2022-04-08, 07:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Ok, då får jag bekänna att jag uttalade mig om något jag inte hade 100% täckning för. Jag kan dock säga att i de hyresrätter jag har bott i (inte särskilt många dock) har det inte varit tillåtet att röka inomhus.

Det är dock min bestämda uppfattning att det blir vanligare och vanligare att det skrivs in i hyreskontrakten att man ej får röka inomhus.

Men det grundläggande faktumet kvarstår dock: det är inte särskilt svårt att gå ut på balkongen och röka. Och i de fall balkong saknas kan man åtminstone öppna ett fönster och stå där och röka och blåsa ut röken i det fria. Varför gör man inte så konsekvent och eliminerar risken att behöva betala saftiga saneringskostnader när man flyttar ut? Det är faktiskt svårt att känna någon sympati för den här gubben, han hade kunnat undvika det här hur lätt som helst.
De flesta har väl en köksfläkt?
Senast redigerad av rubin22 2022-04-08 kl. 07:37.
Citera
2022-04-08, 07:30
Moderator
Maviels avatar
Har varit i lägenheter som varit så igenrökta att nikotinet liksom runnit längs tak och väggar och stanken är obeskrivlig. Om det varit så illa (vilket jag tänker) räcker det ju inte att vädra och måla om direkt. Då spelat det nog ingen roll om man fått röka inomhus.
Citera
2022-04-08, 07:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
De har fakturerat lite väl mycket tycker jag. Oavsett hur mycket han har rökt så är det ju inte han som har fyllt huset med asbest, dessutom så har huset inte renoverats på väldigt länge så alla skador handlar inte om rökning utan om ålder - visst, han har säkert utnyttjat hyresrabatter - men det blir orättvist att fakturera honom för hela renoveringen när det var ett riktigt eftersatt underhåll.
Ja det borde åtminstone dras av, kan inte tänka mig att det skulle kosta så mycket om de gjort det?
Citera
2022-04-08, 07:47
Medlem
Gothenburgers avatar
Helt rimlig summa om man har sabbat en lya.

Pay up Peter
Citera
2022-04-08, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Nej, ägs av Malmö Stad.
Om du googlar framkommer:
MKB Fastighets AB, MKB (ursprungligen Malmö Kommunala Bostads AB) är Malmö kommuns bolag för bostadsförsörjning (allmännyttan). MKB är Malmös största bostadsföretag med 32% av hyresmarknaden.

”MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.”

https://www.mkbfastighet.se/om-mkb/organisation/

En anledning till att Malmö inte har ännu uslare ekonomi är just att man äger gigantiskt mycket bostäder, där man själv kan placera folk som inte står på egna ben. Äger de bostäderna, så blir det ju liksom pengar från ett konto till ett annat på kommunen, istället för till ett externt bolag som ofta dessutom själva sysslar med att renovera upp och chockhöja hyror. Har de skickat faktura till honom så innebär det att han är en av de få som inte är där och går på soc. och ska det gå till så, så kommer det ju bli ännu mer segregerat och omöjligt för andra att kan eller vilja bo där.
Citera
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Ingen hemförsäkring?

Medveten rökning är knappast något som täcks av villkoren.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaHorOlle
"Skit ska skit ha" Passar väldigt bra in på Peter och hans rökande.

Han kanske är snäll, men lite självdestruktiv?

Du borde nog ha lite skit gissar jag.
Citera
2022-04-08, 08:10
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Det spelar egentligen ingen roll.

På 90-talet när Peter flyttade in å var det OK att röka inomhus, sannolikt fanns inga regler som beskrev hur mycket rök so var rimlig.

Nu när Peter flyttar så är det tydligen inte OK längre trot att hyresvärden inte har upplyst om att rökning inte längre är tillåten.

Peters lägenhet är garanterat äcklig och behöver renoveras. FRågan är om det är Rök-Peters fel?
Citera
2022-04-08, 08:46
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
På 90-talet när Peter flyttade in å var det OK att röka inomhus, sannolikt fanns inga regler som beskrev hur mycket rök so var rimlig.

Nu när Peter flyttar så är det tydligen inte OK längre trot att hyresvärden inte har upplyst om att rökning inte längre är tillåten.

Peters lägenhet är garanterat äcklig och behöver renoveras. FRågan är om det är Rök-Peters fel?

Ja, det är det. Oavsett om han rökt eller inte så måste lägenheten lämnas i ett skick som inte kräver sanering eller stora renoveringar
Citera
2022-04-08, 08:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Lägenheten har utsatts för passiv rökning. Om den ska ha betalt för det så borde alla andra som utsatts för passiv rökning över tiden kunna anföra det samma.

Tror att han har goda chanser att inte behöva betala, åtminstone inte på den nivån som krävs.
Citera
2022-04-08, 08:52
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

Lite som att hävda att det inte står att man inte får steppa i lägenheten, när de vill renovera ett förstört golv
Citera
2022-04-08, 08:53
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lägenheten har utsatts för passiv rökning. Om den ska ha betalt för det så borde alla andra som utsatts för passiv rökning över tiden kunna anföra det samma.

Tror att han har goda chanser att inte behöva betala, åtminstone inte på den nivån som krävs.

Märklig jämförelse. Om du kan påvisa att du lider skada av någon annans räkning så go for it
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in