2022-04-07, 23:28
Medlem
MyJustices avatar
under förutsättning att lgh inte har fått nåt rust de senaste 20 åren
så återstår det endast restvärde på
toaletten och handfatet och golvet
Allt annat i lgh har bäst före datum et gått ut på .
Restvärdet som hyresgästen måste betala är därför exakt noll kronor ..
tror knappast att hyresvärden kan begära nåt alls här ..
Citera
2022-04-07, 23:33
Medlem
MyJustices avatar
restvärdet bpå vitvara är idag knappt tio år
förr var det 15 men vtvaru häller i snitt 3 rill 8 år idag
tapet är 8 år
golv är 35 år (plastgolv)
målning är ca 10 år ,,både vad gäller vägg tak och fönste r
köksluckor har jag inte joll på
bor själv via en privat hyresvärd d som skiter i all underhåll
och provar att få sina hyresgäster att betala för nprmal slitage
Citera
2022-04-07, 23:48
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag tycker att folk skall få röka varhelst de vill åtminstone om det finns en askkopp.
Jag råkade hosta en gång inför någon som rökare som bad om ursäkt för att han rökte. Saken är den att jag hostar rätt ofta för att jag är rätt känslig för irritationer i halsen.
Precis. Oftast är det rökarna själva som ursäktar sig och frågar om det är ok att röka. Jag röker inte själv och jag kan störa mig som fan på röklukt, men nån måtta får det va och lite balans behövs i tråden eftersom alla snorungar som skriver får det att låta som världens undergång om någon röker i deras närhet. De skulle bara veta hur samhället var förr. Det provocerar mig.
Citera
2022-04-07, 23:53
Medlem
Jag tycker man ska ge alla rökare en käftsmäll och vända dom upp o ner och sänka dom i dagvattenbrunnen
Citera
2022-04-08, 00:09
Medlem
acid marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag tycker man ska ge alla rökare en käftsmäll och vända dom upp o ner och sänka dom i dagvattenbrunnen

Skulle du vara bättre när du vill förorena våra vattendrag?
Citera
2022-04-08, 00:10
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, det får man i nästan alla hyresrätter.

Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Man får röka i dom flesta hyresrätter, förutom vissa nyproduktioner, där det står i kontraktet.

Jag röker cigarr och cigariller, och bodde förut i en hyresrätt. Rökte inomhus, och var kanske inte alltid så noga med att vädra efteråt. Jag tycker det luktar gott.
Bodde där i nästan tio år, och när jag flyttade ut så fick hyresvärden göra en ganska så omfattande renovering.

Dock så hade lägenheten inte renoverats på åtminstone 15-20 år, så jag fick inte bekosta något alls.

Ok, då får jag bekänna att jag uttalade mig om något jag inte hade 100% täckning för. Jag kan dock säga att i de hyresrätter jag har bott i (inte särskilt många dock) har det inte varit tillåtet att röka inomhus.

Det är dock min bestämda uppfattning att det blir vanligare och vanligare att det skrivs in i hyreskontrakten att man ej får röka inomhus.

Men det grundläggande faktumet kvarstår dock: det är inte särskilt svårt att gå ut på balkongen och röka. Och i de fall balkong saknas kan man åtminstone öppna ett fönster och stå där och röka och blåsa ut röken i det fria. Varför gör man inte så konsekvent och eliminerar risken att behöva betala saftiga saneringskostnader när man flyttar ut? Det är faktiskt svårt att känna någon sympati för den här gubben, han hade kunnat undvika det här hur lätt som helst.
Citera
2022-04-08, 00:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Ok, då får jag bekänna att jag uttalade mig om något jag inte hade 100% täckning för. Jag kan dock säga att i de hyresrätter jag har bott i (inte särskilt många dock) har det inte varit tillåtet att röka inomhus.

Det är dock min bestämda uppfattning att det blir vanligare och vanligare att det skrivs in i hyreskontrakten att man ej får röka inomhus.
Vad som skrivs i kontrakten och vad som gäller i domstolen är inte nödvändigtvis samma sak. Hyresvärden kan skriva in i kontraktet att du inte får runka i lägenheten, men det skulle aldrig hålla rättsligt att åberopa en sådan punkt.
Citera
2022-04-08, 00:21
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är MKB en privat aktör?

Isåfall inte förvånad då de är som fan på sina gäster.

Bott snart 13 år i en kommunalägt bostad och inget tjafs där.

Nej, ägs av Malmö Stad.
Om du googlar framkommer:
MKB Fastighets AB, MKB (ursprungligen Malmö Kommunala Bostads AB) är Malmö kommuns bolag för bostadsförsörjning (allmännyttan). MKB är Malmös största bostadsföretag med 32% av hyresmarknaden.

”MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.”

https://www.mkbfastighet.se/om-mkb/organisation/
Citera
2022-04-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Just rökning är väl en sak. Men det handlar ändå om ett kommunalt fastighetsbolag som går med stora vinster utan att återinvestera den vinsten där den hör hemma.

Malmö kommun har nog inga problem att hitta andra hål att fylla vinsten med.
Citera
2022-04-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jobbar själv i hemtjänsten och jag har sett en hel del inklusive rökskadad lägenhet. Allt är nikotingult inklusive vitvaror och det nikotingula går numera åt det svarta hållet ser nästan brännskadat ut.

Man luktar fan efter att ha varit där i 5 minuter och doften går inte ur kläderna innan man tvättat de.

Förstår inte hur folk kan vilja leva så.

Exakt. Har haft två grannar som rökt i många år i lägenheterna och jag har samma erfarenhet som du att man endast efter 5 min ( obehagliga minuter) har en unken rökstank kvar i sina kläder. Tyvärr känner de inte själva av stanken i lägenheterna och förstår inte hur det upplevs av andra utifrån . Är inget fan
av MKB som jag anser går till överdrift med både hyreskostnader m m men detta förstår jag och vet att det kostar en massa att återställa lägenheterna i bra skick.
Citera
2022-04-08, 00:26
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad som skrivs i kontrakten och vad som gäller i domstolen är inte nödvändigtvis samma sak. Hyresvärden kan skriva in i kontraktet att du inte får runka i lägenheten, men det skulle aldrig hålla rättsligt att åberopa en sådan punkt.

Nej, men man sparar ändå en jäkla massa problem genom att följa en så enkel punkt i kontraktet och slippa få betalningskrav och kanske kronofogden och stämningar på sig, när det dras till domstol. Så jäkla kul att få höra att domstolen underkänner hyresvärdens klausul att det är värt att låta det dras dit är det knappast.

Men tycker du inte det är lite märkligt att alla rökare trots allt inte går ut på balkongen och röker? Eller åtminstone röker under köksfläkten? Alla rökare jag känner som bor i hyresrätt gör på det viset, jag känner ingen som bolmar öppet inne i lägenheten.
Citera
2022-04-08, 02:07
Medlem
Byt till cigarrer eller cigariller.

Betydligt godare och lämnar bara en härlig söt smak i rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in