2022-04-07, 19:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
.

Flytspackel tycker jag kan påvisa en del av detta iaf.
Vad är det med flytspackel som fungerar om jorden är platt, men som inte fungerar på en sfärisk jord?
Citera
2022-04-07, 19:28
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag tänker inte titta i flera timmar på en film. De minuter jag tittade på visar att en del inte är belyst. Har solen någon sorts skärm som gör att det blir skugga?

Menar du att solen inte belyser hela jorden samtidigt? Det är korrekt. Eftersom solen är mycket mindre än jorden, och är relativt nära (ca 1500 km upp). Skuggor uppstår precis som om du lyser en lampa på ett objekt. Sålänge du inte lyser 90 grader rakt ovanifrån så blir det en skugga bakom objektet.

Kanske missuppfattade vad du menade.

Citat:
Förklarar den filmen även hur det kan uppstå midnatts-sol på antarktis? Det är ju faktiskt enkelt att kontrollera att det faktiskt uppstår.

Midnattssol på Antarkis har aldrig bevisats. Om du kan bevisa det så ger jag mig. Jag lovar. Om jorden nu är en sfär så borde det inte vara så svårt att sända 24/7 video från Sydpolen. Men det finns ingen sådan video eller live feed.

https://youtu.be/DoX27ItX22M?t=383
Citera
2022-04-07, 19:30
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Märkligt påstående. Har du aldrig varit på stranden med en kikare?

Vad är det som är märkligt?
Citera
2022-04-07, 19:36
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Vad är det med flytspackel som fungerar om jorden är platt, men som inte fungerar på en sfärisk jord?

Om du har en tillräckligt stor yta där det ska finnas kurva och flytspacklet lägger sig horisontellt, hela vägen, så?

Men då säger ni, kurvan sker hela tiden och den är där, det är bara att alla mätinstrument anpassar sig efter gravitationen och du ser inte kurvan?

Men det krävs ju såna resurser och mark för att göra nåt sånt.
Kan tycka att NASA som får 50 miljoner kr per dag av jänkarnas skattepengar kunde utföra massa sånt här om dom vill döda denna teori.
Men man skulle väl inte lite på dom, det erkänner jag.🤺
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-07 kl. 19:45.
Citera
2022-04-07, 19:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Menar du att solen inte belyser hela jorden samtidigt? Det är korrekt. Eftersom solen är mycket mindre än jorden, och är relativt nära (ca 1500 km upp). Skuggor uppstår precis som om du lyser en lampa på ett objekt. Sålänge du inte lyser 90 grader rakt ovanifrån så blir det en skugga bakom objektet.

Midnattssol på Antarkis har aldrig bevisats. Om du kan bevisa det så ger jag mig. Jag lovar. Om jorden nu är en sfär så borde det inte vara så svårt att sända 24/7 video från Sydpolen. Men det finns ingen sådan video eller live feed.

Att det uppstår en skugga beror på att jorden är sfärisk. Du skulle kunna göra ett eget försök med en liten lampa och en stor tallrik och se om den skuggan uppstår.

Att det blir kortare och kortare natt söder om ekvatorn när det blir längre och längre natt norr om ekvatorn kan en stor del av världens befolkning beskriva.
Om någon skulle sända dygnet runt under en längre tid skulle du troligen ändå avfärda detta som konstlat. Du måste nog åka dit och själv se med egna ögon hur det förhåller sig.
Citera
2022-04-07, 19:40
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nu används det ju teknik som bygger på att man kan mäta ojämnheten av ytan. Beviset där finns om du läser på om hur man letade efter MH370 samt att samma teknik används när man letar efter andra saker under vattenytan.

Sen har vi redan kommit överens om att den som kommer med ett påståenden mot det redan stötta och blötta vetenskapliga bevisen har bevisbördan.
Så du ska istället bevisa att det inte går och varför vetenskapen har fel.

Kan du länka så att jag kan läsa lite?

