2022-04-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hmm, undra om det finns nåt stort jävla golvprojekt som redan byggts med flytspackel.
Då kan man ju kolla upp det om man har tillgång till nåt besiktningsprotokoll osv så man vet exakt hur det utförts. Är det rakt enligt mätinstrument då och det ska vara en kurva. Ser du det som giltigt då?

Eller skulle du se det som giltigt om jag gjorde allt då å fick tillstånd till å göra det riktigt?
Och det utfördes korrekt.
Inga invändningar mot utförandet?

Varför komplicera det med flytspackel? Det borde vara enklare att kolla om vatten är platt eller kurvigt eftersom det finns gott om stora ytor av vatten. Man skulle ju t.ex kunna kolla om vattnet i öresund är platt eller inte.

Frågan är väl snarast vad du hade tänkt använda för mätinstrument. I dess enklaste form kan man ju tänka sig att man sätter någon slags mätsticka i t.ex Malmö och så mäter man på den danska sidan hur mycket av mätstickan man kan mäta upp. Vad sägs om det?

En annan variant är att du använder dig av samma utrustning som lantmätare använder sig av. Med hjälp av en vanlig GPS (smartphone) kan du mäta höjden relativt en referens och genom att mäta på några olika punkter i sundet kan man mäta om vattnet är platt eller inte.

Men visst, vill du hellre köra med flytspackel så är väl det helt ok. Glöm bara inte att publicera dina rön.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-04-07 kl. 22:17.
Citera
2022-04-07, 22:24
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför komplicera det med flytspackel? Det borde vara enklare att kolla om vatten är platt eller kurvigt eftersom det finns gott om stora ytor av vatten. Man skulle ju t.ex kunna kolla om vattnet i öresund är platt eller inte.

Frågan är väl snarast vad du hade tänkt använda för mätinstrument. I dess enklaste form kan man ju tänka sig att man sätter någon slags mätsticka i t.ex Malmö och så mäter man på den danska sidan om man ser hela mätstickan. Vad sägs om det?

En annan variant är att du använder dig av samma utrustning som lantmätare använder sig av. Med hjälp av en vanlig GPS (smartphone) kan du mäta höjden relativt en referens och genom att mäta på några olika punkter i sundet kan man mäta om vattnet är platt eller inte.

Men visst, vill du hellre köra med flytspackel så är väl det helt ok. Glöm bara inte att publicera dina rön.

Vilt vatten e så böljande å håller på.
Väder å vind måste bort då.

Jag är mest intresserad av på vilket avstånd man kan börja se en krökning, 5 mm räcker.

Flytspackel är bra eftersom det lägger sig plant och stelnar. Gör ju is å men flytspackel är mer precist.

Kan köra med en laser. Men detta kräver ju en massa spackel och mark. Så, kontakta mig om nån har ställe att göra detta på. Kan ju göra en liten fåra så behövs det inte så mycket spackel.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-07 kl. 22:29.
Citera
2022-04-07, 22:33
Medlem
Citat:
Jag skulle beskriva det som att det horisontella är konstant i en vertikal riktning.

Vad är då den vertikala riktning du hänvisar till, vad utgår den ifrån? Vad är den horisontell till?
Du verkar ha oerhört svårt att förklara din teori ändå anser du att den är rätt. Blir oerhört svårt att komma med påstående mot det som bevisats i hundratals experiment genom tiderna om man inte ens själv har koll på sin egna teori.
Citera
2022-04-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Vad är då den vertikala riktning du hänvisar till, vad utgår den ifrån? Vad är den horisontell till?
Du verkar ha oerhört svårt att förklara din teori ändå anser du att den är rätt. Blir oerhört svårt att komma med påstående mot det som bevisats i hundratals experiment genom tiderna om man inte ens själv har koll på sin egna teori.

Jag tror det är du som komplicerar det hela för att få till ett argument. Du förstår vad jag menar om du anstränger dig lite.

Men det vertikala är konstant över det horisontella. Och tvärtom. Det finns inget avslut eller början. Förutom att det verkar bli svagare ju längre upp du kommer.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-07 kl. 22:49.
Citera
2022-04-07, 22:50
Medlem
Citat:
Jag är mest intresserad av på vilket avstånd man kan börja se en krökning, 5 mm räcker.

På ett par hundra meter bör du kunna mäta upp några milimeters krökning.

