2022-04-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Det går även att räntesäkra ett lån. Tex, löper lånet ut i slutet av maj, kan du alltså redan nu kontakta banken och se vad dom kan erbjuda. Räntesäkringen kostar ett påslag på räntan. Blir du erbjuden 2,80 idag och räntesäkringen kostar 10 punkter, får du en ränta på 2,90 när lånet binds om. Fördelen är då att den räntan gäller oavsett om banken skulle höja sina listpriser med 3% under tiden.

Sedan kan det vara så att detta är något bortglömt hos bankerna, då det inte har behövt användas på evigheter. Dom flesta inom bank var knappt födda när det var vanligt att räntesäkra senast!
Mycket intressant!
Tackar så mycket
Citera
2022-04-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Mycket intressant!
Tackar så mycket
Tips på bästa ränta är det vanliga annas. Googla priser på jämförelsesidor. Ring/maila runt till några banker och kolla vad du kan få. Kolla sen med din nuvarande bank och fråga vad det bästa dom kan erbjuda är, tacka för erbjudandet men klargör att du inte är nöjd (oavsett vad du får) och be om ett amorteringsunderlag. Då kommer du troligen bli kontaktad igen med bättre erbjudande, då dom vet att du är beredd att lämna.

Ställ bankerna mot varandra hela tiden, ytterst sällan dom ber om underlag på vad du fått från annan bank, så krydda lite!

Ofta är det nån storbank som prisar ut sig för att fylla sin bolånestock, bra att hålla lite koll. Danske bank brukar även ge rätt bra för vissa fackförbund tex. Även andra storbanker har avtal med olika förbund, så är du med i facket kan du kolla via deras sida om dom har avtal med någon bank.

Lycka till
Citera
2022-04-08, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattsvara
Ja man är ju i sitsen hur man ska säkra sin ekonomi nu framöver. Det är inte jätteroligt med elpriserna man hade nu rörligt i kombination med att man kör Diesel

Just nu säger mäklaren att huset är värt runt 6 miljoner vid en värdering och jag har lån på runt 2,8.

Planen är att värdera om huset efter sommaren när alla renoveringar är klara och minska amorteringen i takt med räntat vartefter.
Tänk på att man bara får omvärdera lånet var 5e år för att sänka amorteringarna.
Citera
2022-04-09, 08:25
Medlem
2.19% bundet 5 år.

Bägge lånen löpte ut Juni men band dem nu. Kände onödig stress med att bara vänta för att se vad som ska ske. Personligen tror jag inte bolåneräntorna kommer sticka upp mot 5-6% som många tror, däremot 3-3.5% är inte omöjligt. Det är först om 5 år nu som man vet om man gjorde rätt eller fel
Citera
2022-04-09, 08:58
Medlem
Bank: Länsförsäkringar

Boende: Bostadsrätt

Lånebelopp: 1 150 000 kr (cirka 75 % belåning)

Amortering: 1920 kr per månad

Ränta: 3 mån 1,25%
Citera
2022-04-09, 09:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tänk på att man bara får omvärdera lånet var 5e år för att sänka amorteringarna.

Det är bostaden man omvärderar, inte lånet.

0,69% rörligt.
Citera
2022-04-09, 09:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Man kan inte vara säker på att man får behålla sin ränterabatt.

Jag blev lovad en ränterabatt på 0,70 i Feb men band lånet i förtid 29/3
och fick då bara 0,57% i ränterabatt pga förändrat marknadsläge.

3år på 1,92 var inget vidare, men det var ju skitbanken Nordea och jag kan
inte byta bank trots 8% i belåning

Varför band du på tre år till 1,92% om det var dåligt?
Citera
2022-04-09, 09:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
2.19% bundet 5 år.

Bägge lånen löpte ut Juni men band dem nu. Kände onödig stress med att bara vänta för att se vad som ska ske. Personligen tror jag inte bolåneräntorna kommer sticka upp mot 5-6% som många tror, däremot 3-3.5% är inte omöjligt. Det är först om 5 år nu som man vet om man gjorde rätt eller fel
Om dina lån löper till juni så kan dom ju fortfarande stiga under tiden...
Citera
2022-04-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är bostaden man omvärderar, inte lånet.

0,69% rörligt.
Hur har du lyckats med 0,69%? Väldigt bra, om du inte är anställd inom bank då givetvis...
Citera
2022-04-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om dina lån löper till juni så kan dom ju fortfarande stiga under tiden...
Kan ha gjort en omsättning i förtid. Är det ett lån på 3 år, men där lånet är bundet ytterligare 2 månader löser man helt enkelt bort det i förtid. Kan kosta ett par kronor i ränteskillnadsersättning, samt att man får en högre ränta än den man hade förmodligen, men då har man säkrat om man nu tror räntorna kommer gå upp innan villkorsändringsdagen.
Citera
2022-04-09, 12:46
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
2.19% bundet 5 år.

Oh jääävlar, det är sånna ”skit räntor” de erbjuder nu alltså? Jag var ju nervös förra september då man började se corona inflationen komma. Band på 5 år till 1,23 och tjöt ihjäl mig följande månader när min förutspådda räntestegring uteblev.

Men man kanske inte var så dum ändå haha.
Citera
2022-04-09, 13:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Hur har du lyckats med 0,69%? Väldigt bra, om du inte är anställd inom bank då givetvis...

Under 50% belåning och Private banking kund hos Avanza. Det är inte jättehöga krav att uppfylla för att få den räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in