2022-04-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Menar du att solen inte belyser hela jorden samtidigt? Det är korrekt. Eftersom solen är mycket mindre än jorden, och är relativt nära (ca 1500 km upp). Skuggor uppstår precis som om du lyser en lampa på ett objekt. Sålänge du inte lyser 90 grader rakt ovanifrån så blir det en skugga bakom objektet.

Kanske missuppfattade vad du menade.

Midnattssol på Antarkis har aldrig bevisats. Om du kan bevisa det så ger jag mig. Jag lovar. Om jorden nu är en sfär så borde det inte vara så svårt att sända 24/7 video från Sydpolen. Men det finns ingen sådan video eller live feed.

https://youtu.be/DoX27ItX22M?t=383
Jodå, här har du en video som visar 15 dygn utan natt.
https://youtu.be/aKhvQbHX4jk
Citera
2022-04-07, 20:07
Medlem
Citat:
Neråt = mot marken. Vertikalt.

Med andra ord, står jag i en sluttning och släpper en sten så faller den i 90 graders vinkel mot sluttningen?
Om inte, hur vet stenen vilken vinkel den ska falla?

En annan fråga, om du befinner dig vid ekvatorn och väger dig så väger du 0,3% mindre än i Sverige.
Enligt globjordsmodellen beror detta på att man vid ekvatorn befinner sig 14 km längre bort från jordens centrum och gravitationen blir något mindre. Detta beror på att jordrotationen får jorden att bukta ut vid ekvatorn. Dessutom bidrar också centrifugalkraften till att man väger något mindre.
På plattjorden utan gravitation måste det bero på något annat, vad?
Citera
2022-04-07, 20:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad är det som är märkligt?

Det är inte första gången, utan snarare dem hundrade gången detta påstående är uppe i tråden, hittills utan någon visat att det verkligen förhåller sig på det sättet.

Varför skulle ens saker behöva ’zoomas tillbaka’ om jorden var platt? Då skulle de aldrig ha skymts från början.

Sen frågade jag om du nånsin varit vid havet med en kikare. Då hade du själv kunnat se fartyg, fyrtorn och annat delvis skymmas av havshorisonten. Har du det? Eller är det främst youtube du tänker referera till?
Citera
2022-04-07, 20:18
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du kan ju lägga manken till och ansöka i alla fall.
Först kanske du måste föreslå en yta där du kan utföra ditt experiment. Det kanske ska byggas någon platt yta som är tillräckligt stor.

Hmm, undra om det finns nåt stort jävla golvprojekt som redan byggts med flytspackel.
Då kan man ju kolla upp det om man har tillgång till nåt besiktningsprotokoll osv så man vet exakt hur det utförts. Är det rakt enligt mätinstrument då och det ska vara en kurva. Ser du det som giltigt då?

Eller skulle du se det som giltigt om jag gjorde allt då å fick tillstånd till å göra det riktigt?
Och det utfördes korrekt.
Inga invändningar mot utförandet?
Citera
2022-04-07, 20:20
Medlem
Citat:
Neråt = mot marken. Vertikalt.

Ja det stämmer. Frågan var hur stenen kan veta vad som är ned.

Citat:
Hur kommer det sig då att gravitationen låter en båt flyta på vatten men drar ner en sten? Varför låter gravitationen ett kilo helium flyga men drar ner ett kilo bananer?

Flytkraft. Som i sin tur är en konsekvens av tyngdkraften. Den uppåtriktade kraften är lika stor som tyngden av det undanträngda vattnet.

Varför stiger en heliumballong enligt dig? Hut finner den riktnigen upp?

Citat:
... Hur är gravitationen stark nog att hålla fast människor, vatten och diverse annat när jorden snurrar och accelererar i miljontals kilometer i timmen ...

Jorden snurrar 15 grader i timmen vilket nog får betäcknas som väldigt långsamt. Och kraften som uppstår av detta är försumbar jämfört med tyngdkraften.
Citera
2022-04-07, 20:21
Medlem
Citat:
Något som tar död på din teori (och teorin om att jorden skulle vara en sfär) är teleskop och/eller kameror med zoom.

Ställ dig vid stranden och titta på när båtarna försvinner "över horizonten". Ta sedan fram din kamera och zooma in, så dyker plötsligt båten upp igen. Det hade varit omöjligt om båten faktiskt hade försvunnit bakom en fysisk horizont.

