2022-04-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Ingen hemförsäkring?

Du tycker att andra försäkringstagare ska bidra och betala kostnaden? Kanske med följd att dom säkert får höjd premie, tror inte det..
Citera
2022-04-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Men det är ju reglerat i avtal. Onormalt slitage. Att vara så låst på att det skulle behöva stå i kontraktet på vilket sätt man inte får förstöra lägenheten är nog tecken på någon slags bokstavsdiagnos.

Peter har ju uppenbarligen gjort en del felaktiga livsval. Bo i hyresrätt, vilka gör det? Socialfall och annat skräpfolk. Röka två paket cigaretter om dagen, vem gör det? Någon helt utan självkontroll och respekt för sin egen hälsa. Om man kan röka så mycket så tillbringas nog nästan all vaken tid i lägenheten. Har Peter inte haft något jobb? Hur har man råd att slänga ut stora mängder pengar på rökning om man inte jobbar?

Nej, hade Peter köpt en bostadsrätt för 20 år sedan och åkt med på värdeökningståget hade han lätt betalat för att renovera inför försäljning och dessutom fått en stor vinst utöver det.

Helt rätt att han skall stå för kostnaden att återställa lägenheten till beboeligt skick. WT-folk... "kunde de inte sagt till mig att jag inte specifikt fick förstöra lägenheten genom just rökning?". Man tar sig för pannan.

Nej det är inte reglerat i avtal. Att tolka skador är inte att reglera.
Citera
2022-04-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abc5567
Precis, eller koka grytor med Gurkmeja så hela köket blir gult. Det är ett bedrägeri
Skillnaden är att nikotin inte går att tvätta bort och läcker igenom. Du kan måla på fem lager ny färg, vänta några dagar så har nikotinet krypit ut och gjort väggarna gulfläckiga. Gäller såklart alla väggar och tak. Dörrar, karmar, trösklar, luckor och andra inventarier är det inte värt att måla om så de får bytas. Säkert alla eluttag och strömbrytare också. Kylskåpet får nog bytas med, kompressorfläkten har ju stått och vispat runt luft som varit konstant fylld med cigarettrök 24/7 i 20 år. Kanske behöver imkanaler rivas ut och bytas också. Klart det blir dyrt. Men han har ju rökt upp cigaretter för 750000 kr så kostnaden för att åtgärda skadorna blir ju billigare än vad det kostade att orsaka dem
Citera
2022-04-08, 18:42
Medlem
vodericks avatar
Vem skulle vilja ta över en bostad efter en rökare?

Äckligt ju...

Möbler Tavlor Plastdetaljer som handtag.
Nicotin brungula.
Fy fn vad äckligt...

Det jävliga är ju att folk ändå får röka på balkongen hur mkt dom vill.
Hyresnämnden har tagit upp många case där folk ovanför tvingats ha stängda fönster och balkongdörr pga dessa cancerfall.
Svar
Det har dom rätt till.

Folk i hemvården
Dom kan inte be dom boende att sluta röka under besöket.
"Det är ju deras hem och i dom bestämmer dom själva om och när dom kan röka.

Rökning är väl den mest lagliga men sorgliga drogen. Att mest % fattiga röker gör ju skiten än mer sorgligt.
Mat och kläder. Årsavgift till barns sporter osv.
Mindre viktigt.
Viktigast är att mamsi har råd med cigg.
För %är det ju mest kvinnor med taskig ekonomi som röker.

Sorgligt
Sorgligt är bara förnamnet..
Citera
2022-04-08, 18:59
Medlem
Är summa verkligen rimlig?
Känns som dom tar i lite väl mycket.
Jag vet inte, men i min förra lägenhet, en liten 1a rökte jag inne i +8 år. Rökte rätt rejält och inga fönster stod på glänt där inte.. Rökdimma som gick ner till knäna var inte direkt ovanligt om man säger så.. idiotiskt jag vet. Fråga mig inte hur jag tänkte för jag tänkte nog inte så mycket på det mer än att dimman såg lite cool ut på kvällsmaten.. Först när jag börja hosta upp svarta (å då menar jag helt kolsvarta) slemklumpar flera gånger om dagen, utvecklat astma och led av jobbiga ångestframkallande konstanta andningssvårigheter som säkert tog 3-4 år att bli av med, alltså den konstanta biten..

Men om lägenhet tog nån större "skada"?
Visst jag måla om väggar o tak, men det var egentligen mest pga öka värdet lite.
Men visst kändes allt fräschare så sätt.

För innan så tvätta jag av alla ytor med varmt vatten, ättika och bikarbonat med en touch av tvättmedel å lite isopropanol..
Åå det fick bort all lukt inklusive missfärgningar.. Finns inte en kotte som hade märkt att jag rökt i lägenheten som jag hade gjort.
Åå nej lägenhet luktade inte lägenheten då den försvinner på typ 24-30 timmar.
100% .. hade kunnat betta 10 lax att ingen hade märkt..
20 år kanske hade krävt färg. För missfärgningarnas skull. Ättika o bikarbonat gör underverk men knappast perfekt.
Gissar att blekningen hade blivit lite ojämn..
Dock inget som hyresvärden hade kunnat krävt pengar på.. hade nog mest målat om för det tillhör allmän hyffs att lämna saker å ting som det var eller bättre när man kom..
Lämna lägenhet unken?
Pinsamt för fan.
Citera
2022-04-08, 19:08
Medlem
Var det rökförbud i hyresfastigheterna så ska han betala.
Citera
2022-04-08, 19:11
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Var det rökförbud i hyresfastigheterna så ska han betala.

Och om de inte har kritförbud så får man måla på väggarna.
Citera
2022-04-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Och om de inte har kritförbud så får man måla på väggarna.
Du jämför äpplen och päron. FÖRR, ja för inte alls så länge sedan så var det helt självklart att man rökte inne. Det fanns askkoppar i många svenska hem som ett naturligt inslag. Det hade jag själv när jag var ung och dum och rökte. På senare år har det dykt upp hyreshus där man har RÖKFRITT och den som flyttar in vet vad som gäller......! DÅ är det glasklart.
Citera
2022-04-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Sådär helt rätt agerat av värden, förstör man annans egendom så blir man ersättningsskyldig vilket inte är speciellt märkligt
Citera
2022-04-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Ännu en vinklad artikel av hyresgästföreningens blaska 🥱 Det grämer mig att jag öht betalade en krona till dem 😡
Naturligtvis får man ju ersätta ev skador man orsakar! Enbart tramsigt med svepskäl, som att i det här fallet ha rökt sedan 11-årsåldern och att lägenheten inte var renoverad vid inflyttningen!
Röker dessvärre själv MEN inte inomhus 🤮
Citera
2022-04-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Ännu en vinklad artikel av hyresgästföreningens blaska 🥱 Det grämer mig att jag öht betalade en krona till dem 😡
Naturligtvis får man ju ersätta ev skador man orsakar! Enbart tramsigt med svepskäl, som att i det här fallet ha rökt sedan 11-årsåldern och att lägenheten inte var renoverad vid inflyttningen!
Röker dessvärre själv MEN inte inomhus 🤮
Så löjligt att det är bissart.
Visst om dom använder summan som något hot så han fixar iordning den själv. För låter ända som den var rätt vidrig.
Lite varmt vatten, mikroduk,ättika å bikarbonat
Hade gjort susen. Tro mig
No bs
Citera
2022-04-08, 19:52
Avslutad
Vidrigt att sitta och röka två paket om dagen i tjugo år och sedan förvänta sig att skattebetalarna ska ta notan för bostadsrenoveringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in