Citat:
Vilt vatten e så böljande å håller på.
Väder å vind måste bort då.

Jaha... så lät det inte för någon dag sedan. Då var du helt fixerad vid just vatten.

Citat:
Ja och ska vi lösa det här ligger svaret i vatten.

Är du säker? Vatten är inte för vilt och böljande?
Citera
2022-04-07, 22:51
Medlem
Citat:
Jag tror det är du som komplicerar det hela för att få till ett argument. Du förstår vad jag menar om du anstränger dig lite.

Men det vertikala är konstant över det horisontella. Och tvärtom. Det finns inget avslut eller början. Förutom att det verkar bli svagare ju längre upp du kommer.
Det är du som komplicerar det med flytspackel när det finns vatten överallt.
Citera
2022-04-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är du som komplicerar det med flytspackel när det finns vatten överallt.

Är svårt att kontrollera vatten. Och gå på det, bredvid det. Ställa el lägga nåt mätinstrument på det. Skulle va is då men det blir små kullar, sprickor och skit.
Citera
2022-04-07, 22:56
Medlem
Citat:
På ett par hundra meter bör du kunna mäta upp några milimeters krökning.

Jaha... så lät det inte för någon dag sedan. Då var du helt fixerad vid just vatten.

Är du säker? Vatten är inte för vilt och böljande?

Ok några hundra meter låter👌
Vatten ja å dess beteende är svaret. Men får använda annan stelnad vätska om man ska göra det lättare för sig. Spackel är väl svaret just nu då.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-07 kl. 23:00.
Citera
2022-04-07, 23:16
Medlem
Citat:
Är svårt att kontrollera vatten. Och gå på det, bredvid det. Ställa el lägga nåt mätinstrument på det. Skulle va is då men det blir små kullar, sprickor och skit.
Men om vi tar verkligheten till hjälp gällande vattnet. Här försvinner succesivt ett högt torn bakom vattnet ju längre bort observatören kommer. Min förklaring är att jorden är rund, hur förklarar du detta fenomen?
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk
Citera
2022-04-07, 23:21
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är inte första gången, utan snarare dem hundrade gången detta påstående är uppe i tråden, hittills utan någon visat att det verkligen förhåller sig på det sättet.

Varför skulle ens saker behöva ’zoomas tillbaka’ om jorden var platt? Då skulle de aldrig ha skymts från början.

Sen frågade jag om du nånsin varit vid havet med en kikare. Då hade du själv kunnat se fartyg, fyrtorn och annat delvis skymmas av havshorisonten. Har du det? Eller är det främst youtube du tänker referera till?

Då antar jag att du redan sett någon av alla de tusentals videos när folk använder en Nikon P900/P1000 och ”hämtar tillbaka” båtar och andra objekt som sedan längre ”försvunnit bakom jordens kurva”? I sådana fall, hur förklarar du det fenomenet?

Ja, jag har själv bevittnat detta via en väns P1000.
Citera
2022-04-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men om vi tar verkligheten till hjälp gällande vattnet. Här försvinner succesivt ett högt torn bakom vattnet ju längre bort observatören kommer. Min förklaring är att jorden är rund, hur förklarar du detta fenomen?
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk

Ok. Jag vet inte. Har sett filmer som visar motsatsen på längre avstånd. Och ett ställe där man kan se ett berg väldigt långt bort 2 dagar om året pga av nån effekt genom atmosfären. Folk brukar samlas där och kolla på det dom dagarna eftersom det är såpass långt bort det blir ett jippo av det.

Skulle inte dra några slutsatser om jordens form pga ett okänt videoklipp.
Citera
2022-04-07, 23:29
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Flytkraft. Som i sin tur är en konsekvens av tyngdkraften. Den uppåtriktade kraften är lika stor som tyngden av det undanträngda vattnet.

Varför stiger en heliumballong enligt dig? Hut finner den riktnigen upp?

Du förklarade ju det precis själv. Bara det att det inte handlar om någon ”kraft”, utan helt enkelt densitet. Allt som är har högre densitet än luft söker sig neråt. Allt som har lägre densitet söker sig uppåt. Saker går rakt upp eller rakt ner. Varför vet jag inte, men det är en fysisk ”lag” som enkelt kan testas och replikeras av vem som helst. Någon magisk, obevisad gravitationskraft behövs inte för att förklara detta fenomen.

https://m.youtube.com/watch?v=bbHcxmz-97I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in