2022-04-08, 07:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Ingen riktig flat-earth person stödjer flath-earth society,

flat earth society är skapat av personer som vill förlöjliga flat-earth teorin.
hela flat earth society består av löjliga teorier som gör att alla nyfikna människor som
vill lära sig om flat earth snabbt skrotar teorin.

Flat earth är på riktigt, men flat earth society är fake och bullshit.

Vilka teorier kring den ’riktiga’ platta jorden är inte löjliga?
Citera
2022-04-08, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Du förklarade ju det precis själv. Bara det att det inte handlar om någon ”kraft”, utan helt enkelt densitet. Allt som är har högre densitet än luft söker sig neråt. Allt som har lägre densitet söker sig uppåt. Saker går rakt upp eller rakt ner. Varför vet jag inte, men det är en fysisk ”lag” som enkelt kan testas och replikeras av vem som helst.

Så du vet inte varför heliumballongen känner till riktningen upp men du vet ändå att det är en "fysisk lag". Och du vet att det inte behövs en kraft för att accelerera ett föremål trots att det är själva definitionen på vad kraft är.

Citat:
Någon magisk, obevisad gravitationskraft behövs inte för att förklara detta fenomen.

Din definition av kraft skiljer sig uppenbarligen från den gängse definitionen. Kraft är en abstraktion för att förklara ett objekts rörelseförändringar, dvs om stenen accelererar är den definitionsmässigt utsatt för en kraft.

Blir lite nyfiken på hur du definierar kraft. Vad är en kraft enligt dig? Har kraft något med förändring av rörelse att göra?

Och du är väl medveten om att du just nu inte bara hävdar att jorden är platt utan du till och med påstår att något så grundläggande som klassik mekanik inklusive Newtons rörelselagar är felaktiga?
Citera
2022-04-08, 07:17
Medlem
Citat:
Enklaste svaret på detta problem är att man tar aldrig kurva i beaktning vid byggprojekt. Exempelvis när man bygger tågrälser. De har frågat arkitekter och ingenjörer som arbetat på långa broar och tågrälser. De lägger aldrig till några meter räls för att kompensera för jordens kurva (eftersom det finns ingen kurva).

Om man drar fram Dubay och hans "proof" med järnvägsspår som ett argument så har man verkligen inte tänkt speciellt rätt. Argumentet är utan tvekan ett av de mest idiotiska FE-argumenten som någonsin existerat.

Förklara varför man ska lägga till räls för att kompensera för en kurva när uppgiften är att lägga räls på marken inklusive dess naturliga höjdvariationer i form av kullar och dalar. Förklara varför längden mellan två tågstationer varierar mer beroende på jordens form än på den faktiska dragningen av spåret.
Citera
2022-04-08, 07:24
Medlem
Citat:
Ingen riktig flat-earth person stödjer flath-earth society,

flat earth society är skapat av personer som vill förlöjliga flat-earth teorin.
hela flat earth society består av löjliga teorier som gör att alla nyfikna människor som
vill lära sig om flat earth snabbt skrotar teorin.

Flat earth är på riktigt, men flat earth society är fake och bullshit.

Du har rätt i att flath-earth society är en studentikos parodi på riktiga plattisar. Men det innebär inte att de riktiga plattisarna är mindre imbecilla eller att deras "teorier" är mindre idiotiska.

Citat:
... Flat earth är på riktigt...

Som en rörelse bland svagbegåvade? Ja självklart.

Som en en bärkraftig vetenskaplig hypotes? Nej inte ett dugg. Idioterna kan ju inte ens förklara hur vi lyckas hitta på jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-04-08 kl. 07:33.
Citera
2022-04-08, 07:29
Medlem
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=3DRRyZBL4OQ

I klippet kan man tydligt se att de nedre delarna av båten är dold under horisonten. Ett tydligt evidens för att vattnet inte är platt.
Citera
2022-04-08, 07:32
Medlem
Citat:
0:38 . Halva båten är dold. Självmål
Citera
2022-04-08, 07:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Va? Du lade alltså upp ett klipp som visar att det inte går stt ’hämta tillbaka’ objekt som befinner sig bortom horisonten.

Jättebra, fast det har som sagt redan hänt om och om igen i tråden.
Citera
2022-04-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag tror det är du som komplicerar det hela för att få till ett argument. Du förstår vad jag menar om du anstränger dig lite.