Game, set, match.
Måste du hela tiden upprepa de dummaste påståendena från plattjordmiljöen? Det där är så löjligt att plattisarna själv försto at de var tvungna att hitta en annan förklaring, nämligen att båtarna försvinner på grund av "perspektiv". Kallas även "flperspektiv" eftersom man måste ha platta glasögon för att se det.

Har du testat att zooma in på en båt som har försvunnit bakom horisonten? Det har jag, flera gånger, och när båten är bakom horisonten, så är den borta. Det är faktiskt samma sak med solen. Varför inte zooma in på den när den är borta? Tänk så brun och snygg du hade blivit.

Livet är för kort för att slösa bort tid på att jaga troll.
Citera
2022-04-07, 20:25
Medlem
Citat:
Menar du att solen inte belyser hela jorden samtidigt? Det är korrekt. Eftersom solen är mycket mindre än jorden, och är relativt nära (ca 1500 km upp). ...

Men det stämmer ju inte med vad vi enkelt kan observera.

Dels så är det lätt att konstatera att solens skenbara storlek inte varierar och dels falsifieras 150 mil genom enkla trianguleringar från två olika platser.
Citera
2022-04-07, 20:49
Medlem
Citat:
... Ni har redan bestämt er vad som är rätt och fel och vägrar lyssna på någonting. ...

Det är inte riktigt sant, jag lyssnar mer än gärna på dina förklaringar.

Citat:
Vattnet vet ingenting. Ta ett glas med vatten och lägg i några droppar olja. Oljan flyger till botten. Det är för att olja har högre densitet än vatten...

Hur vet oljan vad som är ned? Densitet har ingen riktning så det kan inte vara förklaringen. Hur kommer riktningen in i det hela?

Densitet är inte heller en kraft och enligt gängse definition krävs det en kraft för att olja ska åka nedåt. Men du har uppenbarligen en annan definition på kraft. Vad är en kraft och när behövs det en kraft för att förflytta ett föremål?

Vidare får du gärna förklara varför en spiralfjäder tänjs ut när man hänger en vikt i den och varför det inte behövs en kraft för att spänna ut en fjäder.

Och så får du gärna förklara varför ett objekts tyngd är proportionell mot dess massa och inte mot dess densitet. Ett kilo bly har samma tyngd som ett kilo bomull.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-04-07 kl. 20:52.
Citera
2022-04-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja du försöker hålla dig till 90 grader när du står i en backe. Inte relativt till backen då, utan det här horisontella jag pratar om. Sen är det ju svårt och vi har muskler som gör att vi klarar andra vinklar ett tag bara dom inte är för snäva.

Det är inga krafter jag pratar om, snarare "vägar" el "riktningar" krafter rör sig i, på.
Som en ritning, men du tillför kraften när du börjar bygga efter ritningen.

Vad är då ditt horisontella i plan med?
Det vill säga hur beskriver ni fenomenet?
Citera
2022-04-07, 21:31
Medlem
Citat:
Kan du länka så att jag kan läsa lite?

Tackar på förhand.

Vad ska jag länka till menar du?
Föreslår att du kontaktar en havsforskare så kan du få orden direkt därifrån i första led.
Citera
2022-04-07, 21:37
Medlem
Citat:
Som sagt, allt du säger här tas upp i videon (under första två minuterna). Så du tittade uppenbarligen inte på den. Varför ska jag behöva skriva långa paragrafer och förklara saker för dig när det är mycket enklare att visa grafiskt?

Precis som alla andra sfärtroende i den här tråden så lägger du ner noll energi att försöka förstå. Ni verkar bara vara här för att argumentera för argumentationens skull. Ni har redan bestämt er vad som är rätt och fel och vägrar lyssna på någonting. Det påminner om när man diskuterar invandring med miljöpartist eller liknande.

Tramspelle, du kan bättre.
Du använder dagligen teknik eller information som är beroende på jordens form. Dessa tekniska lösningar och den informationen kommer från en sfärisk jord vare sig du vill eller ej.

Börja med att förklara dag/natt och årstider i samma modell så börjar vi där.
Citera
2022-04-07, 22:15
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Vad är då ditt horisontella i plan med?
Det vill säga hur beskriver ni fenomenet?

Jag skulle beskriva det som att det horisontella är konstant i en vertikal riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in