uttrycket att NATO "är en försvarsallians" får mig att ana det, lika befängt som att ryssarna kallar sin invasion en "speciell militär operation" - val av semantik kan inte dölja faktiska handlingar)
Citera
2022-04-08, 10:35
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ukrainas flirtande med NATO som fick Putin att se rött och nu blir Ukraina krossat.

Precis det jag försöker säga. Vi i Sverige och Finland bör inte gå samma väg. Särskilt då Ryssland sagt att de kommer jämna finland med marken om de går med i NATO.
Citera
2022-04-08, 10:37
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Så du tror på allvar att Sverige och Ukraina ses som samma skrot av Ryssland och att anfalla Sverige låter logiskt? Finns det enklaver av etniska ryssar här? har Sverige och Ryssland gemensam kultur, historia? Naturligtvis inte, så alla krigshetsare tillika NATO vurmar, ta några djupa andetag och tänk till lite.

Jättebra om finnarna går med, då behöver inte ens sådan "rädda för ryssen" människor som du känna oro, en bra buffert, dom har tidigare tagit smällarna och vi tittade på som vanligt. Rysshatarna kanske borde värva sig som frivilliga till Ukraina, det skulle jag tycka vara modigt och bra beslut än att sitta och gnälla på nätet.

(..men vet fortfarande inte om du bara är ironisk med ditt inlägg, uttrycket att NATO "är en försvarsallians" får mig att ana det, lika befängt som att ryssarna kallar sin invasion en "speciell militär operation" - val av semantik kan inte dölja faktiska handlingar)

Ja, Sverige är ju redan under WWII kända för att låta andra ta smällen. Jävla inställning. Att diskutera om vi ska gå med i NATO eller ej är ju en rimlig diskussion men att låta andra ta smällen är ju sån jävla syltryggsinställning att man skäms över att vara svensk.
Citera
2022-04-08, 10:39
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Precis det jag försöker säga. Vi i Sverige och Finland bör inte gå samma väg. Särskilt då Ryssland sagt att de kommer jämna finland med marken om de går med i NATO.

Ja ryssen kan ju säga åt oss att om vi inte går med i deras försvarspakt istället så ska de jämna oss med marken och vips går du omkring med hammaren och skäran på bröstet - allt för att inte stöta oss med Putin. Vi ska helt enkelt vika oss för alla hot… du måste gilla att tappa tvålen i duschen.
Citera
2022-04-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Gotland har en central position i Östersjön. Med ön som bas kan man dominera Östersjön och kontrollera kommunikationerna till sjöss och i luften.

frågan är om usa och nato kommer att tillåta ryssarna att sätta upp en bas på gotland mitt i natos område?

oavsett om sverige är med i nato eller inte

det är klart att om sverige står utanför åker vi snålskjuts på andra länder men det gjorde vi även under ww2
Citera
2022-04-08, 10:44
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
frågan är om usa och nato kommer att tillåta ryssarna att sätta upp en bas på gotland mitt i natos område?

det är klart att om sverige står utanför åker vi snålskjuts på andra länder men det gjorde vi även under ww2

Det är ett tänkbart scenario. Britterna hade t.ex långtgående planer på att invadera Norge och Sverige under WWII för att hindra Hitler. Bägge länderna var neutrala.

” Plan R 4 was an unrealised British plan to invade Norway and Sweden in April 1940, during the Second World War. As a result of competing plans for Norway and a German invasion of Norway the same month, it was not carried out as designed.”
Citera
2022-04-08, 10:52
Medlem
Att vilja gå med i Nato nu är bland det mest impulsiva jag har varit med om. Att Millhouse Kristersson och numera Jimmie åkesson (som tidigare var emot) på TV sitter och säger att läget har förändrats sedan 24:e februari är total bullshit. Vi stod neutrala före och efter andra världskriget, så varför skulle nuvarande händelse ha någon påverkan på vår fd. neutralitet?

Här är argument som inte en enda Svensk verkar vara kunna kapabel till att komma fram till:

Vad har Ryssland för hot? Kärnvapen & Flyg. (Pansarvagnar, infanteri och båtar har ingen effekt mot Sverige pga distans och Finland som ligger emellan): Hur hjälper det oss att vi är med i Nato ifall Ryssland bombar oss med Kärnvapen? Vi kommer vara utplånade innan hjälpen kommer ifall Ryssland lägger MOABs på oss - Så det är bättre att inte ge Putin ytterligare motiv att gå på Sverige (Han använde Ukrainas önskan att gå med i Nato som propaganda & motiv att attackera dem).

Sedan mer generiska argument för folk som inte är så insatta på debatten:

- Nato = högre skatt & millitär
- Tvingas stötta diktaturer såsom Turkiet som är med i Nato pga artikel 5
- Höjer den millitära spänningen i området & ökad chans på krig- inte sänkt
- Fler Svenskar i längd tvingas ta lumpen emot sin viljan (Demokrati?)

Sammanfattning: Nato ger ingen garantisäkerhet mot kärnvapen vilket är det enda hot Ryssland har kvar. Andra länder nyttjar mer på att Sverige går med isåf. Neutralitet har gagnat oss och kommer fortsätta att gagna oss. Vi borde följa Schweiz vilket jag anser är världens bästa land som fler borde ta efter. Ryssland har ingen anledning att attackera just Sverige när de inte ens lyckats tagit över Ukraina & påväg mot lågkonjunktur.

Svenskarna borde sluta agera reflexivt till precis allt som sker. Vi stod neutrala efter andra värdskriget och vi bör fortsätta i den riktning.
Senast redigerad av klosor6 2022-04-08 kl. 10:55.
Citera
2022-04-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Joakim är en officiell person med utbildning och erfarenhet av militära frågor till skillnad från random snubbe här så det är enkelt Joakim. Random snubbe kan ju vara rysstroll och ska ej litas på.

Men om man vill kan man ju anta samma som hoola bandoola band på 70-talet sa: vem kan man lita på?
Precis Joskim kan ju vara anlitad även av andra sidan och TV rutorna och mainstreammedia är ju fyllda av expertfolk som dagligen vräker ur sig grodor som visar sig vara fel efter bara några dagar
Citera
2022-04-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Ryssarna har en bas i Klaipeda och annekterade senast Krim. Det finns ingenting Nato kan göra om Ryssland vill ha en bas på Gotland. Det är Sveriges beslut och det tas nu, vill man inte vara med i en försvarspakt så ska man nog inte förvänta sig hjälp med försvaret heller. Man får leva med sina val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in