2022-04-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Fattar ingenting nu. Är barkie nu plötsligt antirysk i sin inställning? Läst igenom några sidor av tråden och vissa användare verkar byta fot flera gånger.
Är det här någon slags sjukt utstuderad påverkansoperation i syfte att förvirra?

Japp. Han har numer svårt att hävda det går bra med specialoperationen.... Men står fast vid att Putin gör rätt och att "väst"och "vi" är de onda och orsak till allt elände. 😁
Citera
2022-04-07, 23:32
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vet inte vilken drömvärld du lever i men av det jag sett åker Ryssland på hyfsat med däng och ser halvt paralyserade och förvirrade ut i sina manövreringar.

Dag 44 är det, tror jag och motståndet växer och övriga drakar vakar med aptit över att ge sig in i kriget och fullständigt knulla Ryssland från existens.

Berätta gärna hur det går enligt plan.

Du som verkar ha koll - vart är Putin någonstans? M. I. A i över 2 veckor nu. Vilken jävla ynkrygg till ledare.

Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Japp. Han har numer svårt att hävda det går bra med specialoperationen.... Men står fast vid att Putin gör rätt och att "väst"och "vi" är de onda och orsak till allt elände. 😁

Otroligt förvirrande är det i alla fall.
Citera
2022-04-07, 23:32
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Glöm inte att mycket av sanktionerna slår mot rransporter till Ryssland. Flyg. fartyg, lastbil etc.
Och där har de största shippingbolagen osv sagt att man kommer fortsätta transportera sådant som mediciner.

https://www.cnbc.com/2022/03/03/russia-shipping-giants-maersk-msc-and-cma-cgm-suspend-bookings.html
The move exempted deliveries of essential supplies, such as food, medical equipment and humanitarian goods.
Citera
2022-04-07, 23:33
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kloka ord.
Vladimir Putin är lika traumatiserad och hämdgirig över Sovjetunionens upplösning som Hitler över förlusten i WW1.

Det är iallafall känslan man får när man lyssnar på honom och ser allt ryssarna gör just nu, plus att han står väl redan med ena foten i graven med sin cancer eller vad det var... så han kan ju bara släppa tyglarna helt totalt nu så att säga.
Citera
2022-04-07, 23:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Var någon som postade det här:

https://www.themoscowtimes.com/2022/03/09/fears-in-russia-over-pharmaceutical-supplies-a76840

Bekräftat via:

https://www.google.com/amp/s/www.euronews.com/amp/2022/04/04/panic-buying-or-a-long-term-problem-russia-suffers-drug-shortages-amid-sanctions-over-ukra

https://www.bmj.com/content/376/bmj.o745

Det blir ofta så när man stödjer en diktator! I detta fallet Putin.
Citera
2022-04-07, 23:35
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vår tankevärld är främmande från den ryska. De menar inte bokstavligen nazister som vi gör. Nazister, fascister och nationalister är först och främst helt synonyma ord på ryska. De har ingen koppling till ett totalitärt, militaristiskt samhälle eller diktatur; för Sovjet som var allt det talade alltid om dessa nazister, fascister och nationalister. Dessa ord betyder helt enkelt bara fiender till Ryssland. En miljöpartist är nazist om han är motståndare till Ryssland. Det har inget med ideologi att göra. En ryss som heilar och hyllar Hitler men är en sann rysk patriot (Patriot är ett positivt laddat ord till skillnad mot nationalist på ryska) är inte nazist. Det är därför Putin kan ha en nära bekant som är nazist och har en nazistisk militär organisation (Wagner) samtidigt som han påstår sig jaga nazister.

Så när Putin vill avnazifiera Ukraina så vill han bara angripa Rysslands fiender. Det är inte djupare än så.

Men du kan väl ändå särskilja på folk och folk?
Visst existerar nazister även i Ryssland, precis som många andra europeiska länder.
Men när Putin åsyftar på "avnazifiering" så handlar det självklart om Rysslands militära mål att slå ut Azov bataljonen, som utgör största delen av UA:s armé.

Att du sen jämför Wagner med Azov, är ologiskt.
Wagner har ingen maktinflytande såsom Azov, utan styrs och leds av en oligark som står Putin nära.
Azov å andra sidan, är en maktelit som styr UA och inte minst, den nuvarande presidenten Zelensky och presidenterna innan honom.

Azov har befläckat landet och dem som står ansvariga för all skit som uppdagas i denna konflikt.
De måste bort, vare sej Ryssland vinner konflikten eller ej.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag såg en youtube-film om de ryska enheterna. De består av flera stridsvagnar, självdrivet artilleri, självdrivet luftvärn, men har väldigt lite infanteri att skydda dessa stridsenheter med. Detta har visat sig vara en ytterst påtaglig och uppenbar svaghet med dessa stridsenheter.