Men det vertikala är konstant över det horisontella. Och tvärtom. Det finns inget avslut eller början. Förutom att det verkar bli svagare ju längre upp du kommer.

Du har alltså ingen förståelse för det du själv hävdar?

Vad är det vertikalt mot och vad är ditt horisontella horisontellt mot?

Utan den referensen kan du ju aldrig applicera din egen teori på något alls.
Citera
2022-04-08, 09:06
Medlem
Citat:
Då antar jag att du redan sett någon av alla de tusentals videos när folk använder en Nikon P900/P1000 och ”hämtar tillbaka” båtar och andra objekt som sedan längre ”försvunnit bakom jordens kurva”? I sådana fall, hur förklarar du det fenomenet?

Ja, jag har själv bevittnat detta via en väns P1000.

Då tar vi radiosignaler, de begränsas inte av vår optik i ögonen eller från en kamera. Varför stoppas till exempel VHF av jordens kurvning?
Ett fenomen som alla som jobbar med radio vet om samt alla HAM operatörer känner till och dessutom utnyttjar.

Du får allt plugga på ögats optiska begränsningar här för att förstå varför man ser bättre med kikare och objektiv. Men du kan aldrig zooma tillbaka ett objekt som är dolt bakom horisonten.
Påstår du det får du mer än gärna visa beräkningar som tillåter detta i den fysiska värld som vi lever i.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-04-08 kl. 09:20.
Citera
2022-04-08, 11:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
0:38 . Halva båten är dold. Självmål
Ja båtarna på filmen försvinner ju för att dom blir för små när man zoomar ut. Andelen av båten som ligger ovanför resp. under horisonten är ju konstant. Man zoomar alltså inte tillbaka det som ligger bakom kurvan. Den delen av båtarna är ju borta oavsett zoom.
Citera
2022-04-08, 11:42
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du har alltså ingen förståelse för det du själv hävdar?

Vad är det vertikalt mot och vad är ditt horisontella horisontellt mot?

Utan den referensen kan du ju aldrig applicera din egen teori på något alls.

Jo har full förståelse för vad jag hävdar.
Det horisontella verkar längs det vertikala, ända tills det inte gör det längre om du kommer långt upp, som du sa händer långt upp.

Och det är ju inget konstigt med att det är så.
Det vet du också. Om du förstår vad jag menar.
Och teori vet jag inte, observation och beskrivning är det ju mer.

Det enda jag kan tänka mig du tycker angående det är att det vertikala och med det, det horisontella är relativt till en krökt planet så det horisontella vid en punkt inte är horisontellt längre.

Men skitsamma, har skrivit det nå gånger nu och förstår du inte vad jag menar så gå vidare då.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-08 kl. 12:02.
Citera
2022-04-08, 12:11
Medlem
Citat:
Du förklarade ju det precis själv. Bara det att det inte handlar om någon ”kraft”, utan helt enkelt densitet. Allt som är har högre densitet än luft söker sig neråt. Allt som har lägre densitet söker sig uppåt. Saker går rakt upp eller rakt ner. Varför vet jag inte, men det är en fysisk ”lag” som enkelt kan testas och replikeras av vem som helst. Någon magisk, obevisad gravitationskraft behövs inte för att förklara detta fenomen.

https://m.youtube.com/watch?v=bbHcxmz-97I

I klippet refererar Dubay till Arkimedes princip och påstår att det är en förklaring till att saker faller nedåt. Han säger att flytkraften är lika stor som den undanträngda vätskan tyngd utan att ens beröra vad tyngd är eller dess relation till gravitation.

Hur förklarar du och Dubay tyngd? De gängse definitionen är den nedåtriktade kraft som uppstår i ett gravitationsfält.

Citat:
... Någon magisk, obevisad gravitationskraft behövs inte ...

Ändå länkar du till ett klipp som talar just om tyngdkraft.

Och apropå Arkimedes princip och flytkraft (buoyancy) som Dubay snackar om så är den
Kraften = densiteten * volymen * tyngdacceleration

Dvs det är en kraft som är proportionell mot tyngdaccelerationen. Utan tyngdkraft (gravitation) är flytkraften noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in