Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-07, 20:35
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför tror du Ryssland skulle falla? Låter extremt osannolikt.

Jag menar inte på grund av en invasion eller dylikt men jag tror spelet bakom kulisserna kommer bli intensiva de kommande två, tre åren. Resultatet av det kommer bli att stora delar av den nuvarande makten kommer falla.
Citera
2022-04-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Jag menar inte på grund av en invasion eller dylikt men jag tror spelet bakom kulisserna kommer bli intensiva de kommande två, tre åren. Resultatet av det kommer bli att stora delar av den nuvarande makten kommer falla.
Men varför skulle Ryssland falla om den nuvarande ledningen försvinner? Ryssland lär ju snarare då bli starkare och kanske ännu mer oförutsägbara?
Citera
2022-04-07, 20:43
Vi ska gå med. Allt för att reta Putin. Han tror han är så stor och tuff. Men han har enbart plastvapen och hans militära förmåga är ett skämt. Han är sååå otroligt kass. En riktig loser. Patetisk är vad han är.
Citera
2022-04-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Ja du, det där är potentiellt en väldigt farlig definitionsfråga för personer som Putin och Dugin att hantera. Utåt sett talar man ju om "hotet från NATO" och "nazisterna i Ukraina", men om det i själva verket handlar om visionen om Storryssland som många hävdar så får atomvapenhotet betraktas ur det perspektivet också. Om jag beväpnar mig under devisen att jag bara skall skydda mitt hem, men samtidigt anser att grannens hus ingår i definitionen "mitt hem", så har ju grannen viss anledning till oro när han ser mig lasta in vapnen i garaget.

Det verkar finnas en väldigt stark personkult kring Putin och de visioner som han skaffat sig på senare år, så det finns nog många som är villiga att delta i galenskapen tyvärr. Men samtidigt bör de väl också reagera om de ser att hans metoder inte uppfyller målen. Om Sverige och Finland blir medlemmar i NATO har jag svårt att se att kretsen kring Putin inte skulle uppfatta det som ett stort misslyckande från hans sida, vilket är ytterligare ett skäl till varför vi borde gå med. Det kommer knappast att förstärka hans position i det långa loppet.

Putin och Dugin verkar ha tappat greppet om verkligheten totalt. Dom svamlar om ett Stor-Ryssland men glömmer bort att den allra största och rikaste delen är delrepublikerna i Sibirien och där växer separatistviljan dag för dag.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dummy1
USAs hegemoni är slut. Petrodollarn är över. Är du så dum som talar om en "fredsallians"???
Hahaha Massmedia....

"USAs hegemoni är slut". Faktiskt oklart vad du menar med det. Och sen undrar jag om du vet vad "petrodollar" betyder. Det är en investeringsterm, och det finns inget som tyder på att den är "över", tvärt om:

Petrodollar recycling is the international spending or investment of a country's revenues from petroleum exports ("petrodollars"). It generally refers to the phenomenon of major petroleum-exporting states, mainly the OPEC members plus Russia and Norway, earning more money from the export of crude oil than they could efficiently invest in their own economies
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ryssland kommer att falla. Det finns riktig mycket vilja till separatism i delrepublikerna i Sibirien.
Nej det gör det inte. Däremot har Enade Ryssland färre lojala anhängare i fjärran östern jämfört med i andra delar av landet.
Citera
2022-04-07, 20:56
Medlem
Citat:
Men varför skulle Ryssland falla om den nuvarande ledningen försvinner? Ryssland lär ju snarare då bli starkare och kanske ännu mer oförutsägbara?
Utan pengar har man inget försvar och Ryssland har inget annat att exportera för att få in kapital än olja och gas. Efterfrågan på fossila bränslen har börjat minska eftersom alla länder fasar ut dem. Det är därför Ryssland agerar nu. Men tack och lov så möts de av en enad front av sanktioner. I takt med att EU länderna kapar beroendet av rysk olja så går de i konkurs. Kan du ge ett exempel på någonting Made in Russia som du själv skulle vilja äga?

Inte ens ryssarna vill ha sina egna produkter.
Citera
2022-04-07, 20:58
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dummy1
Det ryska folket har enade med hjälp av ledningen krigat för sin sak långt innan USA var påtänkt. Är du en efterbliven kvarleva från Karolinerna? Ge upp korkade plast-svensk. Visa lite viking Istället.

Ja, vi bör sedan i NATO kräva tillbaka ryska områden som tillhörde Sverige under storhetstiden. Visa nu lite stake!!! Stor-Sverige kontrollerade ju hela Östersjön… bra med lite uppbackning i befrielsekriget eller? …
Citera
2022-04-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Utan pengar har man inget försvar och Ryssland har inget annat att exportera för att få in kapital än olja och gas. Efterfrågan på fossila bränslen har börjat minska eftersom alla länder fasar ut dem. Det är därför Ryssland agerar nu. Men tack och lov så möts de av en enad front av sanktioner. I takt med att EU länderna kapar beroendet av rysk olja så går de i konkurs. Kan du ge ett exempel på någonting Made in Russia som du själv skulle vilja äga?

Inte ens ryssarna vill ha sina egna produkter.
Spela inte dum! Ryska produkter används överallt mycket råvaror som alumium koppar gummi nickel kemikalier etc. etc.
Citera
2022-04-07, 21:04
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu när Ryssland visar sin aggressiv mot Ukraina, är frågan huruvida Sverige och Finland ska gå med i Nato för att möjligtvis säkra oss från framtida attacker? Eller är det så vår neutralitet kommer att tjäna oss bättre långsiktigt?

Trådens diskussionsämnen:

Bör Sverige och/eller Finland blev en del av Nato?
Är Sverige neutralitetsprincip gynnsam för oss?
Kan verkligen Sverige idag räknas som en neutral part?

Håll till godo

Tycker ni våran inställning i neutralitetsfrågan har missgynnat oss?
Jag ser iaf. ingen anledning och hasta in i NATAO.
Citera
2022-04-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Ja, vi bör sedan i NATO kräva tillbaka ryska områden som tillhörde Sverige under storhetstiden. Visa nu lite stake!!! Stor-Sverige kontrollerade ju hela Östersjön… bra med lite uppbackning i befrielsekriget eller? …

Du låter som någon från Balkan Stor+"Input land" Saknas bara "Vi är äldsta folket"
Citera
2022-04-07, 21:19
Medlem
Citat:
Spela inte dum! Ryska produkter används överallt mycket råvaror som alumium koppar gummi nickel kemikalier etc. etc.
Du spelar inte, du måste vara dum. Råvaror är inte produkter. Svensk aluminium görs t.ex. i Sundsvall och alla däcktillverkare flyttar för fullt sin tillverkning från Ryssland. Men köp du en rysk bil eller TV och ha ett gott liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in