Skulle även gissa på att de saknar kavalleri av typen jägarförband som bedriver spaning över de områden som de tunga stridsenheterna kommer köra in i.
Så är det definitivt. Det verkar råda överskott på fordon av allsköns slag och brist på välutbildade yrkessoldater. Jag skrev så här tidigare i dag och vet ju att de agerar på motsatt sätt i dag än den mästerliga tyska krigsmakten på 40-talet:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Några ryska specialförband har man ju knappast sett skymten av, typ jägare och rekognoseringsenheter som går före. Eller jo, det var väl något plan fullastat med fallskärmsjägare som havererade i krigets upptakt...
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fattar ingenting nu. Är barkie nu plötsligt antirysk i sin inställning? Läst igenom några sidor av tråden och vissa användare verkar byta fot flera gånger.
Är det här någon slags sjukt utstuderad påverkansoperation i syfte att förvirra?

Det är Maskirovka i sitt esse, lita inte på ett ord han säger.
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Nej,han är inte anti eller pro.Faktum är att han aldrig varit även om hans ord har irriterat oss alla och att han försökt balansera saker utefter en personlig misstro på det mesta.Men,han är fan inte korkad eller "rysstroll" bara för att han har försökt påvisa objektivitet.Vi har haft många rysstroll i denna tråden...de flesta av dem har varit clowner för inget...Barkie har gjort de flesta av oss förbannade,ja....men han har åtminstone inte agerat som en hora för sin åsikt,även om den har varit skev och stundtals idiotisk.Ikväll skippar vi personliga påhopp och låter folk reflektera öppet istället,visst?Syftet med hela tråden är att vi kommer till en gemensam tyst bugning.
Citera
2022-04-07, 23:36
Medlem
barkies avatar
Citat:

Nja. Det är knepigt det där.

Jag börjar alltid i mitten och allteftersom information kommer fram med tiden lär jag mig något nytt.

Det är en riktigt härlig känsla. Det är motsatsen till att välja sida utifrån propaganda, twittertokar och obekräftad information till för att uppröra och skapa opinion.

Det är skönt att ha fel ibland. De flesta argument jag haft är mot folk som kommer med helt bisarra påståenden och annat påhitt.

Den största minan jag gick på var Specialoperationen.

Med tanke på Donbass (som de flesta inte vill kännas vid) och historiska och geopolitiska fakta, så tyckte jag det var en rimlig förklaring.

Nu allteftersom skeenden pekar på att så inte är fallet så är jag inte främmande för att slå fast att det inte var en special operation.

På Flashback ska man dock stå i skampålen och bli antripen som rysstroll, någon som gillar döda barn och civila och massa annat trams.
Jag hoppas dock mer på att dessa individer får den hjälp dom behöver innan det går för långt.

Men ja. Jag har haft fel och kommer ha fel fler gånger, garanterat.
Citera
2022-04-07, 23:37
Medlem
Citat:
Rörigt. Vad ska jag svara på? Det ingen kan glömma?

Det skrev jag i föregående inlägg så det är knappast så att jag ignorerat din fråga även om du försöker få det att framstå som det.

Ingen kommer glömma Rysslands härjningar i Ukraina. Därav kommer inga sanktioner lyftas.

Du kan ju isåfall dela med dig av den informationen om upphävda sanktioner vid uttåg ur Ukraina och skicka till Putin så kanske det är över imorgon.

Tror vi haft den här diskussionen flera gånger. Jag försöker svara på dina frågor men du är överallt och ingenstans hela tiden så det är omöjligt att hänga med, medvetet av dig eller ej.

Har jag svarat på dina frågor?

Kan du då vara vänlig att dela med dig av informationen som visar att sanktionerna lyfts om Ryssland avslutar kriget?

Attans gulligt att du finner mig rörig.
Det alla här kan se och påpekar för dig, är att du är en grav virrpanna.

Nej! Du svarade naturligtvis inte på min fråga, utan fortsätter som vanligt att vinkla det hela bort från fakta och verklighet.

Varsågod ett försök till;
Har medborgare i ryssland levt under sanktioner som gjort att deras liv varit i fara tidigare?

Du hävdar att inga tidigare och kommande sanktioner kommer hävas om och när Putin/Kreml börjar bete sig som människor. Då får du ta och bevisa det. Inte kräva det av mig.
Senast redigerad av Klevenson 2022-04-07 kl. 23:45.
Citera
2022-04-07, 23:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Och där har de största shippingbolagen osv sagt att man kommer fortsätta transportera sådant som mediciner.

https://www.cnbc.com/2022/03/03/russia-shipping-giants-maersk-msc-and-cma-cgm-suspend-bookings.html
The move exempted deliveries of essential supplies, such as food, medical equipment and humanitarian goods.
De kan inte transportera ett skit om de är i blockad. Hur ska det gå till? Men mycket läkemedel tillverkas i Asien som inte har så mycket sanktioner mot Ryssland så det mesta borde väl gå att lösa därifrån tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in