Tackar på förhand.
Citera
2022-04-07, 19:42
Medlem
Citat:

https://twistedsifter.com/videos/24-hours-of-sun-timelapse-antarctica-by-robert-schwarz/

The timelapse above by Schwarz, was filmed over the course of 5 days from March 8th – 13th, 2017.
Citera
2022-04-07, 19:43
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Att det uppstår en skugga beror på att jorden är sfärisk. Du skulle kunna göra ett eget försök med en liten lampa och en stor tallrik och se om den skuggan uppstår.

Att det blir kortare och kortare natt söder om ekvatorn när det blir längre och längre natt norr om ekvatorn kan en stor del av världens befolkning beskriva.
Om någon skulle sända dygnet runt under en längre tid skulle du troligen ändå avfärda detta som konstlat. Du måste nog åka dit och själv se med egna ögon hur det förhåller sig.

Som sagt, allt du säger här tas upp i videon (under första två minuterna). Så du tittade uppenbarligen inte på den. Varför ska jag behöva skriva långa paragrafer och förklara saker för dig när det är mycket enklare att visa grafiskt?

Precis som alla andra sfärtroende i den här tråden så lägger du ner noll energi att försöka förstå. Ni verkar bara vara här för att argumentera för argumentationens skull. Ni har redan bestämt er vad som är rätt och fel och vägrar lyssna på någonting. Det påminner om när man diskuterar invandring med miljöpartist eller liknande.
Citera
2022-04-07, 19:44
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om du har en tillräckligt stor yta där det ska finnas kurva och flytspacklet lägger sig horisontellt, hela vägen, så?

Men då säger ni, kurvan sker hela tiden och den är där, det är bara att alla mätinstrument anpassar sig efter gravitationen och du ser inte kurvan?
Då måste du skaffa denna mängd flytspackel och lägga ut. Eftersom du påstår att att det går påvisa jordensform med hjälp av flytspackel är det du som ska utföra detta experiment.
Citera
2022-04-07, 19:46
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Då måste du skaffa denna mängd flytspackel och lägga ut. Eftersom du påstår att att det går påvisa jordensform med hjälp av flytspackel är det du som ska utföra detta experiment.

Mm jag vet, la precis till den delen i mitt förra svar, plus ett förslag.
Det blir ju lite svårt. Tror du jag kan få nåt forskningsanslag eller nåt för flat earth experiment?😁
Citera
2022-04-07, 19:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Som sagt, allt du säger här tas upp i videon (under första två minuterna). Så du tittade uppenbarligen inte på den. Varför ska jag behöva skriva långa paragrafer och förklara saker för dig när det är mycket enklare att visa grafiskt?

Precis som alla andra sfärtroende i den här tråden så lägger du ner noll energi att försöka förstå. Ni verkar bara vara här för att argumentera för argumentationens skull. Ni har redan bestämt er vad som är rätt och fel och vägrar lyssna på någonting. Det påminner om när man diskuterar invandring med miljöpartist eller liknande.
Jag tittade i minst tre minuter.
Hur vore det om du gjorde något försök för att kontrollera att det verkligen stämmer det du vill visa med en film.

Du nämnde att solen befinner sig ca 1500 km? över jordytan. i så fall borde man med triangulering kunna ta reda på att det verkligen stämmer.
Mobiltelefonen är ett bra hjälpmedel nu igen. Du mäter vinkeln mot marken till solen. Samtidigt meddelar du din medhjälpare i telefonen att denne gör likadant. Om inte ni vill mäta avståndet mellan er med ett måttband kan ni beräkna avståndet på en karta. Kartan måste förstås upplysa om vilken skala den är i.
Citera
2022-04-07, 20:00
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Mm jag vet, la precis till den delen i mitt förra svar, plus ett förslag.
Det blir ju lite svårt. Tror du jag kan få nåt forskningsanslag eller nåt för flat earth experiment?😁
Du kan ju lägga manken till och ansöka i alla fall.
Först kanske du måste föreslå en yta där du kan utföra ditt experiment. Det kanske ska byggas någon platt yta som är tillräckligt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in